Menu: strona główna | o projekcie | zajęcia | plakat | Projekt finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny

Zajęcia rekreacyjno-ruchowe z piłki nożnej dziewcząt i chłopców.

Brak ciekawych form spędzania czasu wolnego przez młodzież, brak należytego zainteresowania ze strony rodziców, upadek autorytetów. Młodzi ludzie ulęgają złym wpływom środowiska, w którym żyją jak i środkom masowego przekazu, kolorowym czasopismom, telewizji czy Internetu, które częściej serwują treści "miłe łatwe i przyjemne" niż propagują wartości wyższe. Popadając często w konflikt rodzinno-społeczny, szukają błędnie pomocy w środowisku zepsutym i zdemoralizowanym co nie jest rzadkością znajdując spełnienie w alkoholu czy narkotykach lub zamykając się w świecie wirtualnym owładniętym iluzją. Często na drodze rozwijania swoich zainteresowań czy pasji staje brak środków materialnych. Prowadzenie tego typu zajęć jest odpowiedzią na ogromne zainteresowanie środowiska lokalnej młodzieży, która licznie i chętnie pragnie uczestniczyć w ciekawych i atrakcyjnych zajęciach, które odciągają ich od patologicznego środowiska np. "blokersów" młodych ludzi uważających siebie za osamotnionych, zrzuconych na margines społeczny pozbawionych perspektyw życiowych, gdzie ławka przed blokiem staje się centrum życia towarzyskiego. .

Zakres zajęć:

Zajęcia pozalekcyjne z piłki nożnej, które prowadzę zbliżone są do profesjonalnych treningów prowadzonych w klubach piłkarskich. Aczkolwiek metody, jak i formy nauczania dobierane są odpowiednio do wieku i możliwości uczestników. Jest to proces dydaktyczno - wychowawczy składający się z zajęć treningowych i zawodów, podczas których, zawodnicy opanowują i doskonalą technikę i taktykę, kształtują zdolności koordynacyjne, nabierają właściwych nawyków ruchowych, z wykorzystaniem idealnego pokazu nauczanego ruchu jak i stosowanie różnych form gier i zabaw, także właściwego kształtowania i rozwijania cechy osobowości, norm moralnych i społecznych, dyscypliny pracy w zespole przez pilność, poszanowanie przepisów gry, dążenie do wykonania postawionych zadań, do pracowitości i ambicji. Z większym naciskiem na zaszczepienie wartościowych zainteresowań, które w przyszłości zaowocują ich dobrym zdrowiem, radością życia jaki świetną zabawą.

Cele działania:

  • Wytwarzanie umiejętności i nawyków dla utrzymania kondycji fizycznej, wypoczynku po szkole/pracy podnoszenie sprawności i pomnażanie zdrowia.
  • Kształtowanie postawy zrozumienia przez ucznia powodów i sensu jego starań o ciało, zdrowie, sprawność i urodę.
  • Poznanie swojego organizmu oraz sposobu i możliwości kształtowania sprawności fizycznej, jej pomiarów, zasad zdrowego stylu życia, bezpieczeństwa, higieny, przepisów i zasad organizacji zawodów rekreacyjno sportowych, regeneracji sił i czynnego odpoczynku, zapobiegania chorobom i uzależnieniom.
  • Poprawa aktywności fizycznej młodzieży, by wdrożeni w zdrowy styl życia zwiększyli swoje szanse na dobry start w dorosłe życie.
  • Rozbudzenie zainteresowań rekreacyjno-sportowych uczniów stwarzając im możliwości nabywania i doskonalenia umiejętności techniczno-taktycznych z zakresu piłki nożnej.
  • Przygotowanie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji dotyczących rodzajów oraz sposobów uprawiania form aktywiści fizycznej.
  • Odkrywanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań.
  • Nabycie umiejętności współdziałania w grupie, zespole, akceptacji siebie i innych, kultura kibicowania, stosowanie zasady "fair-play" poszukiwania barier swoich możliwości.
  • Wyrabianie poczucia własnej wartości, odpowiedzialności, sprawiedliwości i kultury osobistej oraz szacunku dla innych, zwłaszcza słabszych czy mniej sprawnych.
  • Rozwijanie zamiłowania do aktywności ruchowej, by młodzież potrafiła pożytecznie dla zdrowia fizycznego i psychicznego spędzać czas wolny.
  • Rozładowanie napięć i energii witalnej nagromadzonej podczas pobytu w szkole, wprowadzanie w pogodny i radosny nastrój.

Rezultaty:

Ta mała garstka uczniów, która systematycznie uczęszcza na zajęcia wie jakiej postawy i zachowania są od nich wymagane.

Uczniowie ci, by uczestniczyć w zajęciach piłki nożnej, starają się dobrze uczyć i nienagannie zachowywać w szkole i poza nią. Prowadząc od trzech lat grupę 18 dziewcząt gdzie prowadzenie tego typu zajęć przyniosły sukces wychowawczy dzięki grze w piłkę i byciu w reprezentacji szkoły są bardziej dowartościowane i z większą wiarą w siebie i swoje możliwości. Są zdyscyplinowani, dobrze się zachowują, nie uczestniczą w "złych subkulturach młodzieżowych". zauważam że żadna nich po dołączeniu do drużyny nie miała konfliktu z regulaminem szkoły jak i poza nią. Czego przykładem mogą być częste pochwały ze strony nauczycieli jak i rodziców, którzy za zmianę na lepsze zachowania młodzieży w dużej mierze zawdzięczają dyscyplinie sportu którą uprawiają ich dzieci. Od września br. powstanie taka sama grupa chłopców.

Uczniowie uczestniczący w zajęciach pozalekcyjnych mają w świadomość, iż przez złe zachowanie mogą wiele stracić. W grupie uwidacznia się duże poczucie wspólnoty, przyjaźni, jak i chęci pomagania sobie nawzajem.

Tak forma spędzenia czasu wolnego jest konkurencyjna dla gier komputerowych, Internetu, telewizji jak i złemu wpływu, różnych subkultur. Te zajęcia uwalniają młodych ludzi z apatii i obojętności, wzbudzają w nich wole zdrowego współzawodnictwa, gotowości do poświeceń, determinacji zaangażowania, gotowości do poświecenia, szacunku, odpowiedzialności w duchu pełnego poszanowania reguł, jak i też wiele innych cech, które trzeba w sobie pielęgnować. Zajęcia pozalekcyjne pozwalają młodym ludziom dostrzegać swoje talenty i umiejętności. Przykład młodzieży uczęszczającej na dodatkowe zajęcia sportowe może zachęcić innych np.: młodzieży zepchniętej na margines do zmiany sposobu życia stawiania celów, wyzwań, które i z uporem i konsekwencją mogą osiągnąć. W dzisiejszym świecie mało kto dostrzega potencjał ukryty w sporcie, który sprawia że jest on szczególnie ważnym narzędziem integralnego rozwoju człowieka czynnikiem bardzo przydatnym w procesie budowania społeczeństwa bardziej ludzkiego. Zajęcia takie sprawiają że antagonizmy zajmuje sportowa rywalizacja, gdzie wyżej ceni się spotkanie trenujących ludzi niż konflikt, uczciwe współzawodnictwo niż zawziętą konfrontacje. Taki sport pobudza do ujawniania swoich najlepszych cech, hartuje charakter sprzyja dobrej zabawie i spędzeniu czasu w gronie przyjaciół służy prawdziwie dobrej i godziwej rozrywce. Tego typu zajęcia mogą być dla młodego człowieka źródłem dobrego samopoczucia fizycznego lecz również jako ideał życia odważnego, z pozytywnym nastawieniem, optymistycznego, jako sposób na integralną odnowę życia osobistego.

Nauczyciel prowadzący: Dariusz Rutkowski.

Miejsce: sala gimnastyczna, Orlik.

Terminy w okresie od 1 września 2010 r. do 23 grudnia 2010 r. : poniedziałek dziewczynki 1.5 Sala gimnastyczna w Gimnazjum nr 3 w Zgierzu I boisko "Orlik" środa dziewczynki 1.5 czwartek chłopcy 1