Projekt
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Europejskiego
Funduszu Społecznego
Sprawozdanie
ewaluacyjne z zajęć pozalekcyjnych z piłki nożnej dziewcząt i chłopców
prowadzonych w ramach projektu: „W stronę sukcesu”
za okres od 1września 2010r. do 15 stycznia 2010r .
1. Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.
Dariusz Rutkowski
2. Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup
uczestniczących w zadaniu.
Nazwa zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia piłki nożnej dziewcząt i
chłopców dla klas 1-3 |
36 |
18+ 5 osób dodatkowo |
18+ 5 osób dodatkowo |
3. Liczba zrealizowanych godzin w danym
okresie sprawozdawczym.
Zajęcia dla dziewcząt i chłopców klas 1-3:
pięć godz. w tygodniu – (85 godzin od września do grudnia 2010r. + 7godz. w
styczniu 2011r).
4. Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem
na płeć.
Nazwa zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia piłki nożnej dziewcząt i chłopców
dla klas 1-3 |
90% |
87% |
5. Stosowane metody i formy pracy zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie.
Metody pracy:
·
Analityczna
·
Syntetyczna
·
Kompleksowa
Formy pracy:
·
w grupach
·
parach
·
indywidualna
·
zabawowa
·
ścisła
·
zadaniowa
·
gry uproszczonej i szkolnej
·
gry właściwej
6. Kolejne badanie / pomiar / wiedzy i
umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi
(
zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.
Ewaluacja cząstkowa
-semestralny pomiar wiedzy i umiejętności.
Liczba uczestników objętych badaniem z
podziałem na płeć:
Nazwa zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia piłki nożnej dziewcząt i chłopców
dla klas 1-3 |
23 |
23 |
A. Kolejne badanie sprawności ogólnej
przeprowadziłem po pół roku w dwóch grupach, osobno dla chłopców, osobno dla
dziewcząt, zmieniając kryteria oceniania z uwzględnieniem wieku i ich
możliwości. W tym celu przeprowadziłem
następujące testy sprawności motorycznej uczniów: próbę szybkości, mocy,
wytrzymałości i zwinności. Próba szybkości polegała na pokonaniu odcinka 60m na
czas. W próbie mocy zawodnik stawał bokiem do deski z podziałką centymetrową i
wykonywał wyskok z odbicia obunóż w górę z jednoczesnym wyciągnięciem ramienia,
aby jak najwyżej dotknąć podziałkę centymetrową zawieszoną na wysokości
dosiężnej dla najniższego badanego(rys.1).
(Rys.1)
W próbie
wytrzymałości uczniowie wykonywali na czas
bieg na 300m. Próba zwinności
polegała na trzykrotnym biegu sprintem wyznaczoną drogą B-E-C-D-E-A z
ominięciem chorągiewek bez dotknięcia. (Rys.2)
(Rys.2)
Wyniki i oceny podałem do informacji
uczniów, jednak nie ma zapisu ocen w dokumentacji prowadzonych zajęć, gdyż są to
zajęcia dodatkowe nieobjęte szkolnym systemem oceniania.
W
drugim teście sprawności ogólnej zmieniłem kryteria ocen uwzględniając różnice
wieku uczniów klas pierwszych i trzecich
Bieg na
60m chłopców i dziewcząt :
b. wstęp. - badanie wstępne
b. sem. – badanie semestralne
Chłopcy
Ocena celująca -3 osoby, co stanowi 13%
Ocena bardzo dobra –5 osób, co stanowi 22%
Ocena dobra –15 osób, co stanowi 65%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali
średnią ocen - 3.5
Natomiast po upływie sześciu miesięcy
uzyskali średnią ocen - 4.2
Wzrost
średniej ocen wynosi - 0.7
Dziewczęta
Ocena celująca - 2 osoba, co stanowi 4%
Ocena bardzo dobra - 13 osób, co stanowi
61%
Ocena dobra - 8 osób, co stanowi 35%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali
średnią ocen - 3.6
Natomiast po upływie sześciu miesięcy
uzyskali średnią ocen - 4.2
Wzrost
średniej ocen wynosi - 0.6
\Próba
mocy chłopców i dziewcząt: wyskok dosiężny
Chłopcy:
Ocena celująca -1 osoba, co stanowi 4%
Ocena bardzo dobra - 13 osób, co stanowi
57%
Ocena dobra– 9 osób, co stanowi 39%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali
średnią ocen - 4.5
Natomiast po upływie sześciu miesięcy
uzyskali średnią ocen - 4.6
Wzrost
średniej ocen wynosi - 0.1
Dziewczęta:
Ocena celująca - 1 osoba, co stanowi 4%
Ocena
bardzo dobra - 10 osób, co stanowi 44%
Ocena dobra- 12 osób, co stanowi 52%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali
średnią ocen - 4.3
Natomiast po upływie sześciu miesięcy
uzyskali średnią ocen - 4.5
Wzrost
średniej ocen wynosi - 0.2
Próba
wytrzymałości chłopców i dziewcząt bieg na dystansie 300m:
Chłopcy:
Ocena celująca - 3 osoby, co
stanowi 11%
Ocena bardzo dobra - 12 osób,
co stanowi 45%
Ocena dobra - 8 osób, co
stanowi 44%
Uczniowie we wstępnym badaniu
uzyskali średnią ocen - 4.4
Natomiast po upływie sześciu
miesięcy uzyskali średnią ocen - 4.7
Wzrost
średniej ocen wynosi - 0.3
Dziewczęta:
Ocena celująca - 1 osoba, co
stanowi 4%
Ocena bardzo dobra - 11 osób,
co stanowi 48%
Ocena dobra - 11 osób, co
stanowi 48%
Uczniowie we wstępnym badaniu
uzyskali średnią ocen - 4.4
Natomiast po upływie sześciu
miesięcy uzyskali średnią ocen 4.5
Wzrost
średniej ocen wynosi 0.1
Próba
zwinności chłopców i dziewcząt:
Chłopcy:
Ocena celująca - 2 osoby, co stanowi 9%
Ocena bardzo dobra - 9 osób, co stanowi 39%
Ocena dobry - 11osób, co stanowi 48%
Ocena dostateczna- 1 osoba 4%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią
ocen - 3.3
Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali
średnią ocen - 4.5
Wzrost
średniej ocen wynosi - 1.2
Dziewczęta;
Ocena celująca - 2 osoby, co stanowi 9%
Ocena bardzo dobra - 5 osób, co stanowi 22%
Ocena dobra -13 osób, co stanowi 56%
Ocena dostateczna - 3 osoby, co stanowi 13%
Uczniowie we wstępnym badaniuuzyskali średnią
ocen - 3.2
Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali
średnią ocen - 4.2
Wzrost
średniej ocen wynosi - 1.0
B. Drugim testem, jaki przeprowadziłem w obydwu grupach był
test sprawności specjalnej.
Pierwszy
test polegał na żonglowaniu piłką: zawodnik wykonywał dwie próby
na czas 20s
Kryteria ocen były
następujące:
·
bardzo
dobry- bez upadku piłki (dziewczyny 1 upadek piłki)
·
dobry - 1-2
upadki piłki
·
dostateczny - 3-4 upadki
·
dopuszczający - 5-6
upadków
Chłopcy:
Ocena bardzo dobra– 15 osób, co stanowi 60%
Ocena dobra - 9 osób ,co stanowi 36%
Ocena dostateczna– 1 osoba, co stanowi 4%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią
ocen - 4.4
Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali
średnią ocen - 4.9
Wzrost
średniej ocen wynosi - 0.5
Dziewczęta:
Ocena bardzo dobra -5 osób, co stanowi 19%
Ocena dobra- 12 osób, co stanowi 44%
Ocena dostateczna - 6 osób co stanowi 37%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią
ocen – 2.6
Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali
średnią ocen - 3.9
Wzrost
średniej ocen wynosi - 1.3
Drugi
test sprawności specjalnej polegał na slalomie z piłką i strzałem na bramkę.
Na sygnał zawodnik prowadzi piłkę miedzy pachołkami i
wykonuje strzał do bramki.
Kryteria oceny:
·
bardzo
dobry- płynne i celne wykonanie,
·
dobry -
jedno dotkniecie pachołka, celny strzał
·
dostateczny - dwa
dotknięcia pachołka ,celny strzał
·
dopuszczający- 2-3 dotknięcia pachołka, strzał niecelny
Chłopcy:
Bardzo dobry – 17osób, co stanowi 65%
Dobry - 5 osoby, co stanowi 18%
Dostateczny -1 osoby, co stanowi 17%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią
ocen - 4.4
Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali
średnią ocen - 4.6
Wzrost
średniej ocen wynosi - 0.2
Dziewczęta:
Bardzo dobry -6 osoby, co stanowi 14%
Dobry -10 osób, co stanowi 23%
Dostateczny -8 osób,
co stanowi 63%
Uczniowie we wstępnym badaniu uzyskali średnią
ocen - 3.7
Natomiast po upływie sześciu miesięcy uzyskali
średnią ocen - 4.0
Wzrost
średniej ocen wynosi - 0.3
Analiza
wyników przeprowadzonego badania
Tabela przedstawia
średnią wszystkich ocen z sześciu przeprowadzonych badań.
W większości przeprowadzonych testów widać
wyraźną poprawę w wynikach osiąganych przez uczestników projektu. U chłopców
średnia ocen przeprowadzonych we wstępnym badaniu wynosiła - 4.0 po sześciu miesiącach średnia ocen
uzyskanych z poszczególnych testów
wrosła do 4.5
Dziewczęta we wstępnym badaniu uzyskały średnią ocen - 3.7 po sześciu miesiącach średnia ocen
ta wzrosła do 4.1
(Wyniki
i oceny podałem do informacji uczniów, jednak nie ma zapisu ocen w dokumentacji
prowadzonych zajęć, gdyż są to zajęcia dodatkowe nieobjęte szkolnym systemem
oceniania)
7. Cząstkowe / semestralne badanie / pomiar /
wiedzy i umiejętności uczestników
ze
wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.
Prowadzone zajęcia pozalekcyjne z piłki
nożnej dziewcząt i chłopców były oceniane na potrzeby projektu i tylko dla
wiedzy uczniów, jednakże należy stwierdzić, że udział w zajęciach przełożył się
na wyniki końcowe uczniów uczęszczających na zajęcia.
57%
chłopców (to jest 13 uczniów) utrzymało swoje bardzo dobre oceny z końca
ubiegłego roku szkolnego, zaś 43% poprawiło swoją ocenę o jeden stopień.
Natomiast u dziewcząt ten wskaźnik
procentowy był lepszy i wyniósł 52% czyli 12 uczennic
utrzymało swoje bardzo dobre oceny z końca ubiegłego roku szkolnego, 48% to
jest 11 uczennic poprawiło ocenę o jeden stopień na korzyść.
W trakcie trwania zajęć uczniowie:
·
Poprawili
szybkość, zwinność.
·
Poszerzyli
sprawność specjalną piłkarza.
·
Poznali
przepisy dotyczące pola bramkowego, bramkarza, uzyskania bramki.
·
Znają i
respektują reguły gry.
·
Wiedzą
, że aby odnosić sukcesy, potrzebna jest gra całego zespołu.
·
Rozumieją
role współdziałania i rywalizacji.
·
Potrafią
wykorzystać atrakcyjność gry w piłkę nożną do spędzania czasu wolnego w grupie
rówieśniczej.
·
Potrafią
reagować na strategię przeciwnika.
·
Wiedzą, jak zaplanować i zorganizować turniej
piłkarski.
8. Osiągnięte sukcesy uczniów:
·
Zajecie pierwszego
miejsca w trzech etapach eliminacyjnych Turnieju piłkarskiego o Puchar
Premiera Donalda Tuska:
-
gminnym,
-
powiatowym,
-
wojewódzkim.
·
Zajecie trzeciego
miejsca w finałach wojewódzkich.
·
Zajecie pierwszego
miejsca w Powiatowym Turnieju Halowej Piłki Nożnej Dziewcząt
w Ozorkowie.
9. Uwagi i sugestie dotyczące realizowanych
zajęć.
Uczniowie podkreślali ogromną potrzebę
prowadzenia tego typu zajęć, mówili o dużej satysfakcji z uczestnictwa w
turniejach piłkarskich. Cieszą się z osiągniętych sukcesów i nabytych
umiejętności piłkarskich. Otrzymali sprzęt sportowy , który wykorzystują na
treningach i zawodach . Zajęcia i sukcesy uczniów spowodowały duże
zainteresowanie rodziców, którzy popierają tego typu działania i byli
wielokrotnie obserwatorami prowadzonych przeze mnie treningów oraz kibicowali
swoim dzieciom podczas zawodów.
Dariusz Rutkowski