Równać szanse 2004- Tacy sami ?
Program
  strona główna
  założenia
  harmonogram
  wizyta 1
  wizyta 2
  raport- 1 etap
  kalendarz- 1 etap
  wizyta 3
  wizyta 4
  raport- 2 etap
  kalendarz- 2 etap
  wioska indiańska
  słownik kminy
  gazetka
  sponsorzy
  księga gości


Miasta
  Ślesin
  Zgierz

Równać szanse 2004- Ślesin-Zgierz

Uczestnicy projektu

Uczestnicy projektupośrednioBezpośrednio
Uczestnicy ogółem240126
Młodzież - dziewczęta11044
Młodzież - chłopcy9020
Rodzice/dziadkowie20 2
Nauczyciele/wychowawcy-60
Inne osoby20-

Opis efektów projektu

Projekt Tacy sami dobiegł końca. W drugim etapie działania projekt zakładał realizację zadań na poziomach: szkoła, nauczyciele, uczniowie, działania wspólne. 1 -2 kwietnia 2005 roku odbyła się konferencja nauczycieli szkół partnerskich w Wąsoszy k. Ślesina. Program Konferencji tak został opracowany, aby działania przyczyniły się do podniesienia jakości pracy szkoły. W celu lepszego poznania się obie strony zaprezentowały w pokazach multimedialnych swoje miasta: Zgierz - Łódź; Ślesin i okolice. Nauczyciele wysłuchali wykładu mgr Bożeny Wężyk na temat: Szkoła jako organizacja ucząca się. W grupach warsztatowych odbyły się zajęcia prowadzone przez nauczycieli Gimnazjum nr 3 w Zgierzu na następujące tematy: Myślenie w cenie prowadzenie: Liliana Sobieska-Jędruszczak, Ala Papka-Oczkowska; Emocje i sposoby radzenia sobie z napięciem emocjonalnym prowadzenie: Joanna Gałkiewicz, Małgorzata Rakowiecka; Przyjazne spotkania z rodzicami prowadzenie: Maria Zrobek; Diagnoza klasy prowadzenie: Joanna Piłacik. Odbyły się również spotkania w grupach zadaniowych. Efektem Konferencji była zdobyta wiedza, wymiana doświadczeń, integracja wokół działań projektu, bliższe poznanie się, a przede wszystkim wypracowanie narzędzi, aby praca z młodzieżą, zarówno tą z małego miasta jak i z dużego, była efektywna i podnosiła jakość pracy każdej ze szkół.

Działania na poziomie uczniów były kontynuowane w czasie dwudniowego wyjazdu młodzieży zgierskiej do Ślesina. Wcześniejsze przygotowania, aktywne zaangażowanie się w propagowanie projektu i jego realizację przez dyrekcję szkół, koordynatorów, nauczycieli i uczniów przyniosło bardzo owocne spotkanie. Młodzież z Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Ślesinie czynnie włączyła się do realizacji projektu, wykazała się kreatywnością i aktywnością. W pierwszym dniu wizyty uczniowie ze Zgierza zwiedzili szkołę ślesińską. Pozostali pod dużym wrażeniem doskonałych warunków, architektury, ładu i estetyki budynku szkolnego. Mogli doświadczyć, że i w małym miasteczku, jeżeli władze są przychylne oświacie, warunki do nauki mogą być bardzo dobre. Odbył się również dla zainteresowanych pokaz multimedialny z dziedziny astronomii przygotowany przez nauczycielkę geografii i uczniów Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika. W tym samym czasie odbyły się wspólne warsztaty, których tematem było zredagowanie słownika kminy ochweśnickiej. W wyniku tych działań była uzyskana wiedza astronomiczna oraz przeprowadzone działanie metodą projektu badawczego- opracowanie na płycie CD słownika z jedyną odmianą języka w Polsce, jaką jest kmina ochweśnicka (słownik został zamieszczony na stronie www.gim3.miasto.zgierz.pl). Następnie młodzież ślesińska po wcześniejszej symulacji decyzyjnej w charakterze pilotów przewodniczyła wycieczce do Muzeum Okręgowego w Koninie-Gosławicach. Dzięki tej wizycie młodzież zgierska mogła zapoznać się z historią Ziemi Konińskiej, obejrzeć dawne i współczesne malarstwo artystów z Konina, podziwiać zgromadzone eksponaty lamp od najdawniejszych do najnowszych, zwiedzić dawny dworek i skansen. Stymulacja mobilności młodzieży jako efekt działania projektu na pewno będzie owocowała w przyszłości, a młodzież ślesińska zdobyła nowe umiejętności pilotowania i kreowania swojej "małej ojczyzny" wśród rówieśników. Dalszym rozwinięciem tego efektu był rejs statkiem "Pawełek" po Jeziorze Ślesińskim, które jest jeziorem rynnowym i stanowi część Pojezierza Bursztynowego Szlaku. Piękny krajobraz leśny wzdłuż jeziora, duża ilość ośrodków wypoczynkowych, pól namiotowych uświadomiły dzieciom ze Zgierza, że atrakcje turystyczne znajdują się nie tak daleko od ich miejsca zamieszkania. Zgierscy uczniowie mogli też dowiedzieć się od swoich kolegów wiadomości związanych z ochładzaniem wodą jeziorną turbin w elektrowni w Pątnowie i Koninie, a także o pozytywnych i negatywnych skutkach wykorzystywania zasobów naturalnych w przemyśle. Zrzut ciepłej wody zmienił termikę jeziora i stanowi dodatkową atrakcję dla turystów, ponieważ temperatura wody w okresie letnim waha się od 24°C do 30°C. Wieczorem w Ośrodku Sportu i Rekreacji w Ślesinie, w którym była zakwaterowana młodzież ze Zgierza, odbył się wieczór integracyjny oraz dyskoteka zorganizowane przez młodzież i nauczycieli ze Ślesina. Należy dodać, że w przygotowanie wieczoru włączyli się czynnie rodzice.

Drugi dzień pobytu w Ślesinie przede wszystkim miał na celu zrealizowanie projektu działania lokalnego, a więc zagranie wspólnego koncertu dla szerokiego grona odbiorców społeczności lokalnej. Występy odbyły się na sali sportowej gimnazjum. Przybyły władze samorządowe w osobach Z-cy Burmistrza, Przewodniczącego Rady Miasta, Przewodniczącego Komisji Oświaty w Ślesinie, wizytatora z Kuratorium w Koninie, przedstawiciela konińskiego ODN, nauczyciele, rodzice, dziadkowie, młodzież, lokalna prasa. Zostały również dowiezione dzieci niepełnosprawne z Ośrodka Pomocy Społecznej w Głębockiem. Koncert trwał półtorej godziny. Uczniowie ze Ślesina pokazali swój talent i umiejętności w czasie występów wokalnych, zademonstrowali piękną grę na różnych instrumentach, natomiast uczniowie ze Zgierza pokazali taniec nowoczesny, wystawili kabaret oraz zaprezentowali szkolny chór. Ten urozmaicony występ wszystkim się bardzo podobał, co szczególnie uwidoczniło się w finale koncertu, gdzie uczestnicy łącznie z widownią odśpiewali wcześniej przygotowaną przez nauczycieli muzyki szkół partnerskich (kartki z tekstem zostały rozdane widowni) pieśń integracyjną.

Nic tak nie integruje jak sport, dlatego kolejne działanie projektu Tacy sami? to rozegranie meczu piłki siatkowej. Każdą z drużyn uczniowskich wsparli swoimi umiejętnościami dwaj nauczyciele wychowania fizycznego. Emocjom nie było końca, ponieważ mecz był bardzo wyrównany. Odbyły się również rzuty do kosza oraz towarzysko został rozegrany mecz w tenisa ziemnego między zgierskim nauczycielem wychowania fizycznego a dyrektorem gimnazjum ślesińskiego. Wspólny koncert oraz zawody sportowe najbardziej dobitnie odpowiedziały na tytuł naszego projektu skonstruowany w formie pytania. Teraz możemy z całą pewnością odpowiedzieć: tak, tacy sami. Kolejnym etapem była wspólna wycieczka do Lichenia. W dalszym ciągu młodzieżowi ślesińscy piloci oprowadzali zgierskich kolegów i koleżanki. Odwiedzono największą polską świątynię- Sanktuarium Maryjne, kościół św. Doroty oraz Golgotę.

Ukoronowaniem, zamknięciem i nagrodą za udział w projekcie była wizyta młodzieży w Wiosce Indiańskiej w Rudzie Bugaj. Oprócz atrakcji, które zapewnili "polscy Indianie" (zwiedzanie indiańskich tipi, oglądanie eksponatów, słuchanie legend indiańskich, strzelanie z łuku, rzuty do tarczy) przy ognisku i pieczonych kiełbaskach był czas na podsumowanie projektu Równać Szanse - Szkoły Aktywne 2004. Jednoznacznie wszyscy stwierdzili, że udział w projekcie przyniósł im wiele satysfakcji, nauczył współpracy w grupie, wyzwolił aktywność twórczą, kształcił umiejętności interpersonalne, umożliwił równy start i otworzył serca na potrzeby drugiego człowieka.

Konkretne efekty realizacji projektu Równać Szanse to: Bogata strona www, na której znajdują się:

  1. fotoreportaże,
  2. słownik kminy ochweśnickiej,
  3. wspólna młodzieżowa gazetka,
  4. młodzieżowa księga gości,
  5. raporty.

Problemy w realizacji projektu.

W czasie realizacji projektu dzięki zaangażowaniu dyrekcji, nauczycieli i uczniów szkół partnerskich nie wystąpiły problemy, których nie można by było przezwyciężyć. Pewnym kłopotem był transport, ponieważ bardzo dużo dorosłych i dzieci brało udział w projekcie, ale rozwiązaliśmy go dzięki użyczeniu prywatnych samochodów. Problemem od nas niezależnym była choroba Ojca Świętego - wówczas uczniowie ślesińscy odwołali przygotowane przedstawienie "Moralność Pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej. Gimnazjaliści mieli je zaprezentować w trakcie konferencji nauczycielskiej w Wąsoszy. Nie dopisała również pogoda podczas wizyty gimnazjalistów ze Zgierza w Ślesinie i dlatego został odwołany rajd rowerowy do Lichenia. Dzieci zostały dowiezione samochodami.

Ogólna ocena koordynatora dotycząca przebiegu projektu

Realizacja projektu Tacy sami? przebiegła wyjątkowo sprawnie i bezproblemowo. Było to możliwe przede wszystkim dlatego, że Dyrekcja Gimnazjum nr 3 im. Adama Mickiewicza w Zgierzu i Dyrekcja Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Ślesinie z pełnym zrozumieniem i zaangażowaniem podeszła do zadań wytyczonych w projekcie. Ciągłe wspólne monitorowanie projektu poprzez stały kontakt telefoniczny, drogą elektroniczną i na spotkaniach sprzyjało przygotowaniom do poszczególnych zadań i późniejszej dobrej realizacji. Stały kontakt umożliwiał również uelastycznianie zadań, dopracowywanie szczegółów. W projekcie wzięło udział bardzo wielu nauczycieli z każdej szkoły partnerskiej. Jedni byli zaangażowani w przygotowanie warsztatów na konferencję nauczycielską, inni przygotowywali z młodzieżą wspólny koncert, pomagali dzieciom opracowywać trasę wycieczki, zajmowali się organizacją przyjęcia tak dużej ilości młodzieży, koordynowali powstawanie fotoreportaży, słownika, gazetki, strony internetowej. Przede wszystkim jednak najwięcej inwencji, twórczej pasji i aktywności włożyła w realizację projektu sama młodzież. Chciałabym zdecydowanie podkreślić, że działania podejmowane przez uczniów były autentyczne, opierały się na wewnętrznej potrzebie kreowania rzeczywistości, na chęci zdrowej rywalizacji. Właśnie wśród dzieci najbardziej widać było prawdziwą integrację oraz wielką chęć utrzymywania kontaktów już poza projektem. Uczestnicy mogli sprawdzić się w działaniu. Duża grupa odbiorców, np. w czasie koncertu, jej aplauz i uznanie dowartościowało oraz umocniło wszystkich w przekonaniu, że udział w projekcie Równać Szanse - Szkoły Aktywne 2004 ma wielki sens. Na szczególne podkreślenie zasługuje prosty efekt działania- uśmiech na twarzach dzieci niepełnosprawnych uczestniczących w koncercie i wspólnej finałowej zabawie.

O zawartej przyjaźni między szkołami partnerskim świadczą także działania poza projektem. Na przykład, Gimnazjum nr 3 w Zgierzu zaprosiło uczniów do wzięcia udziału w powiatowym konkursie "Najlepszy z najlepszych". Młodzież ślesińska chętnie przyjechała. W rewanżu uczniowie ze Zgierza zostali zaproszeni do udziału w Konkursie Piosenki Poetyckiej. Kontakty się zacieśniły. Nauczyciele już na drodze prywatnej wymieniają się materiałami metodycznymi, recenzują swoje programy, a mama- Przewodnicząca Rady Rodziców ze zgierskiego gimnazjum została zaproszona przez inną mamę, ale ze Ślesina na wakacje. Młodzież zawarła trwałe przyjaźnie. Obecnie gimnazja (poza programem) zorganizowały wspólny wyjazd do Zielonej Szkoły (dwie klasy) do Korbielowa.

Ogólna ocena wybranych uczestników dotycząca przebiegu projektu

Cieszę się, że mogłam wziąć udział w programie. Byłam pilotką grupy kolegów ze Ślesina w czasie ich wizyty w Łodzi, a później współredagowałam gazetkę i uczestniczyłam w warsztatach, na których opracowywaliśmy słownik kminy ochweśnickiej. Chciałabym w przyszłości brać udział w podobnym projekcie.

Patrycja - uczennica Gim. 3

Byłem dumny, że mogłem zaprezentować swoje umiejętności gry na trąbce w czasie wspólnego koncertu w Ślesinie, szczególnie dlatego, że była tak duża widownia.

Tomek - uczeń, Ślesin

Nigdy nie myślałam, że szkoły mogą brać udział w tak wspaniałych akcjach, że oprócz codziennej dydaktyki jest czas na twórcze działanie, przygodę i zabawę.

Przew. Rady Rodziców Gim 3 w Zgierzu

Fundacji PFDiM za stworzenie możliwości udziału w projekcie, Władzom Samorzšdowym Ślesina za przychylność i obecność w działaniach, Kuratorium i ODN-owi w Koninie za zainteresowanie, Sponsorom za ciepły gest, Dyrekcjom szkół partnerskich, Nauczycielom, Rodzicom i Młodzieży za zaangażowanie -

- dziękują koordynatorki programu "Równać Szanse - Szkoły Aktywne 2004"

Ewa Nowowiejska, Elżbieta Jakubowska

Strona główna programu 'RÓWNAĆ SZANSE'

Strona Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Ślesinie uczestnika programu 'RÓWNAĆ SZANSE 2004'

Strona Gimnazjum nr 3 im. Adama Mickiewicza w Zgierzu uczestnika programu 'RÓWNAĆ SZANSE 2004'