Menu: strona główna | o projekcie | zajęcia | plakat | Projekt finansowany przez Europejski Fundusz Społeczny

Dodatkowe zajęcia fakultatywne dla uczniów wybitnie zdolnych przygotowujące ich do Olimpiady Polonistycznej.

Uczniowie zdolni kwalifikują się do drugiego (regionalnego) etapu Olimpiady Polonistycznej, ale mają problemy z zakwalifikowaniem się do etapu wojewódzkiego oraz finału Olimpiady. Podczas zajęć lekcyjnych nauczyciel jest zmuszony do pracy z całym zespołem klasowym i nie może poświęcić uczniom zdolnym wystarczająco dużo czasu. Musi sprawdzić zarówno wiedzę jak i umiejętności wszystkich swoich podopiecznych. Cele lekcji oraz wielkość materiału muszą być dostosowane do całej klasy, więc uczniowie zdolni nie korzystają z lekcji w takim stopniu, jaki gwarantowałyby dodatkowe zajęcia dydaktyczne.

Zakres zajęć:

  • ćwiczenie umiejętności odczytywania tekstów źródłowym na poziomie symbolicznym,
  • analiza i interpretacja dzieła literackiego (epika, liryka, dramat w całości lub we fragmentach),
  • doskonalenie poprawności językowej i stylistycznej wypowiedzi pisemnych i ustnych,
  • dodatkowe ćwiczenia z gramatyki oraz teorii literatury,
  • ćwiczenie umiejętności wypowiadania się w różnych stylach,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami wypowiedzi pisemnej (szczególnie rozprawka, charakterystyka porównawcza, felieton, recenzja),
  • omawianie dodatkowych lektur obowiązujących w Olimpiadzie Polonistycznej a nieuwzględnionych w podstawie programowej gimnazjum,
  • poszerzanie słownictwa poprzez ćwiczenia językowe.

Cele działania:

Uczeń:

  • potrafi prawidłowo odczytać i zinterpretować tekst na poziomie symbolicznym,
  • potrafi porównać różne rodzajowo i gatunkowo teksty literackie,
  • potrafi posługiwać się różnymi stylami i rozpoznać ich cechy,
  • potrafi poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu gramatyki, historii oraz teorii literatury,
  • potrafi poprawnie skonstruować wypowiedź pisemną,
  • potrafi uargumentować własne stanowisko w sytuacji problemowej,
  • zna konstrukcję różnych zaawansowanych form wypowiedzi pisemnej,
  • potrafi rozpoznać i określić funkcję różnych środków stylistycznych,
  • potrafi rozpoznać i poprawić błędy językowe w pracy swoich kolegów.

Rezultaty:

  • kwalifikacje do etapu wojewódzkiego Olimpiady z Języka Polskiego lub uzyskanie tytuły finalisty lub laureata Olimpiady,
  • sukcesy na szczeblu wojewódzkim w konkursach literackich oraz językowych.

Nauczyciel prowadzący: Ewa Nowowiejska.

Miejsce: sala 304

Terminy w roku szkolnym 2010/2011: poniedziałki- 13:40-15:20.

Liczba uczniów: 24.