Menu: strona główna | o projekcie | zajęcia | plakat | Projekt finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny

KOŁO PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Uczestnikami zajęć są uczniowie klas III kontynuujący udział w projekcie do lutego 2011 r.

Adresatem zajęć koła przedsiębiorczości są uczniowie drugich klas gimnazjum, ponieważ to oni zaczynają planować swoją przyszłość, będą podejmować decyzje dotyczące dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej, uczą się poruszania w świecie finansów, stają się aktywnymi konsumentami. W zajęciach uczestniczyć będzie mógł każdy zainteresowany, niezależnie od płci, stopni czy oceny z zachowania. Przy rekrutacji szczególną uwagę zwracać będę na zainteresowanie zajęciami uczniów przedwcześnie opuszczających system szkolnictwa- uczniowie problemowi, wagarujący oraz uczniowie klas integracyjnych. Zamierzam stworzyć dwie grupy liczące 10 - 15 osób, zajęcia odbywać się będą w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo, dla każdej z grup. Planuję prowadzić zajęcia w dwóch edycjach. Pierwszą z nich zaplanowałam na II semestr roku szkolnego 2009/2010 oraz I semestr roku szkolnego 2010/2011. Druga edycja rozpocznie się w II semestrze roku szkolnego 2010/2011 i potrwa do końca I semestru roku szkolnego 2011/2012.

Nasza młodzież powinna zostać przygotowana do podejmowania różnych działań i wyzwań w swoim dorosłym życiu, dlatego też kształtowanie postaw przedsiębiorczych powinniśmy uznać za ważne zadanie szkoły. Powinniśmy dać możliwość wzajemnego poznania się oraz ułatwić młodym ludziom zdobywanie praktycznej wiedzy. Zajęcia pozalekcyjne, które chciałam zaproponować mają przygotować uczniów do rynku pracy, mają rozwijać kreatywność, uczyć podejmowania różnych działań, komunikacji i pracy w zespole oraz dostarczyć elementarnej wiedzy ekonomicznej. Zdobyte wiadomości i umiejętności będą szczególnie przydatne dla uczniów przedwcześnie wypadających z systemu oświaty i mam nadzieję, że spowodują zainteresowanie dalszą nauką. Dzięki zastosowaniu na spotkaniach przede wszystkim metod aktywizujących takich jak np.: dyskusja, metaplan, gry i zabawy integracyjne, mapy myślowe, drzewa decyzyjne oraz zastosowanie technik multimedialnych zajęcia będą interesujące i przyswajalne dla uczniów nie tylko uzdolnionych ale także mających problemy z nauką.

Zakres zajęć:

"Poznaję siebie"- cykl spotkań (4 zajęcia), na których uczniowie będą mieli możliwość bliższego poznania się, kreowania własnego wizerunku zawodowego. Dzięki tym zajęciom uczniowie będą mogli przekonać się jak ważne są: pierwsze wrażenie, ubiór, sposób wypowiadania się, gesty. Poznają sposoby budowania relacji interpersonalnych.

" Mój przyszły zawód" (5 zajęć) - uczniowie będą mieli możliwość poznania własnych predyspozycji zawodowych, poznają różne zawody, szkoły kształcące w określonych zawodach, określą swoje mocne i słabe strony. Dzięki czemu będą mieli większą świadomość wyboru przyszłej szkoły oraz swojej dalszej kariery zawodowej. Uczestnicy nauczą się również, w jaki sposób napisać CV i list motywacyjny, aby zainteresować ewentualnego przyszłego pracodawcę.

"Gospodarka rynkowa" (5 zajęć) - cykl spotkań dotyczących zagadnień ekonomicznych i gospodarki rynkowej, na których uczniowie poznają podstawowe pojęcia i mechanizmy funkcjonowania gospodarki. Będą mieli również możliwość określenia funkcji pieniądza i poznają jego historię.

"Jestem świadomym konsumentem" ( 5 zajęć) - to kolejne z działań podejmowanych w czasie trwania projektu. Uczniowie będą mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi prawami konsumenta, dowiedzą się w jaki sposób dochodzić swoich praw oraz poznają instytucje, które mogą ich w tym wspierać. Cykl zakończony będzie prezentacją uczniowską na forum szkoły co podniesie ogólną świadomość środowiska uczniowskiego jako konsumentów.

"Ruszamy w teren"( 4 zajęcia) - zbieramy informacje na temat usług świadczonych przez różne lokalne banki. Zadaniem utworzonych na potrzeby zajęć zespołów będzie, po uzyskaniu informacji, podzielenie się wiedzą z innymi członkami koła. Skupimy się na ofertach dla nastolatków (kontach, lokatach itp.). Nawiążemy kontakt z przedstawicielem jednej z placówek i na wspólnym spotkaniu nauczymy się jak założyć konto osobiste, jak korzystać z kart bankomatowych, oraz jak wypisać właściwie druki bankowe. Spróbujemy także dowiedzieć się w którym z okienek bankowych załatwić interesujące nas operacje.

"Matematyka na co dzień" ( 6 zajęć).- powiążemy teorię zdobytą podczas trwania całego cyklu spotkań z praktycznymi zagadnieniami. Nauczymy się jak wypełniać PITY, jak obliczyć pensję netto, jak obliczyć odsetki od lokat i kredytów bankowych.

"Mój własny budżet" (2 zajęcia) - uczniowie będą mieli możliwość kształtowania umiejętności planowania budżetu, podejmowania decyzji dotyczących wykorzystania posiadanych finansów. Odniesiemy się również do właściwego gospodarowania własnym czasem.

Doskonalenie posługiwania się podstawową terminologią informatyczną, rozwijanie zdolnoPci dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, wyszukiwania i wykorzystywania informacji, rozwiązywania problemów. SpoPród zgłoszonych kandydatów zostaną utworzone trzy grupy dziesięcioosobowe ( jedna dla uczniów klas pierwszych, druga dla klas drugich i trzecia dla uczniów klas trzecich). SpoPród zgłoszonych w pierwszej kolejnoPci przyjmowani będą uczniowie nie posiadający komputera w domu, uczniowie z rodzin patologicznych, uczniowie, którzy chcą nadrobić zaległoPci.

Cele działania:

Cel główny:

podniesienie ogólnego poziomu wykształcenia uczniów naszego gimnazjum w zakresie przedsiębiorczości oraz nabycie przez nich podstawowych umiejętności praktycznych z tego zakresu.

Cele szczegółowe: Uczeń:

  • będzie przygotowany do wejścia na rynek pracy
  • dowie się jak zaplanować swoją ścieżkę kształcenia i przyszłości zawodowej
  • poprzez aktywne wzmacnianie swoich mocnych stron, zainteresowań, uzdolnień będzie miał możliwość elastycznego dostosowania się do zmieniającego się rynku pracy
  • lepiej zrozumie podstawowe zasady ekonomii
  • pozna historię i funkcję pieniądza
  • pozna prawa konsumenta i możliwość ich wykorzystania
  • będzie umiał korzystać z usług banku
  • pozna związki i zależności w mechanizmach gospodarki i przekona się dlaczego znajomość matematyki może przynieść korzyści
  • będzie potrafił napisać list motywacyjny i CV

Rezultaty:

Uczeń:
1. zna podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii (np.: lokata, przychód , dochód, podatek),
2. zna podstawowe pojęcia z zakresu rynku pracy (rozmowa kwalifikacyjna, umowa o pracę, umowa o dzieło, umowa zlecenie),
3. umie napisać list motywacyjny i CV,
4. planuje własny budżet,
5. umie analizować oferty nauki w szkołach ponadgimnazjalnych co sprzyja podejmowaniu decyzji dotyczących dalszej drogi kształcenia.

Rezultaty miękkie:
1. zdobycie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole,
2. radzenia sobie w sytuacjach nowych,
3. wzrost pewności siebie,
4. wzrost poczucia własnej wartości,
5. umiejętność samooceny,
6. rozwijanie własnej osobowości,
7. poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Nauczyciel prowadzący: Elżbieta Pacyniak.

Miejsce: sala 102

W roku szkolnym 2010/2011 w I semestrze zajęcia odbywają się :
Środa godz.: 13.40- 14.25 s. 104 gr. I , liczba uczestników: 12
Piątek godz.: 14.30- 15.15 s.104 gr. II, liczba uczestników: 12