Menu: strona główna | o projekcie | zajęcia | plakat | Projekt finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny
pozyskany sprzęt | galeria zdjęć | ewaluacja | sukcesy |

Zajęcia otwarte z przedsiębiorczości.

W dniu 8 grudnia 2010 r. odbyły się zajęcia otwarte koła przedsiębiorczości. Temat zajęć: " Co to są podatki?". Celem zajęć było wprowadzenie pojęcia podatek, poznanie historii podatków oraz poznanie rodzajów podatków, które obowiązują obecnie w Polsce.

Zajęcia rozpoczęły się podsumowaniem wiadomości z zakresu zadań i ofert banków, którymi zajmowaliśmy się w poprzednim tygodniu. Uczniowie podzielili się na trzyosobowe zespoły, zadaniem każdego z nich było poprawne ułożenie, zgodnie z zasadą układania domina, układanki tak, aby odpowiednie pojęcia i ich objaśnienia znajdowały się obok siebie. Zabawa pozwoliła sprawdzić, w jakim stopniu uczniowie zapamiętali pojęcia takie jak np.: lokata terminowa, odsetki czy konto osobiste. Okazało się, że uczestnicy zabawy bardzo sprawnie poradzili sobie z wykonaniem zadania i mogliśmy przejść do zasadniczej części zajęć.

Uczniowie siedząc w kole, zastanawiali się, jakie są źródła dochodów rodziny, dyskusja ta pozwoliła nam na sformułowanie definicji podatku, jako źródła dochodu państwa. Określiliśmy również cechy, które takie dochody powinny posiadać. Uczniowie zwrócili szczególną uwagę na takie cechy jak: określony termin płatności, obowiązkowość płacenia podatków przez obywateli oraz na ich wysokość (zbyt wysokie podatki prowadzą do powstania tzw. "szarej strefy"). Następnie uczestnicy zajęć zapoznali się z tekstem dotyczącym historii podatków, na podstawie, którego w dwuosobowych zespołach opracowywali oś czasu pokazującą, jak zmieniały się podatki na przestrzeni wieków. Mogli stosować schematy, znaki graficzne i opis słowny. Podczas trwania zajęć poznaliśmy również różne rodzaje podatków: CIT, PIT, VAT oraz zdefiniowaliśmy podatki: od nieruchomości, od darowizn, czy od wygranej. Te wiadomości posłużyły uczniom do podsumowania zajęć, zabawą, która polegała na narysowaniu rebusu, zawierającego wylosowaną wcześniej nazwę podatku, tak, aby pozostali uczestnicy zajęć odgadli, o jakim podatku mowa.

Zajęcia przebiegały w miłej i koleżeńskiej atmosferze, dzięki zastosowanym metodom udało się zrealizować zamierzone cele, a praca w zespołach dwu i trzyosobowych o zmieniających się składach pozwoliła podnieść własną samoocenę i uaktywniła wszystkich uczestników zajęć.

Okazało się, że większość uczniów zapamiętała jakie rodzaje podatków obowiązują obecnie w Polsce co sprawdziliśmy na kolejnych zajęciach.

Prowadząca zajęcia: Elżbieta Pacyniak

Okres realizacji projektu: od 01.02.2010 r. do 31.01.2012 r.