Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Sprawozdanie ewaluacyjne z zajęć specjalistycznych-

terapii pedagogicznej
prowadzonych w ramach projektu: „ W stronę sukcesu”
za okres od 1 września2010 r.  do 14 stycznia 2011 r .

 

1.      Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.

Emilia Gural

2.      Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.

 

Nazwa zajęć

liczba

uczniów

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. I

 

8

 

2

 

6

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl.II

 

7

 

4

 

3

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. III

 

5

 

-

 

5

 

 

3.      Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie sprawozdawczym.

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. I – 17 godzin

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. II – 19 godzin

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. III – 18 godzin

 W sumie w okresie od 1.09.20101 -14.01.2011 zrealizowano 54 godziny zajęć terapii pedagogicznej.

 

4.      Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.

 

Nazwa zajęć

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. I

85%

83%

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl.II

74%

84 %

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. III

-

74%

 

 

 

5.      Stosowane metody i formy pracy.

Zajęcia przeznaczone są dla osób z diagnozą dysleksji rozwojowej  – w pierwszej kolejności – posiadających opinię z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Zajęcia mają za zadanie usprawnienie umiejętności czytania, pisania, liczenia oraz wspieranie terapeutyczne w tym zakresie. Zajęcia odbywają się w trzech grupach dla każdego poziomu nauczania w gimnazjum, liczące do pięciu członków ( obecnie grupy dla klas pierwszych i drugich liczą po 8 i 7 osób z uwagi na duże zainteresowanie zajęciami ). Dzieci pracują z psychologiem posiadającym kwalifikacje do prowadzenia zajęć terapii pedagogicznej. W trakcie zajęć wykorzystywane są zeszyty ćwiczeń „Ortograffiti”, materiały edukacyjne do ćwiczeń, gry dydaktyczne, programy komputerowe dla dyslektyków, publikacje i scenariusze zajęć dla osoby prowadzącej. Zajęcia obejmą również elementy kinezjologii edukacyjnej metody E. Dennisona, muzykoterapii, relaksacji i bajki terapeutycznej.

 

Metody pracy:

·         Ćwiczebne ( zeszyt ćwiczeń, zeszyty )

·         Asymilacji wiedzy ( praca z komputerem)

·         Polisensoryczna stymulacja zmysłów ( gry i zabawy edukacyjne)

Formy pracy:

·         indywidualna

·         grupowa

 

 

 

6.      Wstępne badanie wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi  oraz osiągniętych wyników.

 

Badanie wstępne przeprowadzone zostało przez psychologa prowadzącego ( Emilię Gural) na podstawie kwestionariusza objawów dysleksji.

 

Liczba uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:

 

Nazwa zajęć

liczba

uczniów

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. I

 

8

 

2

 

6

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl.II

 

7

 

4

 

3

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. III

 

5

 

-

 

5

 

 

W ramach wstępnej diagnozy przeanalizowano opinie uczniów zakwalifikowanych do zajęć. Do przeprowadzenia badania wykorzystano narzędzie w postaci „Kwestionariusza objawów dysleksji u  uczniów ..” ( załącznik nr 1 )

 

Kwestionariusz ma za zadanie ułatwić rozpoznanie nasilenia objawów dysleksji dotyczących 10 dziedzin wiedzy i życia :

 

1.Język polski – pisanie ( 0 – 5 pkt. )

2.Język polski – czytanie ( 0 -3 pkt. )

3.Języki obce ( 0 – 6 )

4.Historia ( 0 – 4 )

5.Geografia  ( 0 – 2 )

6.Matematyka ( 0 – 8 )

7.Biologia i chemia ( 0 – 3 )

8.Sztuka, muzyka ( 0 – 2 )

9.Kultura fizyczna ( 0 – 4 )

10.Czynności życiowe ( 0 – 8 )

 

Skala ocen: 

Ilość punktów ( objawów )

Stopień nasilenia objawów

Ocena

0 - 5

niski

1

6 - 15

nieznaczny

2

16 - 25

średni

3

26 - 35

znaczny

4

36 - 45

wysoki

5

 

 

Wyniki badania w ujęciu ilościowym i procentowym

 

W wyniku przeprowadzonego badania wśród 20 uczestników zajęć terapii pedagogicznej uzyskano następujące wyniki:

- 3 osoby uzyskały  ocenę 5 ( wysoki stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 15 % ogółu

- 4 osoby uzyskały ocenę 4 ( znaczny stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 20 % ogółu

- 11 osób uzyskało ocenę 3 ( średni stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 55 % ogółu

- 2 osoby uzyskały ocenę 2 ( nieznaczny stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi

10 % ogółu

- nie ma osób o niskim nasileniu objawów dysleksji ( nikt nie uzyskał oceny 1 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Cząstkowe / semestralne badanie wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi oraz osiągniętych wyników

Badanie semestralne przeprowadzone zostało przez psychologa prowadzącego na podstawie kwestionariusza objawów dysleksji.

 

Liczba uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:

 

Nazwa zajęć

liczba

uczniów

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. I

 

8

 

2

 

6

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl.II

 

7

 

4

 

3

Zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów kl. III

 

5

 

-

 

5

 

Skala ocen zastosowanego narzędzia do przeprowadzenia badania:

Ilość punktów ( objawów )

Stopień nasilenia objawów

Ocena

0 - 5

niski

1

6 - 15

nieznaczny

2

16 - 25

średni

3

26 - 35

znaczny

4

36 - 45

wysoki

5

 

Zajęcia przeznaczone są dla osób z diagnozą dysleksji rozwojowej  – w pierwszej kolejności – posiadających opinię z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej ( obecnie wśród uczestników 16 posiada opinię o dysleksji, dysgrafii lub wskazaniu do realizacji zajęć terapii pedagogicznej, natomiast pozostałych 4 uczestników znajduje się w trakcie diagnozy w poradni psychologiczno – pedagogicznej ).

W trakcie zajęć wykorzystywane są zeszyty ćwiczeń „Ortograffiti”, materiały edukacyjne do ćwiczeń, gry dydaktyczne, programy komputerowe dla dyslektyków, publikacje i scenariusze zajęć dla osoby prowadzącej. Zajęcia obejmą również elementy kinezjologii edukacyjnej metody E. Dennisona, muzykoterapii i relaksacji.

Przeprowadzone zajęcia utrwalają zasady ortograficzne, usprawniają poprawne czytanie i pisanie, kształtują procesy poznawcze, rozwijają predyspozycje twórcze uczestników, kształtują postawy społeczne współpracy i współdziałania w grupie, wzmacniają pozytywną samoocenę poprzez doświadczenie sukcesu. Następuje również zwiększenie samoświadomości uczestników na temat posiadanego zaburzenia oraz umiejętności radzenia sobie z nim.

 

Wyniki badania semestralnego w ujęciu ilościowym i procentowym

W wyniku przeprowadzonego badania wśród 20 uczestników zajęć terapii pedagogicznej uzyskano następujące wyniki:

- żadna z osób badanych nie uzyskała oceny 5 ( wysoki stopień nasilenia objawów dysleksji )

- 7 osób uzyskało ocenę 4 ( znaczny stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 35 % ogółu

- 11 osób uzyskało ocenę 3 ( średni stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi 55 % ogółu

- 2 osoby uzyskały ocenę 2 ( nieznaczny stopień nasilenia objawów dysleksji ), co stanowi

10 % ogółu

- nie ma osób o niskim nasileniu objawów dysleksji ( nikt nie uzyskał oceny 1).

 

8.      Osiągnięte rezultaty na tym etapie badania

W wyniku przeprowadzonych 54 godzin zajęć terapii pedagogicznej uzyskano następujące rezultaty:

 - 18 ( 90 % ) uczniów utrwaliło zasady ortograficzne

- 14 ( 70 % ) uczniów usprawniło poprawne pisanie

- 11 ( 55 % ) uczniów usprawniło czytanie ze zrozumieniem

- 18  ( 90 % ) uczniów usprawniło procesy poznawcze ( analizę i syntezę słuchową, analizę i syntezę wzrokową, pamięć wzrokową i słuchową, koncentrację uwagi )

- 18 ( 90 % ) uczniów nauczyło się korzystać z komputerowych programów edukacyjnych

- 17 ( 85 % ) uczestników zajęć zwiększyło swoją wiedzę na temat dysleksji

-  9 ( 45 % ) uczestników zajęć zwiększyło wiarę we własne możliwości

 

9. Osiągnięte sukcesy uczniów ( uczestnictwo uczniów w konkursach / wystawach prac
i osiągnięte wyniki

Uczniowie w tym semestrze nie brali udziału w konkursach związanych tematycznie z prowadzonymi zajęciami.

 

10.Uwagi i sugestie dotyczące realizowanych zajęć.

 

            Zajęcia odbywają się w trzech grupach dla każdego poziomu nauczania w gimnazjum. W założeniach projektu miały one liczyć do pięciu członków. Obecnie grupy dla klas pierwszych i drugich liczą odpowiednio po 8 i 7 osób z uwagi na duże zainteresowanie zajęciami.

            Jedna z uczennic ( grupa kl. II ) z uwagi na liczne nieobecności spowodowanymi problemami ze zdrowiem znajduje się w trakcie orzekania o indywidualnym toku nauczania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

Kwestionariusz objawów dysleksji u uczniów szkół gimnazjalnych

 

Kwestionariusz ma za zadanie ułatwić nauczycielom i uczniom rozpoznanie nasilenia objawów dysleksji. Po przeczytaniu każdego pytania należy wybrać i zaznaczyć krzyżykiem właściwą odpowiedź.

 

Imię i nazwisko ucznia ……………………………………………… Klasa ………….

 

 Umiejętności szkolne Charakterystyczne objawy:

 

1.       Język polski – pisanie

Popełnianie błędów ortograficznych, mimo znajomości zasad pisowni.

Wolne tempo pisania, nienadążanie za tempem pisania w klasie.

Popełnianie licznych błędów stylistycznych i gramatycznych.

Pismo niekształtne, nieczytelne.

Trudności z organizacją tekstu w czasie pisania prac klasowych.

 

2.       Język polski – czytanie

Niechętne czytanie dłuższych tekstów.

Wolne tempo czytania.

Słabe rozumienie czytanej treści po jednym jej odczytaniu.

 

3.       Języki obce

Trudności z zapamiętywaniem słówek.

Nieprawidłowa wymowa.

Trudności z budowaniem wypowiedzi ustnych.

Trudności z rozumieniem tekstu mówionego.

Trudności ze zrozumieniem tekstu nagranego na taśmę magnetofonową.

Błędy w zapisie wyrazów: opuszczanie, przestawianie lub mylenie liter.

 

4.       Historia

Brak orientacji w czasie – nieumiejętność,zapamiętania dat,

określenia chronologiizdarzeń.

Trudności z zapamiętaniem nowych nazw i nazwisk.

Trudności w orientacji na mapie.

Trudności ze zrozumieniem tekstów źródłowych.

 

5.       Geografia

Trudności z orientowaniem się na mapie

– nieumiejętność wskazania kierunków i określenia położenia.

Trudności z zapamiętaniem nazw i określeń geograficznych.

 

6.       Matematyka

Mylenie cyfr, odwracanie ich kolejności, na przykład 496–469.

Błędne zapisywanie i odczytywanie ułamków

dziesiętnych i liczb z wieloma zerami.

Odwracanie znaków większości, mniejszości

i mylenie kierunków wektorów.

Trudności z zapamiętaniem tabliczki mnożenia.

Trudności z wykonaniem działań w pamięci.

Trudności z rozwiązywaniem zadań angażujących wyobraźnię przestrzenną.

Trudności z odczytaniem wykresów.

Niski poziom wykonywanych wykresów i rysunków geometrycznych.

 

7.       Biologia i chemia

Trudności z zapamiętaniem łańcuchów reakcji.

Trudności z zapamiętaniem informacji w układzie hierarchicznym, na przykład

systematyka w biologii.

Nieumiejętność opanowania terminologii.

 

8.       Sztuka, muzyka

Trudności z rysowaniem, organizacją przestrzeni.

Trudności z czytaniem i zapisywaniem nut.

 

9. Kultura fizyczna

Niechęć do wykonywania ćwiczeń i uprawiania sportów wymagających

zachowania równowagi.

Trudności z kozłowaniem i odbijaniem piłki.

Trudności z rzucaniem do celu.

Trudności w harmonijnym wykonywaniu ruchów w układzie sekwencyjnym.

Pozaszkolne obszary aktywności

10.   Czynności życiowe

Przekręcanie nazwisk, przejęzyczenia.

Trudności z wypowiadaniem nowych,

skomplikowanych wyrazów.

Trudności w nauce prowadzenia pojazdów:

roweru, skutera, motorynki, quadu czy samochodu.

Niemożność zapamiętania określonych danych liczbowych, na przykład kodu

adresowego, numerów telefonów, numeru PESEL.

Trudności z orientacją w nowym nieznanym terenie.

Trudności z rozróżnianiem strony prawej i lewej.

Trudności z poprawnym odtworzeniem informacji przekazanej przez telefon.

Mylenie informacji związanych z konkretnymi terminami, na przykład daty spotkań, terminy wyjazdów itp