Projekt
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego
Sprawozdanie
ewaluacyjne z zajęć specjalistycznych-
terapii pedagogicznej
prowadzonych w ramach projektu: „ W stronę sukcesu”
za okres od 1 września2010 r. do 14
stycznia 2011 r .
1. Imię i
nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.
Emilia Gural
2. Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup
uczestniczących w zadaniu.
Nazwa
zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl. I |
8 |
2 |
6 |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl.II |
7 |
4 |
3 |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl. III |
5 |
- |
5 |
3. Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie
sprawozdawczym.
Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów
kl. I – 17 godzin
Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów
kl. II – 19 godzin
Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów
kl. III – 18 godzin
W
sumie w okresie od 1.09.20101 -14.01.2011 zrealizowano 54 godziny zajęć terapii
pedagogicznej.
4.
Średnia
frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.
Nazwa
zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl. I |
85% |
83% |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl.II |
74% |
84 % |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl. III |
- |
74% |
5. Stosowane metody i formy pracy.
Zajęcia przeznaczone są dla osób z diagnozą dysleksji rozwojowej – w pierwszej kolejności – posiadających opinię z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Zajęcia mają za zadanie usprawnienie umiejętności czytania, pisania, liczenia oraz wspieranie terapeutyczne w tym zakresie. Zajęcia odbywają się w trzech grupach dla każdego poziomu nauczania w gimnazjum, liczące do pięciu członków ( obecnie grupy dla klas pierwszych i drugich liczą po 8 i 7 osób z uwagi na duże zainteresowanie zajęciami ). Dzieci pracują z psychologiem posiadającym kwalifikacje do prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej. W trakcie zajęć wykorzystywane są zeszyty ćwiczeń „Ortograffiti”, materiały edukacyjne do ćwiczeń, gry dydaktyczne, programy komputerowe dla dyslektyków, publikacje i scenariusze zajęć dla osoby prowadzącej. Zajęcia obejmą również elementy kinezjologii edukacyjnej metody E. Dennisona, muzykoterapii, relaksacji i bajki terapeutycznej.
Metody pracy:
·
Ćwiczebne ( zeszyt ćwiczeń, zeszyty )
·
Asymilacji wiedzy ( praca z komputerem)
·
Polisensoryczna stymulacja zmysłów ( gry i
zabawy edukacyjne)
Formy pracy:
·
indywidualna
·
grupowa
6.
Wstępne
badanie wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi oraz osiągniętych wyników.
Badanie wstępne przeprowadzone zostało
przez psychologa prowadzącego ( Emilię Gural) na podstawie kwestionariusza
objawów dysleksji.
Liczba uczestników
objętych badaniem z podziałem na płeć:
Nazwa
zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl. I |
8 |
2 |
6 |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl.II |
7 |
4 |
3 |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl. III |
5 |
- |
5 |
W ramach wstępnej diagnozy przeanalizowano opinie uczniów
zakwalifikowanych do zajęć. Do przeprowadzenia badania wykorzystano narzędzie w
postaci „Kwestionariusza objawów
dysleksji u uczniów ..” ( załącznik nr 1
)
Kwestionariusz ma za zadanie ułatwić rozpoznanie nasilenia
objawów dysleksji dotyczących 10 dziedzin wiedzy i życia :
1.Język polski – pisanie ( 0 – 5 pkt. )
2.Język polski – czytanie ( 0 -3 pkt. )
3.Języki obce ( 0 – 6 )
4.Historia ( 0 – 4 )
5.Geografia ( 0 – 2 )
6.Matematyka ( 0 – 8 )
7.Biologia i
chemia ( 0 – 3 )
8.Sztuka, muzyka ( 0 – 2 )
9.Kultura
fizyczna ( 0 – 4 )
10.Czynności
życiowe ( 0 – 8 )
Skala ocen:
Ilość
punktów ( objawów ) |
Stopień
nasilenia objawów |
Ocena
|
0 - 5 |
niski |
1 |
6 - 15 |
nieznaczny |
2 |
16 - 25 |
średni |
3 |
26 - 35 |
znaczny |
4 |
36 - 45 |
wysoki |
5 |
Wyniki
badania w ujęciu ilościowym i procentowym
W wyniku
przeprowadzonego badania wśród 20 uczestników zajęć terapii pedagogicznej
uzyskano następujące wyniki:
- 3 osoby uzyskały ocenę 5 ( wysoki stopień nasilenia objawów
dysleksji ), co stanowi 15 % ogółu
- 4 osoby uzyskały ocenę
4 ( znaczny stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 20 % ogółu
- 11 osób uzyskało ocenę
3 ( średni stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 55 % ogółu
- 2 osoby uzyskały ocenę
2 ( nieznaczny stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi
10 % ogółu
- nie ma osób o niskim
nasileniu objawów dysleksji ( nikt nie uzyskał oceny 1 )
7.
Cząstkowe / semestralne badanie wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem
narzędzi oraz osiągniętych wyników
Badanie semestralne przeprowadzone zostało
przez psychologa prowadzącego na podstawie kwestionariusza objawów dysleksji.
Liczba uczestników
objętych badaniem z podziałem na płeć:
Nazwa
zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl. I |
8 |
2 |
6 |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl.II |
7 |
4 |
3 |
Zajęcia terapii
pedagogicznej dla uczniów kl. III |
5 |
- |
5 |
Skala
ocen zastosowanego narzędzia do przeprowadzenia badania:
Ilość punktów ( objawów ) |
Stopień nasilenia objawów |
Ocena |
0 - 5 |
niski |
1 |
6 - 15 |
nieznaczny |
2 |
16 - 25 |
średni |
3 |
26 - 35 |
znaczny |
4 |
36 - 45 |
wysoki |
5 |
Zajęcia
przeznaczone są dla osób z diagnozą dysleksji rozwojowej – w pierwszej kolejności – posiadających
opinię z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej ( obecnie wśród uczestników 16
posiada opinię o dysleksji, dysgrafii lub wskazaniu do realizacji zajęć terapii
pedagogicznej, natomiast pozostałych 4 uczestników znajduje się w trakcie
diagnozy w poradni psychologiczno – pedagogicznej ).
W
trakcie zajęć wykorzystywane są zeszyty ćwiczeń „Ortograffiti”, materiały
edukacyjne do ćwiczeń, gry dydaktyczne, programy komputerowe dla dyslektyków,
publikacje i scenariusze zajęć dla osoby prowadzącej. Zajęcia obejmą również
elementy kinezjologii edukacyjnej metody E. Dennisona, muzykoterapii i relaksacji.
Przeprowadzone zajęcia
utrwalają zasady ortograficzne, usprawniają poprawne czytanie i pisanie,
kształtują procesy poznawcze, rozwijają predyspozycje twórcze uczestników,
kształtują postawy społeczne współpracy i współdziałania w grupie, wzmacniają
pozytywną samoocenę poprzez doświadczenie sukcesu. Następuje również
zwiększenie samoświadomości uczestników na temat posiadanego zaburzenia oraz
umiejętności radzenia sobie z nim.
Wyniki badania semestralnego w ujęciu
ilościowym i procentowym
W
wyniku przeprowadzonego badania wśród 20 uczestników zajęć terapii
pedagogicznej uzyskano następujące wyniki:
- żadna z osób badanych
nie uzyskała oceny 5 ( wysoki stopień nasilenia objawów dysleksji )
- 7 osób uzyskało ocenę
4 ( znaczny stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 35 % ogółu
- 11 osób uzyskało ocenę
3 ( średni stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 55 % ogółu
- 2 osoby uzyskały ocenę
2 ( nieznaczny stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi
10 % ogółu
- nie ma osób o niskim
nasileniu objawów dysleksji ( nikt nie uzyskał oceny 1).
8.
Osiągnięte
rezultaty na tym etapie badania
W wyniku
przeprowadzonych 54 godzin zajęć terapii pedagogicznej uzyskano następujące
rezultaty:
- 18 ( 90 % ) uczniów utrwaliło zasady
ortograficzne
- 14 ( 70 % ) uczniów
usprawniło poprawne pisanie
- 11 ( 55 % ) uczniów
usprawniło czytanie ze zrozumieniem
- 18 ( 90 % ) uczniów usprawniło procesy poznawcze
( analizę i syntezę słuchową, analizę i syntezę wzrokową, pamięć wzrokową i
słuchową, koncentrację uwagi )
- 18 ( 90 % ) uczniów
nauczyło się korzystać z komputerowych programów edukacyjnych
- 17 ( 85 % ) uczestników
zajęć zwiększyło swoją wiedzę na temat dysleksji
- 9 ( 45 % ) uczestników zajęć zwiększyło wiarę
we własne możliwości
9.
Osiągnięte sukcesy uczniów ( uczestnictwo uczniów w konkursach / wystawach prac
i osiągnięte wyniki
Uczniowie w tym
semestrze nie brali udziału w konkursach związanych tematycznie z prowadzonymi
zajęciami.
10.Uwagi
i sugestie dotyczące realizowanych zajęć.
Zajęcia odbywają się w trzech grupach dla każdego poziomu
nauczania w gimnazjum. W założeniach projektu miały one liczyć do pięciu
członków. Obecnie grupy dla klas pierwszych i drugich liczą odpowiednio po 8 i
7 osób z uwagi na duże zainteresowanie zajęciami.
Jedna z uczennic ( grupa kl. II ) z uwagi na liczne
nieobecności spowodowanymi problemami ze zdrowiem znajduje się w trakcie
orzekania o indywidualnym toku nauczania.
Załącznik
nr 1
Kwestionariusz
objawów dysleksji u uczniów szkół gimnazjalnych
Kwestionariusz ma za zadanie ułatwić nauczycielom i uczniom
rozpoznanie nasilenia objawów dysleksji. Po przeczytaniu każdego pytania należy
wybrać i zaznaczyć krzyżykiem właściwą odpowiedź.
Imię i nazwisko ucznia ……………………………………………… Klasa ………….
Umiejętności szkolne
Charakterystyczne objawy:
1. Język polski – pisanie
Popełnianie błędów ortograficznych, mimo znajomości zasad pisowni.
Wolne tempo pisania, nienadążanie za tempem pisania w klasie.
Popełnianie licznych błędów stylistycznych i gramatycznych.
Pismo niekształtne, nieczytelne.
Trudności z organizacją tekstu w czasie pisania prac klasowych.
2. Język polski – czytanie
Niechętne czytanie dłuższych tekstów.
Wolne tempo czytania.
Słabe rozumienie czytanej treści po jednym jej odczytaniu.
3. Języki obce
Trudności z zapamiętywaniem słówek.
Nieprawidłowa wymowa.
Trudności z budowaniem wypowiedzi ustnych.
Trudności z rozumieniem tekstu mówionego.
Trudności ze zrozumieniem tekstu nagranego na taśmę magnetofonową.
Błędy w zapisie wyrazów: opuszczanie, przestawianie lub mylenie
liter.
4. Historia
Brak orientacji w czasie – nieumiejętność,zapamiętania dat,
określenia chronologiizdarzeń.
Trudności z zapamiętaniem nowych nazw i nazwisk.
Trudności w orientacji na mapie.
Trudności ze zrozumieniem tekstów źródłowych.
5. Geografia
Trudności z orientowaniem się na mapie
– nieumiejętność wskazania kierunków i określenia położenia.
Trudności z zapamiętaniem nazw i określeń geograficznych.
6. Matematyka
Mylenie cyfr, odwracanie ich kolejności, na przykład 496–469.
Błędne zapisywanie i odczytywanie ułamków
dziesiętnych i liczb z wieloma zerami.
Odwracanie znaków większości, mniejszości
i mylenie kierunków wektorów.
Trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia.
Trudności z wykonaniem działań w pamięci.
Trudności z rozwiązywaniem zadań angażujących wyobraźnię
przestrzenną.
Trudności z odczytaniem wykresów.
Niski poziom wykonywanych wykresów i rysunków geometrycznych.
7. Biologia i chemia
Trudności z zapamiętaniem łańcuchów reakcji.
Trudności z zapamiętaniem informacji w układzie hierarchicznym, na
przykład
systematyka w biologii.
Nieumiejętność opanowania terminologii.
8. Sztuka, muzyka
Trudności z rysowaniem, organizacją przestrzeni.
Trudności z czytaniem i zapisywaniem nut.
9. Kultura fizyczna
Niechęć do wykonywania ćwiczeń i uprawiania sportów wymagających
zachowania równowagi.
Trudności z kozłowaniem i odbijaniem piłki.
Trudności z rzucaniem do celu.
Trudności w harmonijnym wykonywaniu ruchów w układzie
sekwencyjnym.
Pozaszkolne
obszary aktywności
10. Czynności życiowe
Przekręcanie nazwisk, przejęzyczenia.
Trudności z wypowiadaniem nowych,
skomplikowanych wyrazów.
Trudności w nauce prowadzenia pojazdów:
roweru, skutera, motorynki, quadu czy samochodu.
Niemożność zapamiętania określonych danych liczbowych, na przykład
kodu
adresowego, numerów telefonów, numeru PESEL.
Trudności z orientacją w nowym nieznanym terenie.
Trudności z rozróżnianiem strony prawej i lewej.
Trudności z poprawnym odtworzeniem informacji przekazanej przez
telefon.
Mylenie informacji związanych z konkretnymi terminami, na przykład
daty spotkań, terminy wyjazdów itp