Projekt
współfinansowany przez Unię Europejską
w
ramach
Europejskiego
Funduszu Społecznego
Sprawozdanie
ewaluacyjne, końcowe z zajęć pozalekcyjnych koła przedsiębiorczości dla uczniów
klas trzecich prowadzonych w ramach projektu: „ W stronę sukcesu” za okres od 1.III.2010
r. do 31.I.2011 r.
1.
Imię i
nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.
Elżbieta Pacyniak
2.
Ilość z
podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.
Nazwa
zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
koło przedsiębiorczości –sem II r. szk. 2009/2010 |
21 |
15 |
6 |
koło przedsiębiorczości –sem I r.szk.2010/2011 |
24 |
16 |
8 |
3.
Liczba
zrealizowanych godzin w danym okresie sprawozdawczym.
koło
przedsiębiorczości – sem II r. szk. 2009/2010 - 21
koło
przedsiębiorczości – sem I r.szk.2010/2011 – 24
4.
Średnia
frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.
Nazwa
zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
koło przedsiębiorczości – sem II r. szk. 2009/2010 |
85% |
87,5% |
koło
przedsiębiorczości – sem I r.szk.2010/2011 |
85% |
82,5% |
5.
Stosowane
metody i formy pracy zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie.
Metody:
ü dyskusja,
ü metaplan,
ü gry i zabawy
integracyjne,
ü mapy myślowe,
ü drzewa decyzyjne
Formy pracy:
ü Zbiorowa
(jednolita)
ü Indywidualna
ü W
grupach
ü W
parach
6. Wstępne
badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi (
zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.
Liczba uczestników objętych badaniem z
podziałem na płeć:
Nazwa
zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
koło przedsiębiorczości |
21 |
15 |
6 |
Badanie wstępne zostało przeprowadzone przez prowadzącą Elżbietę
Pacyniak na podstawie krótkiego testu z zakresu pojęć związanych z
przedsiębiorczością i kreowaniem własnego wizerunku zawodowego. z prawami
konsumenta, nazwami instytucji wspomagających konsumentów, zasadami
funkcjonowania banków, rodzajów podatków funkcjonujących w Polsce. Test
zawierał pytania dotyczące między innymi: znajomości predyspozycji do
wykonywania danego zawodu, pojęć waloryzacja, pieniądz, budżet, lokata, rozmowa
kwalifikacyjna, konsument, bank centralny, podatek, PIT. Testem zostało
objętych 87,5 % uczestników projektu (21 osób/ 24 kończące realizację projektu).
Skala procentowa ocen:
celująca -
100% - 96%
bardzo
dobra – 95% - 90%
dobra- 89% - 75%
dostateczna- 74% - 51%
słaba - 50% - 31%
niedostateczna-
30% - 0%
Wstępna analiza wskazała, że 3 dziewczęta (na 15
badanych) co stanowi 20% i 2 chłopców (na 6 badanych) co stanowi
33% badanych wykazało się bardzo dobrą znajomością pojęcia pieniądz, budżet,
lokata i konsument. Dobrą znajomością powyższych pojęć wykazały się 4
dziewczynki- 27% i 2 chłopców-33%. Niestety pozostali badani
czyli 8 dziewcząt-53% i 2 chłopców- 33% wykazało się słabą znajomością
zagadnień ekonomicznych. 10 dziewcząt- 67% i 4
chłopców- potrafiło w dobrym stopniu przyporządkować cechy i umiejętności do
wykonania określonych zadań. Natomiast pozostali słabo poradzili sobie z
wykonaniem powyższego polecenia. 80% dziewcząt (12) i
83% chłopców (5) celująco określiło czynniki wpływające na pierwsze wrażenie.
Pozostali wykonali powyższe zadanie dobrze (20% dziewcząt i 17% chłopców). 80% dziewcząt i 67% chłopców zna pojęcie rozmowa kwalifikacyjna.
8 dziewcząt- 53,3% i 2 chłopców- 33%- potrafiło w
dobrym stopniu wybrać właściwe prawa konsumenta. Natomiast pozostali słabo
poradzili sobie z wykonaniem powyższego polecenia. 40% dziewcząt
(6) i 33% chłopców (2) celująco określiło znaczenie określonych symboli
umieszczanych na opakowaniach. Pozostali wykonali powyższe zadanie słabo (60%
dziewcząt i 67% chłopców). 40% dziewcząt (6) i 33%
chłopców (2) zna pojęcie podatek. Największy problem dla diagnozowanych
uczestników projektu stanowiło pojęcie PIT. 95% ankietowanych
(20 osób) niedostatecznie znało to pojęcie.
Załącznik
1: ankieta
ewaluacji
7.
Końcowe
badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi (
zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.
Ponieważ zajęcia mają
charakter warsztatowy i nie podlegają ocenie, a zarazem zdobyte umiejętności
nie przekładają się na żaden przedmiot szkolny, trudno mi jest określić jak
udział w zajęciach przełożył się na wyniki semestralne uczniów uczestniczących
w zajęciach.
Podsumowaniem każdego
spotkania są przede wszystkim rozmowy z uczniami i sporządzenie bilansu
korzyści wynoszonych z zajęć. Dzięki czemu uczeń ma możliwość organizowania własnej
nauki, rozwijania swojej osobowości, czemu sprzyja autorefleksja.
W trakcie trwania zajęć
uczniowie:
·
poznali
pojęcie pierwszego wrażenia i określili jakie czynniki na nie wpływają,
·
kreowali własny
wizerunek zawodowy,
·
poznali zasady
korzystania z wizytówek i tworzyli własne zgodnie z omówionymi zasadami,
·
poznali zawody
i cechy potrzebne do ich wykonywania,
·
poznali nazwy
szkół kształcących w danych zawodach,
·
dowiedzieli się
czym jest rozmowa kwalifikacyjna,
·
poznali historię
pieniądza.
·
poznali
pojęcie konsument;
·
poznali prawa
konsumenta i instytucje go wspierające;
·
przypomnieli sobie
jakie informacje powinny się pojawić na każdym opakowaniu, jakie są rodzaje
opakowań, oraz co oznaczają symbole na opakowaniach;
·
przygotowywali
prezentacje multimedialne na temat opakowań i symboli na nich;
·
poznali
zadania banku centralnego, dowiedzieli się czym różni się bank centralny od
banków komercyjnych;
·
omówili
konsekwencje działań banku centralnego dla obywateli;
·
podzieleni na 2-3
osobowe zespoły, zdobywali informacje na temat ofert dla nastolatków w
lokalnych zgierskich bankach, które prezentowali na kolejnych zajęciach;
·
mieli
możliwość spotkania się z przedstawicielem zawodu bankowca i dowiedzieli się
jakie predyspozycje do wykonywania tego zawodu powinniśmy posiadać. Poznali
plusy i minusy pracy z klientem;
·
obliczali
odsetki od kredytów bankowych oraz wysokość rat kredytów, szukali kwot od
określonych lokat bankowych;
·
poznali
pojęcie i historię podatków, poznali rodzaje podatków obowiązujących obecnie w
Polsce, przyporządkowali rodzaje podatków do konkretnie scharakteryzowanej
rodziny;
·
mieli
możliwość wypełnienia druku NIP 3 oraz wypełnili na podstawie PIT 11 druk PIT
37 i obliczali należny podatek;
·
mieli
również możliwość wykorzystania zdobytych wcześniej informacji do obliczenia
pensji netto;
·
uczniowie mieli
możliwość kształtowania umiejętności planowania własnego budżetu, podejmowania
decyzji dotyczących wykorzystania posiadanych finansów;
·
odnieśliśmy się również do właściwego gospodarowania własnym
czasem.
Ewaluacją końcową objętych zostało 24
uczniów uczestniczących w zajęciach koła przedsiębiorczości, kończących
realizację zadania, zgodnie z moim założeniem.
Liczba uczestników objętych badaniem z
podziałem na płeć:
Nazwa
zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
koło przedsiębiorczości |
24 |
16 |
8 |
Przeprowadzona ewaluacja końcowa oraz wyniki bilansu korzyści z zajęć, wskazują w
końcowym etapie realizacji projektu dla 24 osobowej grupy uczniów (16 dziewcząt
i 8 chłopców), że 100% uczestników uznało zajęcia za bardzo ciekawe i korzystne
dla funkcjonowania w społeczeństwie. 83% uczniów (20
uczniów- 15 dziewcząt i 5 chłopców) wskazuje po zajęciach jako osiągnięte przez
siebie cele - cele założone przed zajęciami przez nauczyciela. Pozostałe 17% (1
dziewczynka i 3 chłopców) wskazuje na inne nabyte umiejętności i wiadomości, które wyniknęły podczas
zajęć (np. umiejętność wykorzystania gotowego
programu do wypełnienia i obliczenia PIT 37).
Analiza ankiety końcowej pozwoliła stwierdzić, że: 10 dziewcząt (na
16 badanych) co stanowi 62,5% i 6 chłopców
(na 8 badanych) co stanowi 75% badanych wykazało się bardzo dobrą
znajomością pojęć: konsument, lokata, podatek, pieniądz i budżet. Dobrą
znajomością powyższych pojęć wykazało się 6 dziewczynek - 37,5% i 2 chłopców -
37,5%. 14 dziewcząt- 87,5% i 6 chłopców- 75%-
potrafiło w bardzo dobrym stopniu przyporządkować cechy i umiejętności do
wykonania określonych zadań. Natomiast pozostali dobrze poradzili sobie z wykonaniem
powyższego polecenia. 100% dziewcząt (16) i 87,5 %
chłopców (7) celująco określiło czynniki wpływające na pierwsze wrażenie.
Pozostali wykonali powyższe zadanie dobrze (1 chłopiec). 94% dziewcząt
(15) i 87,5 % chłopców (7) zna pojęcie rozmowa kwalifikacyjna. 100% dziewcząt (16) i 87,5% chłopców (7) celująco określiło
znaczenie określonych symboli umieszczanych na opakowaniach. Pozostali wykonali
powyższe zadanie bardzo dobrze (12,5% chłopców). 75% dziewcząt
(12) i 75% chłopców (6) zna pojęcie podatek. Po dokładnym przeprowadzeniu zajęć
z zakresu podatków pojęcie PIT nie stanowiło już tak ogromnego problemu jak na
początku. 12 dziewcząt - 75%, 4 chłopców – 50 % poradziło sobie bardzo dobrze z
wykonaniem powyższego zadania. Pozostali – 4 dziewczynki i 2 chłopców wykonali
zadanie dobrze.
8.
Osiągnięte
rezultaty na tym etapie badania zgodnie z rezultatami twardymi
i miękkimi założonymi w projekcie (ilość i procent uczniów, którzy osiągnęli
dany rezultat )
W wyniku
przeprowadzonych, na tym etapie realizacji projektu, zajęć mogę stwierdzić,
zgodnie z założonymi przeze mnie rezultatami twardymi i miękkimi,
że:
1. 19 ( ok 79 %) uczestników umie analizować oferty nauki w
szkołach ponadgimnazjalnych co sprzyja podejmowaniu
decyzji dotyczących dalszej drogi kształcenia,
2. 20 (83%)
osób zna podstawowe pojęcia z zakresu rynku pracy( rozmowa kwalifikacyjna, umowa o pracę, umowa
o dzieło, umowa zlecenie)
3. 21 (87,5 % ) uczestników potrafi stworzyć
poprawnie własną wizytówkę,
4. 19 ( ok.
79 % ) uczestników wie jak poprawnie posługiwać się wizytówką,
5. 18 (75%)
uczestników wie, kto to jest konsument;
6. 20 (83%)
uczniów potrafi wymienić instytucje wspierające i broniące praw
konsumenta;
7. 22(92%)
uczniów zna symbole na opakowaniach;
8. 20 (83%)
uczestników potrafi wymienić co najmniej 3 zadania
banku centralnego;
9. 22 (92%)
uczestników zna pojęcie podatek i potrafi podać przykłady podatków, które
obowiązują w Polsce.
10. 22 (92%)
potrafi wypełnić druk NIP 3;
11. 20 (83%)
potrafi skorzystać z gotowych programów zamieszczonych w Internecie, ułatwiających
wypełnienie druków PIT 37
12. 22 ( 92 %)
uczestników zdobyło umiejętność efektywnego współdziałania w zespole,
13. 24 (100 %) uczestników nabyło
umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych,
14. u 22 (92 %) uczestników
zauważyłam wzrost pewności siebie,
15. 24 (100 %) miało możliwość
rozwijania własnej osobowości,
9.
Osiągnięte
sukcesy uczniów ( uczestnictwo uczniów w konkursach / wystawach prac i
osiągnięte wyniki).
Uczniowie nie brali udziału w konkursach. Zrealizowali
cykl godzin do dyspozycji wychowawcy, na których mieli możliwość zwiększyć
świadomość swoich kolegów z klasy na temat praw konsumenta, rodzajów
opakowań i symboli na etykietach i opakowaniach.
10.
Uwagi i
sugestie dotyczące realizowanych zajęć.
Uczestniczący
w zajęciach uczniowie, w rozmowie z prowadzącym, wskazują na ogromną
satysfakcję osiąganą podczas zajęć i uważają je za ciekawe i potrzebne w
dalszym życiu. Dostosowanie jednej z sal do potrzeb
koła przedsiębiorczości (wyposażenie sali w komputer, łącze internetowe,
tablicę interaktywną, odtwarzacz DVD, drzwi antywłamaniowe, papier, flamastry
itp.) wielokrotnie umożliwiło przeprowadzenie zajęć zgodnie z założeniami
prowadzącej. Na zajęciach mogliśmy zatem wyszukiwać
stosowne informacje w Internecie, obejrzeliśmy wzory wizytówek, przejrzeliśmy
oferty szkół ponadgimnazjalnych czy mogliśmy zobaczyć jak wyglądają druki,
dostępne na stronach Urzędu Skarbowego, korzystać z kalkulatorów pensji netto,
czy kalkulatorów matematycznych.
Ewaluacji
dokonała prowadząca zajęcia koła - Elżbieta Pacyniak
Załącznik 1
Ankieta
ewaluacji
Drogi
uczniu/uczennico przed Tobą krótki test, który ma na celu zdiagnozowanie
posiadanych wiadomości z zakresu zajęć, w których będziesz uczestniczył.
Przeczytaj
uważnie polecenia. W niektórych z nich możliwe są więcej niż jedna odpowiedź.
Odpowiedzi zaznaczaj stawiając znak X na właściwej.
1. Pieniądz to:
a) powszechny "środek
wymiany" w transakcjach kupna-sprzedaży,
b) środek determinujący ludzkie
zachowania,
c) coś czego nie warto
posiadać,
d) rodzaj słodyczy.
2. Budżet to :
a) ilość określonego
zasobu (np. czasu, wody, energii, roboczogodzin),
która pozostaje do dyspozycji osoby albo organizacji.
b)
ilość określonego zasobu przeznaczona na określone
działania, cel, bądź przedsięwzięcie, np. budżet
kancelarii prezydenta, budżet gminy, budżet marketingowy,
inwestycyjny, budżet na określony projekt.
c)
propozycja, prognoza albo plan wyszczególniający ilość środków
potrzebnych w określonym okresie na sfinansowanie zamierzeń wraz z propozycjami
źródeł finansowania, np. plan przychodów
i wydatków
na dany okres.
3. Lokata to:
a)
kwota
pieniędzy przekazana bankowi na przechowanie
b)
umowa z bankiem dotycząca lokowania
środków, z której klient może się wycofać przed końcem okresu trwania tej umowy
bez niebezpieczeństwa utraty odsetek. W zamian za korzystanie z pieniędzy klienta bank
zobowiązuje się wypłacać odsetki.
4. Konsument z
ekonomicznego punktu widzenia to:
e) piosenka Republiki
f) osoba nabywająca towary dla
zaspokojenia swoich potrzeb.
g) Rodzaj
organizmów żywych
h) rodzaj słodyczy.
5. Podatek to :
a) ilość określonego
zasobu (np. czasu, wody, energii, roboczogodzin),
która pozostaje do dyspozycji osoby albo organizacji.
b) dochód budżetu
państwa
6. Podaj po 4 cechy, którymi powinna
charakteryzować się osoba pracująca w zawodzie:
a)
nauczyciela
………………………………………………………………………
b)
lekarza
pediatry
……………………………………………………………………….
7. Co Twoim zdaniem wpływa na tzw.” pierwsze wrażenie” ( podaj 5
przykładów i krótko uzasadnij swój wybór).
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8.
Wyjaśnij co dla
Ciebie oznacza pojęcie prawo konsumenta.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9.
Podaj co najmniej 2
prawa, jakie posiada konsument.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………….
6. Wyjaśnij co oznaczają poniższe
symbole umieszczone na opakowaniach:
………………………………..
…………………………………………..
…………………………………
7.
Co Twoim zdaniem oznacza pojęcie PIT?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Jakie są Twoje
oczekiwania co do zajęć, w których zamierzasz uczestniczyć.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………