- Od ignoranta do eleganta
- Razem mamy siłę. Stop dyskryminacji!
- Sonda uliczna - Skąd się bierze jedzenie?
- Film - Od uprawy do potrawy
- 11 LISTOPADA
- Free as teenagers
- ALO niespelnione marzenia
- Nie bądź obojętny!
- Wyjazd integracyjny klas pierwszych 2010
- Ślubowanie 2011
- Eurovision Song Contest 2011
- Europejski Dzień Języków 2011
- Projekt uczniów klas II
- BARTEK GRYLS
- Dobre rady na elektroodpady
- Zachowaj Trzeźwy Umysł
PROGRAM WYCHOWAWCZY
Gimnazjum nr 3 w Zgierzu
Wstęp
Wychowanie jest jednym z głównych zadań nauczycieli w całej historii polskiej edukacji. Obecna reforma edukacji nie jest aktem jednorazowym, ale procesem, dlatego w dziedzinie wychowania przewidujemy etapowe wprowadzanie zmian. Obecny program przedstawia koncepcję ogólną, oraz harmonogram pracy wychowawczej na rok bieżący.
Koncepcja ogólna
Uchwalona w 1997r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w Art. 48 ust. 1. precyzuje podstawę wychowania, która mówi o roli nauczyciela w tym zakresie. Pełnią oni funkcję wspomagającą i uzupełniającą, w stosunku do rodziców, a ponieważ rodzice mają prawo wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, dlatego całokształt wychowania w gimnazjum opierać się będzie na wolności sumienia i wyznania oraz przekonań z uwzględnieniem stopnia dojrzałości dziecka, kształceniu i wychowaniu młodzieży w poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i Świata.
Szkoła będzie również zapewniać każdemu uczniowi warunki do jego rozwoju, musi przygotowywać go do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasoby solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
Praca wychowawcza w gimnazjum będzie opierała się na wprowadzeniu uczniów w świat praw i obowiązków obywatelskich. Fundament wartości rodzinnych, wyniesionych z domu, zostanie uzupełniony przez wiedzę obywatelską o systemie zorganizowania naszego państwa oraz wiedzę o narodowej tradycji. Znajomość historii, literatury, sztuki, muzyki, znajomości przyrody ojczystej- wszystko to kształtować będzie postawy obywatelskie i patriotyczne. Celem etapu pracy wychowawczej w gimnazjum powiązanym ze sferą kształcenia jest odkrycie mocnych stron ucznia w taki sposób, aby mógł on trafnie wybrać profil dalszego kształcenia.
Cele pracy wychowawczej
Program wychowawczy rozkładać się będzie na poszczególne lata nauki.
I tak: w I kl. gimnazjum główne hasło brzmi: CZŁOWIEK I JEGO EMOCJE.
Cele pracy wychowawczej na tym etapie kształcenia to:
- kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych, poczucia własnej wartości, dawania i otrzymywania wsparcia,
- realizowanie zadań ułatwiających dorastanie, kształtujących dojrzałość, odpowiedzialność,
- nabywanie umiejętności rozróżniania i pielęgnowania uczuć koleżeństwa, przyjaźni i miłości,
- kształtowanie szacunku do tradycji i historii własnej rodziny na tle historii i tradycji regionu jej pochodzenia,
- rozbudzenie postawy tolerancji dla odmienności narodowych, kulturowych, wyznaniowych, płciowych, rasowych, światopoglądowych,
- dzieła sztuki wyrażające emocje twórców (np. wystawy, koncerty).
W klasie II gimnazjum główne hasło brzmi: PRAWA CZŁOWIEKA.
Cele pracy wychowawczej na tym etapie kształcenia to:
- dążenie do identyfikowania się z obowiązkami patriotycznymi,
- poznanie swoich praw obywatelskich,
- posiadanie świadomości o prawie do życia i godnej śmierci każdego człowieka,
- przygotowanie do uczestnictwa w życiu społeczeństwa demokratycznego,
- zapoznanie z miejscami i instytucjami istotnymi dla naszego państwa (np. Sejm, Senat, Muzeum Hymnu Narodowego),
- poznanie roli wyborów demokratycznych poprzez spotkanie z osobami wybranymi w takich wyborach (np. radny gminy, radny sejmiku wojewódzkiego, poseł).
W klasie III gimnazjum główne hasło brzmi: CZŁOWIEK WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIEC1E.
Cele pracy wychowawczej na tym etapie kształcenia to:
- poznanie mechanizmów działania gospodarki wolnorynkowej,
- kształtowanie postawy umiejętnej obrony własnych poglądów oraz wartości,
- kształtowanie umiejętności korzystania ze środków przekazu informacji,
- wspieranie rozwoju moralnego i kształtowanie hierarchii wartości,
- uwrażliwienie na zagrożenia dotyczące człowieka współczesnego,
- pokazywanie roli filmu i teatru jako środka przekazu wartości ogólnoludzkich.
Powinności nauczyciela - wychowawcy
Program wychowawczy będzie realizowany przez wszystkich nauczycieli pracujących w Gimnazjum nr 3 w Zgierzu. Podjęte przez nich działania powinny przygotować każdego ucznia do życia zawodowego, do odnalezienia swojego miejsca w społeczeństwie, do uczestnictwa w życiu publicznym oraz do odpowiedniego korzystania z wolności. Wychowanie musi stanowić integralną część działalności każdego nauczyciela, który nie może być tylko dydaktykiem, ale musi być swoistym trenerem i wychowawcą.
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej powinni zmierzać do tego, aby uczniowie:
- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),
- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą , ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
- mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie,
- stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialności za innych, wolność własną z wolnością innych,
- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
- przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwości doskonalenia się,
- kształtowali w sobie podstawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
Nauczyciele wspierając rodziców w dziedzinie wychowania uczniów naszego gimnazjum nie ponoszą wyłącznej i całkowitej odpowiedzialności za efekty wychowania. Ich pracę muszą wspomagać: pedagog szkolny, samorząd szkolny oraz instytucje przyjazne szkole (Wydział Oświaty, Kultury i Zdrowia w Zgierzu, Miejski Ośrodek Kultury w Zgierzu, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd Rodzinny i Referat ds. Nieletnich w Zgierzu) poprzez doradztwo pedagogiczne, zagospodarowanie czasu wolnego ucznia, wspieranie finansowe poczynań nauczycieli (dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych, wszelkich nagród konkursowych, częstych wizyt w szkole, zapraszanie na imprezy odbywające się na terenie naszego miasta).