Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach

Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Sprawozdanie ewaluacyjne z zajęć pozalekcyjnych z piłki nożnej dziewcząt i chłopców
prowadzonych w ramach projektu: „W stronę sukcesu”
za okres od 1września 2010r. do 15 stycznia 2010r .

 

1.      Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.

Dariusz Rutkowski

2.      Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.

Nazwa zajęć

liczba

uczniów

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia piłki nożnej dziewcząt

 i chłopców dla klas 1-3

36

18+

5 osób dodatkowo

18+

5 osób dodatkowo

 

 

3.      Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie sprawozdawczym.

Zajęcia dla dziewcząt i chłopców klas 1-3: pięć godz. w tygodniu – (85 godzin od września do grudnia 2010r. + 7godz. w styczniu 2011r).

4.      Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.

Nazwa zajęć

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia piłki nożnej dziewcząt i chłopców

dla klas 1-3

90%

87%

 

5.      Stosowane metody i formy pracy zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie.

Metody pracy:

·        Analityczna

·        Syntetyczna

·        Kompleksowa

 

Formy pracy:

·        w grupach

·        parach

·        indywidualna

·        zabawowa

·        ścisła

·        zadaniowa

·        gry uproszczonej i szkolnej

·        gry właściwej

 

6.      Kolejne badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi

( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.

 

Ewaluacja cząstkowa -semestralny pomiar wiedzy i umiejętności.

Liczba uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:

Nazwa zajęć

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia piłki nożnej dziewcząt i chłopców dla klas 1-3

23

23

 

A.  Kolejne badanie sprawności ogólnej przeprowadziłem po pół roku w dwóch grupach, osobno dla chłopców, osobno dla dziewcząt, zmieniając kryteria oceniania z uwzględnieniem wieku i ich możliwości.  W tym celu przeprowadziłem następujące testy sprawności motorycznej uczniów: próbę szybkości, mocy, wytrzymałości i zwinności. Próba szybkości polegała na pokonaniu odcinka 60m na czas. W próbie mocy zawodnik stawał bokiem do deski z podziałką centymetrową i wykonywał wyskok z odbicia obunóż w górę z jednoczesnym wyciągnięciem ramienia, aby jak najwyżej dotknąć podziałkę centymetrową zawieszoną na wysokości dosiężnej dla najniższego badanego(rys.1).

C:\Users\Ryby\Desktop\skanuj0001.jpg

(Rys.1)

 

W próbie wytrzymałości uczniowie wykonywali na czas  bieg na 300m. Próba zwinności polegała na trzykrotnym biegu sprintem wyznaczoną drogą B-E-C-D-E-A z ominięciem chorągiewek bez dotknięcia. (Rys.2)

C:\Users\Ryby\Desktop\skanuj0001.jpg

(Rys.2)

Wyniki i oceny podałem do informacji uczniów, jednak nie ma  zapisu ocen  w dokumentacji prowadzonych zajęć, gdyż są to zajęcia dodatkowe nieobjęte szkolnym systemem oceniania.

W drugim teście sprawności ogólnej zmieniłem kryteria ocen uwzględniając różnice wieku uczniów klas pierwszych i trzecich

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bieg na 60m chłopców i dziewcząt :

b. wstęp. - badanie wstępne

b. sem. – badanie semestralne

 

Chłopcy

Ocena celująca -3 osoby, co stanowi 13%

Ocena bardzo dobra –5 osób, co stanowi 22%

Ocena dobra –15 osób, co stanowi 65%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 3.5

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.2

Wzrost średniej ocen wynosi - 0.7  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziewczęta

Ocena celująca - 2 osoba, co stanowi 4%

Ocena bardzo dobra - 13 osób, co stanowi 61%

Ocena dobra - 8 osób, co stanowi 35%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 3.6

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.2

Wzrost średniej ocen wynosi - 0.6  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

\Próba mocy chłopców i dziewcząt: wyskok dosiężny

 

Chłopcy:

Ocena celująca -1 osoba, co stanowi 4%

Ocena bardzo dobra - 13 osób, co stanowi 57%

Ocena dobra– 9 osób, co stanowi 39%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 4.5

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.6

Wzrost średniej ocen wynosi - 0.1  

 

Dziewczęta:

Ocena celująca - 1 osoba, co stanowi 4%

Ocena  bardzo dobra - 10 osób, co stanowi 44%

Ocena dobra- 12 osób, co stanowi 52%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 4.3

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.5

Wzrost średniej ocen wynosi - 0.2 

 

 

 

 

Próba wytrzymałości chłopców i dziewcząt bieg na dystansie 300m:

Chłopcy:

Ocena celująca - 3 osoby, co stanowi 11%

Ocena bardzo dobra - 12 osób, co stanowi 45%

Ocena dobra - 8 osób, co stanowi 44%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 4.4

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.7

Wzrost średniej ocen wynosi - 0.3  

 

 

 

Dziewczęta:

Ocena celująca - 1 osoba, co stanowi 4%

Ocena bardzo dobra - 11 osób, co stanowi 48%

Ocena dobra - 11 osób, co stanowi 48%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 4.4

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen 4.5

Wzrost  średniej ocen wynosi  0.1  

 

 

Próba zwinności chłopców i dziewcząt:

 

 

Chłopcy:

Ocena celująca - 2 osoby, co stanowi 9%

Ocena bardzo dobra - 9 osób, co stanowi 39%

Ocena dobry - 11osób, co stanowi 48%

Ocena dostateczna- 1 osoba 4%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 3.3

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.5

Wzrost średniej ocen wynosi - 1.2  

 

Dziewczęta;

Ocena celująca - 2 osoby, co stanowi 9%

Ocena bardzo dobra - 5 osób, co stanowi 22%

Ocena dobra -13 osób, co stanowi 56%

Ocena dostateczna - 3 osoby, co stanowi 13%

Uczniowie we wstępnym badaniuuzyskali średnią ocen - 3.2

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.2

Wzrost średniej ocen wynosi  - 1.0  

 

 

 

  B. Drugim testem,  jaki przeprowadziłem w obydwu grupach był test sprawności specjalnej.

Pierwszy test polegał na żonglowaniu piłką: zawodnik wykonywał dwie próby na czas 20s

 Kryteria ocen były następujące:

·        bardzo dobry- bez upadku piłki (dziewczyny 1 upadek piłki)

·        dobry - 1-2 upadki piłki

·        dostateczny -  3-4 upadki

·        dopuszczający - 5-6 upadków

  

 

 

 

Chłopcy:

Ocena bardzo dobra– 15 osób, co stanowi 60%

Ocena dobra - 9 osób ,co stanowi 36%

Ocena dostateczna– 1 osoba, co stanowi 4%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 4.4

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.9

Wzrost średniej ocen wynosi - 0.5  

 

 

 

 

Dziewczęta:

Ocena bardzo dobra -5 osób, co stanowi 19%

Ocena dobra- 12 osób, co stanowi 44%

Ocena dostateczna - 6 osób co stanowi 37%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen – 2.6

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 3.9

Wzrost średniej ocen wynosi  - 1.3  

 

 

Drugi test sprawności specjalnej polegał na slalomie z piłką i strzałem na bramkę.

Na sygnał zawodnik prowadzi piłkę miedzy pachołkami i wykonuje strzał do bramki.

 

 

Kryteria oceny:

·        bardzo dobry- płynne i celne wykonanie,

·        dobry - jedno dotkniecie pachołka, celny strzał

·        dostateczny - dwa dotknięcia pachołka ,celny strzał

·        dopuszczający-  2-3 dotknięcia pachołka, strzał niecelny

Chłopcy:

Bardzo dobry – 17osób, co stanowi 65%

Dobry - 5 osoby, co stanowi 18%

Dostateczny -1 osoby, co stanowi 17%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 4.4

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.6

Wzrost średniej ocen wynosi - 0.2  

 

Dziewczęta:

Bardzo dobry -6 osoby, co stanowi 14%

Dobry -10 osób, co stanowi 23%

Dostateczny -8  osób, co stanowi 63%

Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią ocen - 3.7

Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.0

Wzrost średniej ocen wynosi - 0.3  

 

 

 

 

Analiza wyników przeprowadzonego badania

 

Tabela przedstawia średnią wszystkich ocen z sześciu przeprowadzonych badań.

W większości przeprowadzonych testów widać wyraźną poprawę w wynikach osiąganych przez uczestników projektu. U chłopców średnia ocen przeprowadzonych we wstępnym badaniu wynosiła - 4.0 po sześciu miesiącach średnia ocen uzyskanych z poszczególnych testów  wrosła do 4.5

Dziewczęta we wstępnym badaniu uzyskały średnią ocen - 3.7 po sześciu miesiącach średnia ocen ta wzrosła do 4.1

(Wyniki i oceny podałem do informacji uczniów, jednak nie ma zapisu ocen w dokumentacji prowadzonych zajęć, gdyż są to zajęcia dodatkowe nieobjęte szkolnym systemem oceniania)

 

     

 

 

7.      Cząstkowe / semestralne badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników  

ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.

 

Prowadzone zajęcia pozalekcyjne z piłki nożnej dziewcząt i chłopców były oceniane na potrzeby projektu i tylko dla wiedzy uczniów, jednakże należy stwierdzić, że udział w zajęciach przełożył się na wyniki końcowe uczniów uczęszczających na zajęcia.

 57% chłopców (to jest 13 uczniów) utrzymało swoje bardzo dobre oceny z końca ubiegłego roku szkolnego, zaś 43% poprawiło swoją ocenę o jeden stopień.

Natomiast u dziewcząt ten wskaźnik procentowy  był  lepszy i wyniósł 52% czyli 12 uczennic utrzymało swoje bardzo dobre oceny z końca ubiegłego roku szkolnego, 48% to jest 11 uczennic poprawiło ocenę o jeden stopień na korzyść.

 

 

 W trakcie trwania zajęć uczniowie:

           ·          Poprawili szybkość, zwinność.

           ·          Poszerzyli sprawność specjalną piłkarza.

           ·          Poznali przepisy dotyczące pola bramkowego, bramkarza, uzyskania bramki.

           ·          Znają i respektują reguły gry.

           ·          Wiedzą , że aby odnosić sukcesy, potrzebna jest gra całego zespołu.

           ·          Rozumieją role współdziałania i rywalizacji.

           ·          Potrafią wykorzystać atrakcyjność gry w piłkę nożną do spędzania czasu wolnego w grupie rówieśniczej.

           ·          Potrafią reagować na strategię przeciwnika.

           ·          Wiedzą,  jak zaplanować i zorganizować turniej piłkarski.

 

8.      Osiągnięte sukcesy uczniów:

 

 

·        Zajecie pierwszego miejsca w trzech etapach eliminacyjnych Turnieju piłkarskiego o Puchar Premiera Donalda Tuska:

- gminnym,

- powiatowym,

- wojewódzkim.

           ·          Zajecie trzeciego miejsca w finałach wojewódzkich.

·        Zajecie pierwszego miejsca w Powiatowym Turnieju Halowej Piłki Nożnej Dziewcząt

w Ozorkowie.

 

 

9.      Uwagi i sugestie dotyczące realizowanych zajęć.

Uczniowie podkreślali ogromną potrzebę prowadzenia tego typu zajęć, mówili o dużej satysfakcji z uczestnictwa w turniejach piłkarskich. Cieszą się z osiągniętych sukcesów i nabytych umiejętności piłkarskich. Otrzymali sprzęt sportowy , który wykorzystują na treningach i zawodach . Zajęcia i sukcesy uczniów spowodowały duże zainteresowanie rodziców, którzy popierają tego typu działania i byli wielokrotnie obserwatorami prowadzonych przeze mnie treningów oraz kibicowali swoim dzieciom podczas zawodów.

 

 

 

Dariusz Rutkowski