Zasady wprowadzania tekstu


Wprowadzanie tekstu do dokumentu odbywa się za pomocą klawiatury i tu warto coś o tym powiedzieć. Otóż czasem mamy do dyspozycji klawiaturę polskojęzyczną zwaną "QWERTZ" (przeczytaj pierwszych sześć liter w pierwszym wierszu klawiatury). Jeśli tak to na klawiszach widzimy polskie znaki diakrytyczne. Inaczej jest z klawiaturą angielską zwaną "QWERTY". W takim przypadku polskie znaki diakrytyczne otrzymamy wciskając odpowiednią kombinację klawiszy.

Zobacz klawiaturę QWERTY   Zobacz klawiaturę QWERTZ
wciśnięty (prawy)
klawisz ALT +


a
c
e
l
n
o
s
x
z
da w efekcie
wyłączony
Caps Lock
ą
ć
ę
ł
ń
ó
ś
ź
ż
włączony
Caps Lock
Ą
Ć
Ę
Ł
Ń
Ó
Ś
Ź
Ż

A co kiedy chcę napisać wielką literę?

Z lewej strony klawiatury znajdziesz klawisz "Caps Lock". Z tym klawiszem związana jest dioda (najczęściej w górnym prawym rogu klawiatury). Jeśli jest zapalona to znaczy, że włączony jest tzw. tryb pisania wielkich liter, czyli piszesz tylko duże litery. Jeśli nie jest zaświecona, to wielkie litery uzyskasz z wciśniętym klawiszem "Shift".

Jeszcze coś o kasowaniu znaków. Na klawiaturze znajdują się dwa klawisze do tego celu. "Backspace" (czasem zamiast napisu będzie znak strzałki w lewo). Klawisz ten kasuje znaki przed kursorem. Drugi klawisz "Delete" kasuje znaki za kursorem.

Wiele mówi się o technikach pisania, wiele jest również szkół. Można też przyjąć, że bez tych reguł również napiszesz i wydrukujesz tekst. Padło tutaj słowo "wydrukujesz" i to jest pewien problem. Często zdarza się, że dokument piszemy na innym komputerze niż go drukujemy. Jeśli mamy zainstalowane, na obydwu komputerach, te same drukarki to problem wydruku najprawdopodobniej nie wystąpi. Gorzej (i tak jest najczęściej) gdy drukarki są różne. W tym przypadku już przy otworzeniu dokumentu widzimy inny obraz niż na komputerze, na którym pisaliśmy ten tekst. Nie mówię tutaj o problemie zapisu w innej wersji edytora.

Z tych właśnie (między innymi) przyczyn wymyślono pewne zasady. Przestrzeganie ich pozwala na uniknięcie przykrych niespodzianek.

Istnieją dwie reguły podstawowe:

  1. Najpierw piszesz, co masz do napisania, a później ustawiasz parametry formatu całego dokumentu.
  2. Najpierw ustalasz parametry formatu całego dokumentu, a później piszesz według tych warunków.

Decyzja, którą regułę wybierzesz, należy do Ciebie.

Oto kilka ogólnie przyjętych zasad edycji tekstu:

  • nie rób odstępu (spacji, przerw) przed następującymi znakami: , . ? ! % ) ] } ; : " ' > - + = $ ,
  • nie rób przerw po następujących znakach: ( [ { " < ',
  • nie należy używać więcej niż jednej spacji do zrobienia odstępu,
  • klawisz "ENTER" używaj tylko wtedy, gdy chcesz rozpocząć nowy akapit.

MicroSoft Word 2000- zasady edycji tekstu