Dodatkowe zajęcia fakultatywne dla uczniów wybitnie zdolnych przygotowujące ich do Olimpiady Polonistycznej.
Uczniowie zdolni kwalifikują się do drugiego (regionalnego) etapu Olimpiady Polonistycznej, ale mają problemy z zakwalifikowaniem się do etapu wojewódzkiego oraz finału Olimpiady. Podczas zajęć lekcyjnych nauczyciel jest zmuszony do pracy z całym zespołem klasowym i nie może poświęcić uczniom zdolnym wystarczająco dużo czasu. Musi sprawdzić zarówno wiedzę jak i umiejętności wszystkich swoich podopiecznych. Cele lekcji oraz wielkość materiału muszą być dostosowane do całej klasy, więc uczniowie zdolni nie korzystają z lekcji w takim stopniu, jaki gwarantowałyby dodatkowe zajęcia dydaktyczne.
Zakres zajęć:
- ćwiczenie umiejętności odczytywania tekstów źródłowym na poziomie symbolicznym,
- analiza i interpretacja dzieła literackiego (epika, liryka, dramat w całości lub we fragmentach),
- doskonalenie poprawności językowej i stylistycznej wypowiedzi pisemnych i ustnych,
- dodatkowe ćwiczenia z gramatyki oraz teorii literatury,
- ćwiczenie umiejętności wypowiadania się w różnych stylach,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami wypowiedzi pisemnej (szczególnie rozprawka, charakterystyka porównawcza, felieton, recenzja),
- omawianie dodatkowych lektur obowiązujących w Olimpiadzie Polonistycznej a nieuwzględnionych w podstawie programowej gimnazjum,
- poszerzanie słownictwa poprzez ćwiczenia językowe.
Cele działania:
Uczeń:
- potrafi prawidłowo odczytać i zinterpretować tekst na poziomie symbolicznym,
- potrafi porównać różne rodzajowo i gatunkowo teksty literackie,
- potrafi posługiwać się różnymi stylami i rozpoznać ich cechy,
- potrafi poprawnie posługiwać się terminologią z zakresu gramatyki, historii oraz teorii literatury,
- potrafi poprawnie skonstruować wypowiedź pisemną,
- potrafi uargumentować własne stanowisko w sytuacji problemowej,
- zna konstrukcję różnych zaawansowanych form wypowiedzi pisemnej,
- potrafi rozpoznać i określić funkcję różnych środków stylistycznych,
- potrafi rozpoznać i poprawić błędy językowe w pracy swoich kolegów.
Rezultaty:
- kwalifikacje do etapu wojewódzkiego Olimpiady z Języka Polskiego lub uzyskanie tytuły finalisty lub laureata Olimpiady,
- sukcesy na szczeblu wojewódzkim w konkursach literackich oraz językowych.
Nauczyciel prowadzący: Ewa Nowowiejska.
Miejsce: sala 304
Terminy w roku szkolnym 2010/2011: poniedziałki- 13:40-15:20.
Liczba uczniów: 24.
|