Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach                           Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Sprawozdanie ewaluacyjne z zajęć wyrównawczych z matematyki dla klas 1 i 3
prowadzonych w ramach projektu: „ W  stronę sukcesu”
za okres od 01 września 2010r. do 14 stycznia 2011r. .

 

 

1.                  Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia: Edyta Kosińska

2.                  Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.

Nazwa zajęć

liczba

uczniów

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia wyrównawcze        z matematyki dla klas I

12

5

7

Zajęcia wyrównawcze         z matematyki dla klas III

14

9

5

 

3.                  Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie sprawozdawczym.

Zajęcia wyrównawcze dla klas I - 38 godzin.

Zajęcia wyrównawcze dla klas III - 34 godziny.

 

4.                  Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.

Nazwa zajęć

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia wyrównawcze dla klas I

88%

75%

Zajęcia wyrównawcze dla klas III

62%

90%

 

 

5.                  Stosowane metody i formy pracy zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie.

Metody pracy:

·        ćwiczeniowa

·        gry i zabawy dydaktyczne

·        problemowa

Formy pracy:

·        zbiorowa (jednolita)

·        indywidualna

·        w grupach

·        w parach

 

6.                  Wstępne badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi (zgodnie z projektem) oraz osiągniętych wyników.

Dane dotyczące wstępnego pomiaru wiedzy:

Liczba uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:

Nazwa zajęć

dziewczynki

chłopcy

Zajęcia wyrównawcze dla klas I

5

7

Zajęcia wyrównawcze dla klas III

9

5

 

Skala procentowa ocen:

ocena bardzo dobra –    (91÷100) %

ocena dobra-                   (75÷90) %

ocena dostateczna-         (60÷74) %

ocena dopuszczająca -    (31÷59) %

ocena niedostateczna-                  (0÷30) %

 

Wyniki badania w ujęciu ilościowym i procentowym (ilość a zarazem procent uczniów, którzy osiągnęli dany wynik/ ocenę przeprowadzonego badania);

W klasach pierwszych uczniowie zostali zdiagnozowani za pomocą testu, który miał na celu  zbadanie zasobów ich wiedzy po szkole podstawowej. Test zawierał zadania sprawdzające między innymi umiejętności:

         - obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych,

         - porównywania ułamków zapisanych w różny sposób,

              - obliczania części kwoty,

        - rozpoznawania trójkątów równoramiennych,

        - zapisywania odpowiedzi za pomocą wyrażenia algebraicznego,

        - zamiany jednostki masy i długości,

        - obliczania rzeczywistej odległości, korzystając ze skali mapy,

    - rozwiązywania zadań tekstowych z zastosowaniem objętości i pola powierzchni  prostopadłościanu.

 Wstępna analiza wykazała, że 1 dziewczynka (na 5 badanych) co stanowi 20% 

 i 1 chłopiec (na 7 badanych) co stanowi ok.14% badanych wykazało się dobrą umiejętnością wykonywania działań na ułamkach zwykłych.

 

Tylko 2 dziewczynki (40% badanych) i 2 chłopców (ok.28% badanych) potrafi poprawnie porównywać ułamki zapisane w różny sposób.

      Niestety poprawną umiejętnością działań na ułamkach dziesiętnych wykazały się tylko     2  dziewczynki (40% badanych) i 0 chłopców (0% badanych).

      100% całej grupy badanych nie potrafiło obliczyć ułamka danej liczby.

Dużym problemem okazała się zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny i odwrotnie, tylko 2 dziewczynki (40%) i 1 chłopiec (ok.14%) wykonali to zadanie poprawnie.

Badani uczniowie mieli także problem z rozpoznawaniem i nazywaniem trójkątów- poprawnie trójkąt równoramienny wskazały tylko - 2 dziewczynki (40%) i 1 chłopiec       (ok.14%).

Załącznik1 – test na wstępie w klasie I

W klasach trzecich test na wstępie sprawdzał wiedzę i umiejętności, jakimi powinien wykazać się uczeń po dwuletniej nauce matematyki w gimnazjum. Sprawdzał on między innymi następujące umiejętności:

         - porównywania liczb, stosując własności działań na potęgach,

         - obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych,

         - wykonywania działań na pierwiastkach,

         - obliczani długości okręgu o danej średnicy,

         - wykonywania działań na sumach algebraicznych i redukowania wyrazów  podobnych,

         - rozwiązywania zadań tekstowych z zastosowaniem procentów,

         - obliczania długości odcinka z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa.

 

         Wstępna analiza wykazała, że tylko 4 dziewczynki (na 9 badanych) co stanowi       ok. 44%  i 1 chłopiec (na 5 badanych) co stanowi 20% zna i potrafi stosować własności działań na potęgach.

         Równie słabo wypadła umiejętność obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych- tylko 5 dziewcząt (ok.50% badanych) i 1 chłopiec (20% badanych) potrafią wykonywać działania na liczbach wymiernych.

        Problem sprawiają działania na pierwiastkach – 3 dziewczynki (ok. 33 % badanych)  i 2 chłopców (40% badanych) potrafi bezbłędnie przekształcić i obliczyć wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki.

       Tylko 4 dziewczynki (ok.44% badanych)  i 1 chłopiec (20% badanych) zna wzór na długość okręgu i potrafi go obliczyć mając daną średnicę okręgu.

        Bez większych problemów tylko 5 dziewcząt (ok.55% badanych) i 2 chłopców     (40% badanych) potrafi wykonywać działania na sumach algebraicznych i redukować wyrazy podobne.

       Pojęcie  procentu  w zadaniach tekstowych stosuje tylko: 3 dziewczynki (ok. 33% badanych) i 1 chłopiec (20% badanych).

       Problem pojawił się także w zadaniu dotyczącym zastosowania  twierdzenia Pitagorasa – 4 dziewczynki (ok. 44% badanych) i 2 chłopców (40% badanych) znało         i potrafiło zastosować twierdzenie Pitagorasa do obliczenia wskazanej długości odcinka.

 

Załącznik 2 – test na wstępie w klasie III

 

7.                  Cząstkowe /semestralne badanie/ pomiar/ wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi (zgodnie z projektem) oraz osiągniętych wyników.

 

Uczniowie klas I podczas zajęć wyrównawczych z matematyki doskonalili umiejętności:     - wykonywania działań w zbiorze liczb naturalnych,

     - szukania dzielników i wielokrotności liczb naturalnych, kolejności wykonywania  działań.

   -  wykonywania działań na ułamkach zwykłych,

   -  rozszerzania i skracania ułamków zwykłych, porównywania ułamków,

     - wykonywania działań na liczbach dziesiętnych,

     - zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie,

     - porównywania liczb dziesiętnych,

     - zamiany procentu na liczbę i liczby na procent,

     - stosowania procentu w zadaniach tekstowych,

     - rozpoznawania i nazywania trójkątów ze względu na kąty i boki.

 

 

              Na koniec I semestru przeprowadziłam test podsumowujący, który sprawdzał między innymi umiejętności badane testem na wstępie.

        Analiza wyników testu wykazała, że 3 dziewczynki ( na 5 badanych) co stanowi 60%             i 5 chłopców (na 7 badanych) co stanowi ok.71% badanych wykazało się dobrą umiejętnością wykonywania działań na ułamkach zwykłych.

         4 dziewczynki (80% badanych) i 5 chłopców (ok.71% badanych) potrafi poprawnie porównywać ułamki zapisane w różny sposób.

         Poprawną umiejętnością działań na ułamkach dziesiętnych wykazały się                      4 dziewczynki (80% badanych) i 5 chłopców (ok.71% badanych).

         Umiejętnością  obliczania  ułamka danej liczby wykazały się 4 dziewczynki (80% badanych) i 4 chłopców (ok. 57% badanych).

          Zamianę ułamka zwykłego na dziesiętny i odwrotnie poprawnie wykonało: 4 dziewczynki (80% badanych) i 4 chłopców (ok. 57%) .

Wyniki testu wskazują, że nadal musimy popracować nad działaniami na liczbach. Utrwalać wiedzę i umiejętności z tego zakresu. Test nie przyniósł oczekiwanego przeze mnie sukcesu. Szczególną uwagę muszę poświęcić uczniom, którzy bardzo nieregularnie uczęszczają na zajęcia i zmotywować ich do nauki matematyki.

Załącznik 3 – test podsumowujący po I semestrze w klasie I.

 

 

Uczniowie klas III podczas zajęć wyrównawczych z matematyki doskonalili umiejętności:   

      - wykonywania działań na potęgach i pierwiastkach,                                                          - stosowania praw działań na potęgach i pierwiastkach w zadaniach problemowych,

      - stosowania procentu w zadaniach praktycznych,

      - przekształcania wyrażeń algebraicznych,

      - rozwiązywania równań i nierówności z jedną niewiadomą.

    - rozwiązywania układów dwóch równań z dwiema niewiadomymi różnymi    metodami

      - odczytywania własności funkcji z wykresu,

      - szkicowania wykresów funkcji,

      - stosowania twierdzenia Pitagorasa w zadaniach praktycznych,

      - stosowania własności trójkątów w zadaniach,

      - stosowania wzoru na wysokość i pole trójkąta równobocznego w zadaniach,

      - stosowania wzoru na długość przekątnej kwadratu w zadaniach,

      - obliczania pól i obwodów czworokątów w zadaniach,

      - obliczania pól i obwodów kół w zadaniach.

   W klasie III podobnie jak w klasie I przeprowadziłam test podsumowujący po                 I semestrze, który zawiera między innymi treści diagnozowane testem na wstępie.

      Analiza wykazała, że 7 dziewcząt (na 9 badanych) co stanowi ok. 77%  i 3 chłopców  ( na 5 badanych) co stanowi 60% zna i potrafi stosować własności działań na potęgach.

      Dużo lepiej wypadło zadanie sprawdzające umiejętność wykonywania działań na pierwiastkach – 8 dziewczynek (ok. 88 % badanych)  i i 3 chłopców (60% badanych) potrafi bezbłędnie przekształcić i obliczyć wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki.

          7 dziewcząt (ok.77% badanych) i 4 chłopców (80% badanych) potrafi wykonywać działania na sumach algebraicznych i redukować wyrazy podobne.

          Pojęcie  procentu  w zadaniach tekstowych bezbłędnie stosuje 6 dziewczynek             (ok. 66% badanych) i 3 chłopców (60% badanych).

         W zadaniu dotyczącym zastosowania  twierdzenia Pitagorasa – 8 dziewcząt              (ok. 88% badanych) i 4 chłopców (80% badanych) znało i potrafiło zastosować twierdzenie Pitagorasa do obliczenia wskazanej długości odcinka.

 

         Analizując wyniki testu otrzymałam informację zwrotną nt. istniejących jeszcze   braków w wiedzy i umiejętnościach uczniów klasy III.  W dalszym ciągu musimy  pracować nad wybranymi treściami podstawy programowej. Jedną z przyczyn nadal istniejących braków w umiejętnościach jest niezadowalająca mnie frekwencja na zajęciach. Muszę dołożyć wszelkich starań aby uczniowie wykorzystywali każdą chwilę na uzupełnianie zaległości.

 

     Załącznik 4 – test podsumowujący po I semestrze w klasie III.

 

8.                  Osiągnięte rezultaty na tym etapie badania zgodnie z rezultatami twardymi
i miękkimi założonymi w projekcie (ilość i procent uczniów, którzy osiągnęli dany rezultat)

 

W klasie I w wyniku przeprowadzonych 38 godzin w tej grupie uczniowie osiągnęli następujące rezultaty:

-  9 uczniów poprawiło wyniki nauczania  (75%)

-  4 uczniów nadrobiło zaległości spowodowane chorobą  (33,3%)

- 7 uczniów prawidłowo posługuje się językiem matematycznym (58,3%)

- 10 uczniów zwiększyło aktywność na lekcjach  (83,3%)

- 5 uczniów wykazało większe zainteresowanie przedmiotem  (41,6%)

- 8 uczniów przełamało niechęć do przedmiotu  ( 66,6%)

- 9 uczniów utrwaliło materiał zgodny z podstawą programową  (75%)

 

W klasie III w wyniku przeprowadzonych 34 godzin w tej grupie uczniowie osiągnęli następujące rezultaty:

- 13 uczniów poprawiło wyniki nauczania  (92,8%)

- 11 uczniów prawidłowo posługuje się językiem matematycznym  (78,5%)

- 11 uczniów zwiększyło aktywność na lekcjach  (78,5%)

-  9 uczniów przełamało niechęć do przedmiotu  (64,2%)

- 13 uczniów poprawnie rozwiązuje podstawowe zadania rachunkowe  (92,8%)

- 13 uczniów utrwaliło materiał zgodny z podstawą programową  (92,8%)

 

9.                  Osiągnięte sukcesy uczniów

Brak

 

10.              Uwagi i sugestie dotyczące realizowanych zajęć.

            Uczestniczący w zajęciach uczniowie, w rozmowie z prowadzącym, wykazują chęć uczestnictwa w zajęciach w II semestrze. Należy pamiętać, że wszyscy uczniowie wchodzący w skład grup mieli ogromne problemy z opanowaniem materiału z matematyki. Uważają, że udział w zajęciach daje im możliwość uzupełnienia braków w wiedzy i umiejętnościach                z matematyki. Staram się tak dostosowywać formy i metody pracy, aby mogli oni wykonywać zadania zgodnie ze swoim tempem pracy. Staram się motywować uczniów do nauki matematyki, poprzez dostrzeżenie ich drobnych sukcesów, aby uwierzyli we własne siły. Mam nadzieje, że w czerwcu wszyscy uczniowie otrzymają z matematyki promocję do klasy programowo wyższej.

 

 

Ewaluacji dokonała prowadząca zajęcia  - Edyta Kosińska.