Menu: strona główna | o projekcie | zajęcia | plakat | Projekt finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny

"W stronę sukcesu"

W styczniu 2010 r. wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów i ich rodziców nauczyciele naszego gimnazjum napisali projekt, który zajął pierwsze miejsce na liście Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi. Poniżej przedstawiamy informacje o naszym projekcie.

INFORMACJE O PROJEKCIE

Numer i nazwa priorytetu:

IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach

Numer i nazwa Działania:

9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.

Numer i nazwa Poddziałania:

9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Tytuł projektu: "W stronę sukcesu"

Okres realizacji projektu: od 01.02.2010 r. do 31.01.2012 r.

Celem ogólnym projektu jest wzrost jakości oferty edukacyjnej, ukierunkowanie na rozwój kompetencji kluczowych oraz wyrównanie szans edukacyjnych wśród uczniów Gimnazjum nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im A. Mickiewicza w Zgierzu.

Cele szczegółowe projektu:

1. Wzrost osiągnięć i wyrównanie dysproporcji w osiągnięciach uczniów z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, informatyki i języka angielskiego,
2. Zakwalifikowanie się do etapu wojewódzkiego konkursu z języka polskiego,
3. Zmniejszenie negatywnego wpływu czynników środowiskowych i zdrowotnych na sytuację edukacyjną,
4. Zwiększenie wiedzy ekonomicznej i umiejętności planowania ścieżki zawodowej i poruszania się na rynku pracy,
5. Wzrost poziomu praktycznej znajomości przepisów ruchu drogowego oraz zasad udzielania pierwszej pomocy.

ZAJĘCIA

Zajęcia wyrównawcze z matematyki.

Prowadzone w 3 grupach (po 12 osób) dla dzieci mających problemy i niskie wyniki w nauce przedmiotu. Zakres obejmuje aktywne metody nauczania z uwzględnieniem predyspozycji dzieci oraz aktualnych problemów wynikłych na lekcjach. Zajęcia ukierunkowane są na wzrost umiejętności analitycznego i logicznego myślenia, wykonywanie działań matematycznych i rozbudzanie zainteresowań. Celem jest wyrównanie dysproporcji i wzrost osiągnięć dzieci w nauce matematyki.

Zajęcia wyrównawcze z informatyki.

Prowadzone w 3 grupach (po 10 osób) przez nauczyciela informatyki.

Dla uczniów z brakami w wiedzy informatycznej, nie posiadających komputera. Zakres obejmuje treści nauczania zawarte w podstawie programowej z uwzględnieniem potrzeb uczniów, m.in. doskonalenie posługiwania się terminologią informatyczną, obsługą komputera i jego praktyczne zastosowanie, korzystanie z Internetu i poczty elektronicznej, tworzenie dokumentów. Celem jest opanowanie braków podstawowych wiadomości, zwiększenie kompetencji informatycznych.

Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Prowadzone w 14-osobowej grupie przez nauczycielkę języka angielskiego dla uczniów mających problemy z nauką, nie mających dostępu do dodatkowych lekcji. Zajęcia podzielone są na 2 części:
1. Wyrównywanie braków w wiadomościach wynikających z realizacji programu nauczania,
2. Poznaniu kultury i obyczajów krajów anglojęzycznych.

Na zajęciach utrwalany będzie materiał obejmujący zakres egzaminu gimnazjalnego. Celem jest wyrównanie dysproporcji, przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego, pogłębienie wiedzy z kultury krajów anglosaskich.

Zajęcia wyrównawcze z chemii.

Prowadzone w 3 grupach (po 15 osób) przez nauczycielkę chemii. Dla uczniów z brakami w wiedzy z zakresu chemii, dostosowane do potrzeb uczestników. Zakres obejmuje zajęcia zgodne z podstawą programową, ukierunkowane na doskonalenie umiejętności obserwacji i opisu przemian chemicznych, posługiwaniu się terminologią chemiczną, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych. Celem jest wyrównanie braków z opanowaniu podstawowych wiadomości, wzrost motywacji do samodzielnej pracy.

Zajęcia specjalistyczne służące wyrównaniu szans edukacyjnych dla uczniów o niskim poziomie osiągnięć szkolnych, z trudnościami w czytaniu i pisaniu, ze zdiagnozowaną dysleksją bądź dysgrafią, ze wskazaniami pomocy psychologiczno-pedagogicznej i dla uczniów z nie zdiagnozowanymi trudnościami w zakresie nauczania. Zakres obejmuje:

1. Zajęcia specjalistyczne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami,
2. Terapię pedagogiczną,
3. Prowadzony Szkolny Punkt Diagnostyczno-Konsultacyjny "KID", z którego skorzystają uczniowie w zakresie specjalistycznej diagnozy w przypadku trudności szkolnych.

Zajęcia prowadzone są przez psychologa szkolnego oraz nauczycielkę polonistkę.

Zajęcia z języka polskiego przygotowujące do konkursu z języka polskiego

Prowadzone w 10 osobowej grupie przez nauczycielkę polonistkę dla uczniów o zainteresowaniach polonistycznych, biorących udział w konkursie. Zakres obejmuje ćwiczenia umiejętności odczytywania tekstów źródłowych na poziomie symbolicznym, analizę i interpretację dzieł literackich, doskonalenie styli wypowiedzi pisemnych i ustnych, ćwiczenia gramatyczne, omawianie dodatkowych lektur. Celem jest wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się językiem polskim, zakwalifikowanie do etapu wojewódzkiego konkursu.

Koło przedsiębiorczości

Prowadzone w 2 grupach (po 12 osób) przez nauczyciela przedmiotów ścisłych. Dla uczniów rozpoczynających planowanie swojej kariery zawodowej. Zakres obejmuje cykle zajęć: "Poznajmy siebie", "Mój przyszły zawód", "Gospodarka rynkowa", "Jestem świadomym konsumentem", "Ruszamy w teren", Matematyka na co dzień", "Mój własny budżet". Zajęcia pomogą uczniom wykreować własny wizerunek zawodowy oraz poznać mechanizmy gospodarki rynkowej. Celem jest wzrost umiejętności poruszania się na rynku pracy, kształtowanie postawy przedsiębiorczej.

Zajęcia sportowe.

Prowadzone w 4 grupach przez 2 nauczycieli WF-u. Dla uczniów z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym, ubóstwem oraz niepełnych, niemających szans na rozwój własnych zainteresowań i predyspozycji sportowych. Zakres obejmuje: zimą - pływanie, halowa piłka nożna; wiosna/lato - tenis, piłka nożna. Dla dzieci zainteresowanych grą w piłkę nożną zostanie utworzona oddzielna żeńska drużyna. Dla pozostałych dzieci w celu zachęcenia do udziału w zajęciach sportowych będzie prowadzona nauka gry w tenisa. Celem jest rozwój cech psychomotorycznych, przeciwdziałanie agresji, nabycie umiejętności współdziałania w zespole.

Zajęcia z techniki - bezpieczeństwo ruchu drogowego

Prowadzone w 5 grupach (po 12 osób) przez nauczycielkę techniki. Zakres obejmuje naukę zasad udzielania pierwszej pomocy, ruchu drogowego, postępowania w razie wypadku, ćwiczenia praktyczne jazdy rowerem i motorowerem, egzamin na kartę motorowerową/rowerową. Celem jest wzrost bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych, wzrost wiedzy na temat udzielania pierwszej pomocy, nabycie praktycznych umiejętności poprzez zdobycie karty rowerowej/motorowerowej.

Terapia Pedagogiczna

Zajęcia przeznaczone są dla osób z diagnozą dysleksji rozwojowej ( dysortografii, dysgrafii, dyskalkulii ) - w pierwszej kolejności - posiadających opinię z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej lub psychologa/pedagoga. Zajęcia będą polegały na usprawnieniu umiejętności czytania, pisania, liczenia oraz wspieraniu terapeutycznym w tym zakresie. Zajęcia odbywać się będą w grupach - przewidziane są trzy grupy dla każdego poziomu nauczania w gimnazjum, liczące do pięciu członków. Dzieci pracować będą z psychologiem posiadającym kwalifikacje do prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej. Na potrzeby zajęć zakupione zostaną zeszyty ćwiczeń "Ortograffiti", materiały edukacyjne do ćwiczeń Wydawnictwa Nowa Szkoła, Słowniki Ortograficzne, gry dydaktyczne, programy komputerowe dla dyslektyków, publikacje i scenariusze zajęć dla osoby prowadzącej. Zajęcia obejmą również elementy kinezjologii edukacyjnej metody E. Dennisona, muzykoterapii, relaksacji i bajki terapeutycznej. Dla zapewnienia komfortu podczas zajęć dzieci będą posiadały samodzielne stanowiska, zapewnione zostaną przybory i materiały. Do uczestnictwa w zajęciach wymagana będzie pisemna zgoda rodzica.

Szkolny Punkt Diagnostyczno - Konsultacyjny "Konsultacja I Diagnoza" ( "KID" )

Punkt diagnostyczno - konsultacyjny "KID" będzie możliwością dla dzieci i rodziców w zakresie specjalistycznej diagnozy psychologicznej w przypadku trudności szkolnych, zaburzeń zachowania, zaburzeń emocjonalnych, predyspozycji zawodowych i trudnej sytuacji rodzinnej. Psycholog szkolny dysponując bazą testów psychologicznych, skal i ankiet, na podstawie wywiadu z rodzicem i dzieckiem, będzie oferował pomoc psychologiczną dostępną w późnych godzinach popołudniowych. Opinia psychologiczna będzie mogła być wykorzystana przez rodzica w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, co może przyczynić się do skrócenia czasu uzyskiwania diagnozy w Poradni. Rodzic i dziecko uzyskają porady i wskazówki dotyczące zgłoszonego problemu, skierowania do adekwatnych specjalistów oraz porady wychowawcze. Działalność punktu konsultacyjnego przewidziana jest na 3 godziny lekcyjne jednorazowo w tygodniu, aby uzyskać możliwość badania testowego dziecka oraz przeprowadzenia wywiadu z rodzicem i dzieckiem, a także obliczenia badań i sporządzenia rzetelnej opinii psychologicznej. Do uczestnictwa w zajęciach wymagana będzie pisemna zgoda rodzica. Rodzic nie będzie zobowiązany do zgłoszenia problemu Poradni, ale będzie to sugerowane przez psychologa diagnozującego w punkcie "KID". Decyzja o współpracy ze szkołą pod względem zaleceń będzie należała do rodzica i dziecka. Osoby, które nie wyrażą chęci współpracy ze szkołą i udostępniania szkole dokumentów, będą miały takie prawo.