Gimnazjum nr 3 im Adama Mickiewicza w Zgierzu
Projekt edukacyjny 2012/2013
17 października 2012 r. 

 ZASADY I WARUNKI REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO

w Gimnazjum nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. Adama Mickiewicza w Zgierzu

 

Postawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 156, poz. 1046)


1. Uczeń gimnazjum jest zobowiązany zrealizować projekt edukacyjny (wskazana klasa druga). W szczególnych przypadkach, na podstawie pisemnej decyzji dyrektora szkoły, realizacja projektu może być wykonana w pierwszym semestrze trzeciej klasy. Projekt jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez zespół uczniów przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.

2. Projekt edukacyjny może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej poszczególnych edukacji przedmiotowych (projekt badawczy) bądź wykraczać poza te treści albo mieć charakter interdyscyplinarny. Projekt edukacyjny może również polegać na zrealizowaniu wskazanych zadań i dojścia do wytyczonego celu w pracy pozaszkolnej polegającej na współpracy z różnymi organizacjami szkolnymi i pozaszkolnymi społecznymi (projekt zadaniowy).

3. Dyrektor szkoły, na pisemny, umotywowany wniosek rodziców (prawnych opiekunów), w uzasadnionych przypadkach losowych lub zdrowotnych, może zwolnić ucznia z realizacji projektu (powyżej 50% nieobecności, nauczanie indywidualne). Zwolnienie ucznia z realizacji projektu może być wynikiem jedynie niemożności współpracy grupowej z innymi uczniami w okresie wskazanym w punkcie 1 niniejszego regulaminu.

4. W przypadku zwolnienia ucznia z realizacji projektu, na świadectwie ukończenia gimnazjum, w miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny za wkład ucznia w realizację projektu edukacyjnego, wpisuje się: „zwolniony” lub „zwolniona”.

5. Celem projektu jest kształcenie u uczniów:

  • odpowiedzialności za własne postępy;
  • umiejętności współpracy w zespole i podejmowania grupowych pomysłów;
  • umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
  • umiejętności rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
  • umiejętności stosowania teorii w praktyce;
  • samoorganizacji i kreatywności;
  • przygotowania do wystąpień publicznych;
  • samodzielności i podejmowania aktywności;

6. Projekt jest samodzielnie realizowany przez uczniów pod opieką nauczyciela. W trakcie realizacji projektu, uczniowie mogą korzystać z pomocy ekspertów z zewnątrz lub innych nauczycieli.

7. Nauczyciele w terminie do końca września każdego roku szkolnego zgłaszają do dyrektora szkoły, na piśmie, tematy projektów edukacyjnych. Zgłoszenie tematu projektu dokonywane jest na Karcie Zgłoszenia Projektu. (Załącznik nr 1)

8. Opiekun projektu odpowiada za:

a) wskazanie tematyki realizowanych projektów z uwzględnieniem zainteresowań uczniów i treści podstawy programowej

b) omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu i koordynowanie podziału uczniów na poszczególne zespoły projektowe

c)  opracowanie Karty Zgłoszenia Projektu, Karty Projektu (Załącznik nr 2) i innych dokumentów (w tym: kontraktu dla uczniów, arkusza oceny projektu, narzędzia do ewaluacji, kryteriów oceny oraz instrukcji realizacji projektu i innych o ile zajdzie taka potrzeba)

d)   prowadzenie konsultacji dla uczniów realizujących projekt

e)   monitorowanie jego realizacji

f)  ocenę projektu we współpracy z nauczycielami, którzy wspomagali jego realizację

g) publiczną prezentacje projektu i zgłoszenie najbardziej wartościowych do prezentacji podczas Szkolnego Dnia Projektu Edukacyjnego

    9. Uczniowie mają prawo zgłoszenia tematu projektu realizującego cele zawarte w pkt. 5.

    10. W terminie do 15 października koordynatorzy dokonują analizy zgłoszonych tematów pod kątem możliwości ich realizacji, wykonalności, stopnia korelacji z podstawami programowymi, innowacyjności, spodziewanych efektów dydaktyczno – wychowawczych oraz atrakcyjności.

11.W terminie do 20 października dyrektor szkoły ogłasza Szkolną Listę Projektów Edukacyjnych dopuszczonych do realizacji.

12. Wychowawca klasy zobowiązany jest do:

a) poinformowania uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o warunkach realizacji projektu edukacyjnego

b)    dopilnowania, aby każdy uczeń wziął udział w projekcie

c) prowadzenia działań organizacyjnych, związanych z realizacją projektu przez wszystkich uczniów klasy, dotyczących w szczególności:

  • monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu poprzez kontakt z opiekunem;
  • przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o wynikach monitorowania

d)    komunikowania się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania

e) dokonywania zapisów dotyczących realizacji przez ucznia projektu edukacyjnego w dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa i inne ustalone przez szkołę)


13. Uczniowie mogą realizować projekty w zespołach klasowych i międzyoddziałowych podzielonych na grupy liczące 4 – 8 osób; w wyjątkowych sytuacjach, za zgodą dyrektora, liczebność grupy może być większa.

14. Czas właściwego wykonania projektu nie może przekroczyć 8 tygodni.

 15. Prezentacje projektów na forum klasowym muszą odbyć się do końca maja danego roku szkolnego. Wskazane przez nauczycieli – opiekunów projekty, ze względu na swoją wyjątkowość, wysoki poziom merytoryczny i bogactwo formy, będą przedstawione w ostatnim tygodniu nauki na forum szkoły podczas Szkolnego Dnia Projektu Edukacyjnego.

16.  Dopuszcza się następujące formy prezentacji:

  •  konferencja naukowa połączona z prezentacjami i warsztatami prowadzonymi przez uczniów;
  • forma plastyczna np.: album ilustrowany zdjęciami, plakat, collage z opisami;
  • szkolna lub międzyszkolna wystawa, festiwal, „targowisko” prac uczniowskich; 
  • przedstawienie teatralne, inscenizacja;
  • książka, broszura, gazetka;
  • prezentacja komputerowa;
  • prezentacja multimedialna, strona internetowa;
  • film, nagranie dźwiękowe;
  • model, makieta, budowla, prezentacja zjawiska;
  • happening, marsz, edukacyjna gra plenerowa;
  • wspólny raport z przeprowadzonego badania
  • relacja z debaty lub publiczna dyskusja;
  • piknik naukowy i/lub obywatelski;
  • inna, za zgodą opiekuna.

17.  Realizacja projektu obejmuje:

a)    wybranie tematu projekt

b)    opracowanie dokumentacji projektu (Załącznik nr 2)

c)    zbieranie materiałów i ich selekcja;

d)    spisanie kontraktu pomiędzy zespołem a opiekunem (Załącznik nr 3)

e)    przekazanie informacji dla ucznia i rodziców/prawnych opiekunów (Załącznik nr 4)

      18. Dany uczeń może brać udział w realizacji kilku projektów edukacyjnych w ciągu trzyletniego okresu edukacji w gimnazjum. Nie powinien brać udziału w pracach więcej niż dwóch projektów w tym samym czasie. Jeśli występuje taka potrzeba, pisemną zgodę na pracę w więcej niż dwóch projektach może wydać jedynie wychowawca ucznia pozyskawszy wcześniej opinię szkolnego koordynatora do spraw realizacji projektów w Gimnazjum nr 3 w Zgierzu.

 

TEMATY PROJEKTÓW ZGŁOSZONYCH DO REALIZACJI
W ROKU SZKOLNYM 2014/2015

 

Lp.
Temat projektu
Nauczyciel - opiekun
1.
The world speaks English - poznajemy kraje anglojęzyczne.
Iwona Kowalczyk
2.
Historia tworzy się na naszych oczach. Szkockie referendum 2014. Śladami walk o niepodległość Szkocji.
Sylwia Dawidowska, Małgorzata Puchalska, Joanna Kłobska
3.
"Jak gimnazjalista język niemiecki wykorzysta" - efektywna nauka języka obcego z użyciem współczesnych multimediów. 
Joanna Bakalarz, Małgorzata Wieczorek
4.
W zdrowym ciele - zdrowy duch.
Agnieszka Matyja, Piotr Kowalczyk
5.
Młodzi filmowcy.
Anna Marczewska
6.
Czy są nam potrzebne alternatywne źródła energii? Karolina Balicka, Justyna Matusiak, Karolina Majdan, 
7.
Dlaczego woda w jeziorze jest zielona? Urszula Karwowska
8.
"Nienawiść. Jestem przeciw" - organizujemy kampanię społeczną.  Liliana Sobieska-Jędruszczak, Ewa Jaskuła
9.
Manufaktura dawniej i dziś - projekt filmowy. Liliana Sobieska-Jędruszczak, Ewa Jaskuła, Agnieszka Kowalczyk
10.
Jak widzisz samochód przysłosci? Ewa Zielewska
     

 

 Zakres realizowanych projektów może zostać poszerzony o projekty ogólnopolskie.

Udział w realizacji projektu edukacyjnego a ocena z zachowania

W Statucie Gimnazjum nr 3 w Zgierzu w § 28 pkt. 2 (WSO) dopisane będą następujące kryteria:

Ocena wzorowa:

       -   wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu i wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków.

Ocena bardzo dobra:

      -   był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością.

Ocena dobra:    

       - współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.

Ocena poprawna:

      -  współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu.

Ocena nieodpowiednia:

      -   mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu.

Ocena naganna:

      -  nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego.

ZADANIA KOORDYNATORA  w Gimnazjum nr 3 w Zgierzu

Funkcję koordynatorów realizacji projektu edukacyjnego w Gimnazjum nr 3 w Zgierzu
pełnią: doradca metodyczny mgr Bożena Pietruszewska (nauczyciel matematyki), mgr Wacława Frątczak (nauczyciel języka polskiego)

Zadania koordynatora projektów edukacyjnych:

1.    Wspomaganie dyrektora szkoły w działaniach wdrażających i monitorujących realizację poszczególnych projektów edukacyjnych:

  • przygotowanie harmonogramu pracy na dany rok szkolny
  • nadzór nad dokumentacją projektów

2.    Nadzorowanie działań wychowawców - opiekunów grup klasowych:

  •  monitorowanie przebiegu realizacji projektów w klasach
  • wspomaganie w kierowaniu przygotowaniem projektów
  • techniczne wspomaganie opiekunów i wychowawców w prowadzeniu dokumentacji projektów

3.    Nadzorowanie działań nauczycieli – opiekunów projektów edukacyjnych grup przedmiotowych/zadaniowych:

  • monitorowanie przebiegu realizacji projektów w podległych nauczycielowi grupach
  • udzielanie opiekunom projektów pomocy merytorycznej na temat metod projektu
  • wspomaganie techniczne i merytoryczne poszczególnych grup

4.    Bezpośredni monitoring nad działaniami uczniów:

  • sprawdzanie wywiązywania się z ustalonych prac i efektów na podstawie sporządzonej dokumentacji
  • wyjaśnianie odstępstw od ustalonego toku realizacji projektów
  • organizowanie w razie potrzeb spotkań z grupami (pojedynczo lub w większych zespołach)

5.    Organizacja Szkolnego Dnia Projektu Edukacyjnego.


Załącznik nr 4

INSTRUKCJA DLA UCZNIA REALIZUJĄCEGO

PROJEKT EDUKACYJNY

 

Temat projektu:

 

Czas rozpoczęcia projektu:

 

Cele projektu

(edukacyjne i praktyczne):

Cele edukacyjne:

 

Cele praktyczne:

 

Zadania dla ucznia:

 

 

 

 

Źródła:

 

 

Terminy konsultacji:

 

 

 

 

Termin prezentacji:

 

Sposób prezentacji:

 

Kryteria oceniania:

 

 

 

 

 

…………………………………………               …………………………………………….

               (podpis ucznia)                                                      (podpis nauczyciela - opiekuna projektu)

 

…………………………………………

(podpis rodzica/prawnego opiekuna ucznia)

 

 

powrót ▶