Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

w ramach

Europejskiego Funduszu Społecznego

Sprawozdanie ewaluacyjne, końcowe z zajęć pozalekcyjnych koła przedsiębiorczości dla uczniów klas trzecich prowadzonych w ramach projektu: „ W stronę sukcesu” za okres od 1.III.2010 r. do 31.I.2011 r.

1.      Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.

Elżbieta Pacyniak

2.      Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.

Nazwa zajęć

liczba

uczniów

dziewczynki

chłopcy

koło przedsiębiorczości –sem II

 r. szk. 2009/2010

21

15

6

koło przedsiębiorczości –sem I r.szk.2010/2011

24

16

8

3.      Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie sprawozdawczym.

koło przedsiębiorczości – sem II r. szk. 2009/2010 - 21

koło przedsiębiorczości – sem I r.szk.2010/2011 – 24

4.      Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.

Nazwa zajęć

dziewczynki

chłopcy

koło przedsiębiorczości – sem II

 r. szk. 2009/2010

85%

87,5%

koło przedsiębiorczości – sem I r.szk.2010/2011

85%

82,5%

 

5.      Stosowane metody i formy pracy zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie.

Metody:

ü      dyskusja,

ü      metaplan,

ü       gry i zabawy integracyjne,

ü      mapy myślowe,

ü       drzewa decyzyjne

Formy pracy:

ü      Zbiorowa (jednolita)

ü      Indywidualna

ü      W grupach

ü      W parach

6. Wstępne badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.

         Liczba uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:

Nazwa zajęć

liczba

uczniów

dziewczynki

chłopcy

koło przedsiębiorczości

21

15

6

 

         Badanie wstępne zostało przeprowadzone przez prowadzącą Elżbietę Pacyniak na podstawie krótkiego testu z zakresu pojęć związanych z przedsiębiorczością i kreowaniem własnego wizerunku zawodowego. z prawami konsumenta, nazwami instytucji wspomagających konsumentów, zasadami funkcjonowania banków, rodzajów podatków funkcjonujących w Polsce. Test zawierał pytania dotyczące między innymi: znajomości predyspozycji do wykonywania danego zawodu, pojęć waloryzacja, pieniądz, budżet, lokata, rozmowa kwalifikacyjna, konsument, bank centralny, podatek, PIT. Testem zostało objętych 87,5 % uczestników projektu (21 osób/ 24 kończące realizację projektu).

Skala procentowa ocen:

celująca -             100% - 96%

bardzo dobra –   95% - 90%

dobra-                             89% - 75%

dostateczna-       74% - 51%

słaba -                 50% - 31%

niedostateczna-   30% - 0%

Wstępna analiza wskazała, że 3 dziewczęta (na 15 badanych) co stanowi 20% i 2 chłopców              (na 6 badanych) co stanowi 33% badanych wykazało się bardzo dobrą znajomością pojęcia pieniądz, budżet, lokata i konsument. Dobrą znajomością powyższych pojęć wykazały się 4 dziewczynki- 27% i 2 chłopców-33%. Niestety pozostali badani czyli 8 dziewcząt-53% i 2 chłopców- 33% wykazało się słabą znajomością zagadnień ekonomicznych. 10 dziewcząt- 67% i 4 chłopców- potrafiło w dobrym stopniu przyporządkować cechy i umiejętności do wykonania określonych zadań. Natomiast pozostali słabo poradzili sobie z wykonaniem powyższego polecenia. 80% dziewcząt (12) i 83% chłopców (5) celująco określiło czynniki wpływające na pierwsze wrażenie. Pozostali wykonali powyższe zadanie dobrze (20% dziewcząt i 17% chłopców). 80% dziewcząt i 67% chłopców zna pojęcie rozmowa kwalifikacyjna. 8 dziewcząt- 53,3% i 2 chłopców- 33%- potrafiło w dobrym stopniu wybrać właściwe prawa konsumenta. Natomiast pozostali słabo poradzili sobie z wykonaniem powyższego polecenia. 40% dziewcząt (6) i 33% chłopców (2) celująco określiło znaczenie określonych symboli umieszczanych na opakowaniach. Pozostali wykonali powyższe zadanie słabo (60% dziewcząt i 67% chłopców). 40% dziewcząt (6) i 33% chłopców (2) zna pojęcie podatek. Największy problem dla diagnozowanych uczestników projektu stanowiło pojęcie PIT. 95% ankietowanych (20 osób) niedostatecznie znało to pojęcie.

Załącznik 1:  ankieta ewaluacji

 

7.                  Końcowe badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.

Ponieważ zajęcia mają charakter warsztatowy i nie podlegają ocenie, a zarazem zdobyte umiejętności nie przekładają się na żaden przedmiot szkolny, trudno mi jest określić jak udział w zajęciach przełożył się na wyniki semestralne uczniów uczestniczących w zajęciach.

Podsumowaniem każdego spotkania są przede wszystkim rozmowy z uczniami i sporządzenie bilansu korzyści wynoszonych z zajęć. Dzięki czemu uczeń  ma możliwość organizowania własnej nauki, rozwijania swojej osobowości, czemu sprzyja autorefleksja.

W trakcie trwania zajęć uczniowie:

·              poznali pojęcie pierwszego wrażenia i określili jakie czynniki na nie wpływają,

·              kreowali własny wizerunek zawodowy,

·              poznali zasady korzystania z wizytówek i tworzyli własne zgodnie z omówionymi zasadami,

·              poznali zawody i cechy potrzebne do ich wykonywania,

·              poznali nazwy szkół kształcących w danych zawodach,

·              dowiedzieli się czym jest rozmowa kwalifikacyjna,

·              poznali historię pieniądza.

·              poznali pojęcie konsument;

·              poznali prawa konsumenta i instytucje go wspierające;

·              przypomnieli sobie jakie informacje powinny się pojawić na każdym opakowaniu, jakie są rodzaje opakowań, oraz co oznaczają symbole na opakowaniach;

·              przygotowywali prezentacje multimedialne na temat opakowań i symboli na nich;

·              poznali zadania banku centralnego, dowiedzieli się czym różni się bank centralny od banków komercyjnych;

·              omówili konsekwencje działań banku centralnego dla obywateli;

·              podzieleni na 2-3 osobowe zespoły, zdobywali informacje na temat ofert dla nastolatków w lokalnych zgierskich bankach, które prezentowali na kolejnych zajęciach;

·              mieli możliwość spotkania się z przedstawicielem zawodu bankowca i dowiedzieli się jakie predyspozycje do wykonywania tego zawodu powinniśmy posiadać. Poznali plusy i minusy pracy z klientem;

·              obliczali odsetki od kredytów bankowych oraz wysokość rat kredytów, szukali kwot od określonych lokat bankowych;

·              poznali pojęcie i historię podatków, poznali rodzaje podatków obowiązujących obecnie w Polsce, przyporządkowali rodzaje podatków do konkretnie scharakteryzowanej rodziny;

·              mieli możliwość wypełnienia druku NIP 3 oraz wypełnili na podstawie PIT 11 druk PIT 37 i obliczali należny podatek;

·              mieli również możliwość wykorzystania zdobytych wcześniej informacji do obliczenia pensji netto;

·              uczniowie mieli możliwość kształtowania umiejętności planowania własnego budżetu, podejmowania decyzji dotyczących wykorzystania posiadanych finansów;

·              odnieśliśmy się również do właściwego gospodarowania  własnym czasem.

 

Ewaluacją końcową objętych zostało 24 uczniów uczestniczących w zajęciach koła przedsiębiorczości, kończących realizację zadania, zgodnie z moim założeniem.

         Liczba uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:

Nazwa zajęć

liczba

uczniów

dziewczynki

chłopcy

koło przedsiębiorczości

24

16

8

 

       Przeprowadzona ewaluacja końcowa oraz wyniki bilansu korzyści z zajęć, wskazują             w końcowym etapie realizacji projektu dla 24 osobowej grupy uczniów (16 dziewcząt i 8 chłopców), że 100% uczestników uznało zajęcia za bardzo ciekawe i korzystne dla funkcjonowania w społeczeństwie. 83% uczniów (20 uczniów- 15 dziewcząt i 5 chłopców) wskazuje po zajęciach jako osiągnięte przez siebie cele - cele założone przed zajęciami przez nauczyciela. Pozostałe 17% (1 dziewczynka i 3 chłopców) wskazuje na inne nabyte umiejętności  i wiadomości, które wyniknęły podczas zajęć (np. umiejętność wykorzystania gotowego programu do wypełnienia i obliczenia PIT 37).

Analiza ankiety końcowej pozwoliła stwierdzić, że:  10 dziewcząt (na 16 badanych) co stanowi 62,5% i 6 chłopców  (na 8 badanych) co stanowi 75% badanych wykazało się bardzo dobrą znajomością pojęć: konsument, lokata, podatek, pieniądz i budżet. Dobrą znajomością powyższych pojęć wykazało się 6 dziewczynek - 37,5% i 2 chłopców - 37,5%. 14 dziewcząt- 87,5% i 6 chłopców- 75%- potrafiło w bardzo dobrym stopniu przyporządkować cechy i umiejętności do wykonania określonych zadań. Natomiast pozostali dobrze poradzili sobie z wykonaniem powyższego polecenia. 100% dziewcząt (16) i 87,5 % chłopców (7) celująco określiło czynniki wpływające na pierwsze wrażenie. Pozostali wykonali powyższe zadanie dobrze (1 chłopiec). 94% dziewcząt (15) i 87,5 % chłopców (7) zna pojęcie rozmowa kwalifikacyjna. 100% dziewcząt (16) i 87,5% chłopców (7) celująco określiło znaczenie określonych symboli umieszczanych na opakowaniach. Pozostali wykonali powyższe zadanie bardzo dobrze (12,5% chłopców). 75% dziewcząt (12) i 75% chłopców (6) zna pojęcie podatek. Po dokładnym przeprowadzeniu zajęć z zakresu podatków pojęcie PIT nie stanowiło już tak ogromnego problemu jak na początku. 12 dziewcząt - 75%, 4 chłopców – 50 %  poradziło sobie bardzo dobrze z wykonaniem powyższego zadania. Pozostali – 4 dziewczynki i 2 chłopców wykonali zadanie dobrze.

 

 

8.      Osiągnięte rezultaty na tym etapie badania zgodnie z rezultatami twardymi
i miękkimi założonymi w projekcie (ilość i procent uczniów, którzy osiągnęli dany rezultat )

W wyniku przeprowadzonych, na tym etapie realizacji projektu, zajęć mogę stwierdzić, zgodnie z założonymi przeze mnie rezultatami twardymi i miękkimi,  że:

1.      19 ( ok 79 %) uczestników umie analizować oferty nauki w szkołach ponadgimnazjalnych co sprzyja podejmowaniu decyzji dotyczących dalszej drogi kształcenia,

2.      20 (83%) osób zna podstawowe pojęcia z zakresu rynku pracy( rozmowa kwalifikacyjna, umowa  o pracę, umowa o dzieło, umowa zlecenie)

3.      21 (87,5 % ) uczestników potrafi stworzyć poprawnie własną wizytówkę,

4.      19 ( ok. 79 % ) uczestników wie jak poprawnie posługiwać się wizytówką,

5.      18 (75%) uczestników wie, kto to jest konsument;

6.      20 (83%) uczniów potrafi wymienić instytucje wspierające i broniące praw konsumenta;

7.      22(92%) uczniów zna symbole na opakowaniach;

8.      20 (83%) uczestników potrafi wymienić co najmniej 3 zadania banku centralnego;

9.      22 (92%) uczestników zna pojęcie podatek i potrafi podać przykłady podatków, które obowiązują w Polsce.

10.  22 (92%) potrafi wypełnić druk NIP 3;

11.  20 (83%) potrafi skorzystać z gotowych programów zamieszczonych  w Internecie, ułatwiających wypełnienie druków PIT 37

12.  22 ( 92 %) uczestników zdobyło umiejętność efektywnego współdziałania w zespole,

13.  24 (100 %)  uczestników nabyło umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych,

14.   u 22 (92 %) uczestników zauważyłam wzrost pewności siebie,

15.  24 (100 %)  miało możliwość rozwijania własnej osobowości,

 

 

9.                  Osiągnięte sukcesy uczniów ( uczestnictwo uczniów w konkursach / wystawach prac i osiągnięte wyniki).

Uczniowie nie brali  udziału w konkursach. Zrealizowali cykl godzin do dyspozycji wychowawcy, na których mieli możliwość zwiększyć świadomość swoich kolegów                     z klasy na temat praw konsumenta, rodzajów opakowań i symboli na etykietach                          i opakowaniach.

10.              Uwagi i sugestie dotyczące realizowanych zajęć.

Uczestniczący w zajęciach uczniowie, w rozmowie z prowadzącym, wskazują na ogromną satysfakcję osiąganą podczas zajęć i uważają je za ciekawe i potrzebne w dalszym życiu. Dostosowanie jednej z sal do potrzeb koła przedsiębiorczości (wyposażenie sali w komputer, łącze internetowe, tablicę interaktywną, odtwarzacz DVD, drzwi antywłamaniowe, papier, flamastry itp.) wielokrotnie umożliwiło przeprowadzenie zajęć zgodnie z założeniami prowadzącej. Na zajęciach mogliśmy zatem wyszukiwać stosowne informacje w Internecie, obejrzeliśmy wzory wizytówek, przejrzeliśmy oferty szkół ponadgimnazjalnych czy mogliśmy zobaczyć jak wyglądają druki, dostępne na stronach Urzędu Skarbowego, korzystać z kalkulatorów pensji netto, czy kalkulatorów matematycznych.

 

 

Ewaluacji dokonała prowadząca zajęcia koła - Elżbieta Pacyniak

 

Załącznik 1

 

Ankieta ewaluacji

 

Drogi uczniu/uczennico przed Tobą krótki test, który ma na celu zdiagnozowanie posiadanych wiadomości z zakresu zajęć, w których będziesz uczestniczył.

Przeczytaj uważnie polecenia. W niektórych z nich możliwe są więcej niż jedna odpowiedź. Odpowiedzi zaznaczaj stawiając znak X na właściwej.

 

1.      Pieniądz to:

a)      powszechny "środek wymiany" w transakcjach kupna-sprzedaży,

b)      środek determinujący ludzkie zachowania,

c)      coś czego nie warto posiadać,

d)     rodzaj słodyczy.

2.    Budżet to :

a)      ilość określonego zasobu (np. czasu, wody, energii, roboczogodzin), która pozostaje do dyspozycji osoby albo organizacji.

b)      ilość określonego zasobu przeznaczona na określone działania, cel, bądź przedsięwzięcie, np. budżet kancelarii prezydenta, budżet gminy, budżet marketingowy, inwestycyjny, budżet na określony projekt.

c)      propozycja, prognoza albo plan wyszczególniający ilość środków potrzebnych w określonym okresie na sfinansowanie zamierzeń wraz z propozycjami źródeł finansowania, np. plan przychodów i wydatków na dany okres.

3.     Lokata to:

a)      kwota pieniędzy przekazana bankowi na przechowanie

b)      umowa z bankiem dotycząca lokowania środków, z której klient może się wycofać przed końcem okresu trwania tej umowy bez niebezpieczeństwa utraty odsetek. W zamian za korzystanie z pieniędzy klienta bank zobowiązuje się wypłacać odsetki.

 

 

4.      Konsument z ekonomicznego punktu widzenia to:

e)      piosenka Republiki

f)       osoba nabywająca towary dla zaspokojenia swoich potrzeb.

g)      Rodzaj organizmów żywych

h)      rodzaj słodyczy.

5.    Podatek to :

a)      ilość określonego zasobu (np. czasu, wody, energii, roboczogodzin), która pozostaje do dyspozycji osoby albo organizacji.

b)      dochód budżetu państwa

6.    Podaj po 4 cechy, którymi powinna charakteryzować się osoba pracująca w zawodzie:

a)      nauczyciela

………………………………………………………………………

b)      lekarza pediatry

……………………………………………………………………….

7. Co Twoim zdaniem wpływa na tzw.” pierwsze wrażenie” ( podaj 5 przykładów i krótko uzasadnij swój wybór).

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8.      Wyjaśnij co dla Ciebie oznacza pojęcie prawo konsumenta.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9.          Podaj  co najmniej 2 prawa, jakie posiada konsument.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………….

6. Wyjaśnij co oznaczają poniższe symbole umieszczone na opakowaniach:

         ………………………………..                                 

 

…………………………………………..

…………………………………

7. Co Twoim zdaniem oznacza pojęcie PIT? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8. Jakie są Twoje oczekiwania co do zajęć, w których zamierzasz uczestniczyć.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………