Projekt
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Sprawozdanie
ewaluacyjne z zajęć wyrównawczych z matematyki dla klas 1 i 3
prowadzonych w ramach projektu: „ W stronę sukcesu”
za okres od 01 września 2010r. do 14 stycznia 2011r. .
1.
Imię i
nazwisko osoby prowadzącej zajęcia: Edyta Kosińska
2.
Ilość z
podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.
Nazwa zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia wyrównawcze z
matematyki dla klas I |
12 |
5 |
7 |
Zajęcia wyrównawcze z
matematyki dla klas III |
14 |
9 |
5 |
3.
Liczba
zrealizowanych godzin w danym okresie sprawozdawczym.
Zajęcia wyrównawcze dla
klas I - 38 godzin.
Zajęcia wyrównawcze dla
klas III - 34 godziny.
4.
Średnia
frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.
Nazwa zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia wyrównawcze dla klas I |
88% |
75% |
Zajęcia wyrównawcze dla klas III |
62% |
90% |
5.
Stosowane
metody i formy pracy zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie.
Metody pracy:
·
ćwiczeniowa
·
gry i
zabawy dydaktyczne
·
problemowa
Formy pracy:
·
zbiorowa (jednolita)
·
indywidualna
·
w
grupach
·
w parach
6.
Wstępne
badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi
(zgodnie z projektem) oraz osiągniętych wyników.
Dane
dotyczące wstępnego pomiaru wiedzy:
Liczba uczestników
objętych badaniem z podziałem na płeć:
Nazwa zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia
wyrównawcze dla klas I |
5 |
7 |
Zajęcia
wyrównawcze dla klas III |
9 |
5 |
Skala procentowa ocen:
ocena bardzo dobra – (91÷100) %
ocena dobra- (75÷90) %
ocena dostateczna- (60÷74) %
ocena dopuszczająca - (31÷59) %
ocena niedostateczna-
(0÷30) %
Wyniki badania w ujęciu ilościowym i procentowym
(ilość a zarazem procent uczniów, którzy osiągnęli dany wynik/ ocenę przeprowadzonego
badania);
W klasach pierwszych uczniowie zostali
zdiagnozowani za pomocą testu, który miał na celu zbadanie zasobów ich wiedzy po szkole
podstawowej. Test zawierał zadania sprawdzające między innymi umiejętności:
- obliczania wartości wyrażeń
arytmetycznych,
- porównywania ułamków zapisanych w
różny sposób,
- obliczania części kwoty,
- rozpoznawania trójkątów
równoramiennych,
- zapisywania odpowiedzi za pomocą
wyrażenia algebraicznego,
- zamiany jednostki masy i długości,
- obliczania rzeczywistej odległości,
korzystając ze skali mapy,
-
rozwiązywania zadań tekstowych z zastosowaniem objętości i pola powierzchni prostopadłościanu.
Wstępna analiza wykazała, że 1 dziewczynka (na
5 badanych) co stanowi 20%
i 1 chłopiec (na 7
badanych) co stanowi ok.14% badanych wykazało się dobrą umiejętnością wykonywania
działań na ułamkach zwykłych.
Tylko 2
dziewczynki (40% badanych) i 2 chłopców (ok.28% badanych) potrafi poprawnie
porównywać ułamki zapisane w różny sposób.
Niestety
poprawną umiejętnością działań na ułamkach dziesiętnych wykazały się tylko 2 dziewczynki
(40% badanych) i 0 chłopców (0% badanych).
100% całej grupy badanych nie potrafiło obliczyć ułamka danej liczby.
Dużym
problemem okazała się zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny i odwrotnie, tylko
2 dziewczynki (40%) i 1 chłopiec (ok.14%) wykonali to zadanie poprawnie.
Badani
uczniowie mieli także problem z rozpoznawaniem i nazywaniem trójkątów-
poprawnie trójkąt równoramienny wskazały tylko - 2 dziewczynki (40%) i 1 chłopiec (ok.14%).
Załącznik1
– test na wstępie w klasie I
W klasach trzecich test na wstępie sprawdzał
wiedzę i umiejętności, jakimi powinien wykazać się uczeń po dwuletniej nauce
matematyki w gimnazjum. Sprawdzał
on między innymi następujące umiejętności:
-
porównywania
liczb, stosując własności działań na potęgach,
- obliczania wartości
wyrażeń arytmetycznych,
- wykonywania działań na
pierwiastkach,
- obliczani długości
okręgu o danej średnicy,
- wykonywania działań na sumach
algebraicznych i redukowania wyrazów podobnych,
- rozwiązywania zadań
tekstowych z zastosowaniem procentów,
- obliczania długości
odcinka z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa.
Wstępna
analiza wykazała, że tylko 4 dziewczynki (na 9 badanych) co stanowi
ok. 44% i 1 chłopiec (na 5 badanych) co stanowi 20%
zna i potrafi stosować własności działań na potęgach.
Równie słabo wypadła umiejętność obliczania
wartości wyrażeń arytmetycznych- tylko 5 dziewcząt (ok.50% badanych) i 1
chłopiec (20% badanych) potrafią wykonywać działania na liczbach wymiernych.
Problem sprawiają działania na pierwiastkach
– 3 dziewczynki (ok. 33 % badanych) i 2 chłopców (40% badanych) potrafi
bezbłędnie przekształcić i obliczyć wartość wyrażenia zawierającego
pierwiastki.
Tylko 4 dziewczynki (ok.44% badanych) i 1
chłopiec (20% badanych) zna wzór na długość okręgu i potrafi go obliczyć mając
daną średnicę okręgu.
Bez większych problemów tylko 5
dziewcząt (ok.55% badanych) i 2 chłopców (40% badanych) potrafi wykonywać
działania na sumach algebraicznych i redukować wyrazy podobne.
Pojęcie procentu w zadaniach tekstowych stosuje tylko: 3
dziewczynki (ok. 33% badanych) i 1 chłopiec (20% badanych).
Problem pojawił się także w zadaniu
dotyczącym zastosowania
twierdzenia Pitagorasa – 4 dziewczynki (ok. 44% badanych) i 2
chłopców (40% badanych) znało i potrafiło zastosować twierdzenie Pitagorasa
do obliczenia wskazanej długości odcinka.
Załącznik
2 – test na wstępie w klasie III
7.
Cząstkowe
/semestralne badanie/ pomiar/ wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem
narzędzi (zgodnie z projektem) oraz osiągniętych wyników.
Uczniowie klas I podczas zajęć
wyrównawczych z matematyki doskonalili umiejętności: -
wykonywania działań w zbiorze liczb naturalnych,
- szukania dzielników i wielokrotności liczb
naturalnych, kolejności wykonywania działań.
- wykonywania działań na ułamkach
zwykłych,
-
rozszerzania i skracania ułamków
zwykłych, porównywania ułamków,
- wykonywania
działań na liczbach dziesiętnych,
- zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne i
odwrotnie,
- porównywania liczb dziesiętnych,
-
zamiany procentu na liczbę i liczby na procent,
- stosowania procentu w zadaniach
tekstowych,
- rozpoznawania i nazywania trójkątów ze
względu na kąty i boki.
Na koniec I semestru przeprowadziłam
test podsumowujący, który sprawdzał między innymi umiejętności badane testem na
wstępie.
Analiza
wyników testu wykazała, że 3 dziewczynki ( na 5 badanych) co stanowi
60% i 5 chłopców (na 7 badanych) co
stanowi ok.71% badanych wykazało się dobrą umiejętnością wykonywania działań na
ułamkach zwykłych.
4
dziewczynki (80% badanych) i 5 chłopców (ok.71% badanych) potrafi poprawnie
porównywać ułamki zapisane w różny sposób.
Poprawną umiejętnością działań na ułamkach dziesiętnych
wykazały się
4 dziewczynki (80% badanych) i 5 chłopców (ok.71%
badanych).
Umiejętnością obliczania ułamka danej liczby wykazały się 4
dziewczynki (80% badanych) i 4 chłopców (ok. 57% badanych).
Zamianę ułamka zwykłego na dziesiętny i
odwrotnie poprawnie wykonało: 4 dziewczynki (80% badanych) i 4 chłopców (ok. 57%) .
Wyniki
testu wskazują, że nadal musimy popracować nad działaniami na liczbach.
Utrwalać wiedzę i umiejętności z tego zakresu. Test nie przyniósł oczekiwanego
przeze mnie sukcesu. Szczególną uwagę muszę poświęcić uczniom, którzy bardzo
nieregularnie uczęszczają na zajęcia i zmotywować ich do nauki matematyki.
Załącznik
3 – test podsumowujący po I semestrze w klasie I.
Uczniowie klas III podczas zajęć wyrównawczych z matematyki doskonalili umiejętności:
- wykonywania działań na potęgach i pierwiastkach,
-
stosowania praw działań na potęgach i pierwiastkach w zadaniach problemowych,
- stosowania procentu w zadaniach praktycznych,
- przekształcania wyrażeń algebraicznych,
- rozwiązywania równań i nierówności z jedną
niewiadomą.
- rozwiązywania układów dwóch równań z dwiema niewiadomymi różnymi metodami
- odczytywania własności funkcji z wykresu,
- szkicowania wykresów funkcji,
- stosowania twierdzenia Pitagorasa w
zadaniach praktycznych,
- stosowania własności trójkątów w
zadaniach,
- stosowania wzoru na wysokość i pole
trójkąta równobocznego w zadaniach,
- stosowania wzoru na długość przekątnej
kwadratu w zadaniach,
- obliczania pól i obwodów czworokątów w
zadaniach,
- obliczania pól i obwodów kół w
zadaniach.
W
klasie III podobnie jak w klasie I przeprowadziłam test podsumowujący po I
semestrze, który zawiera między innymi treści diagnozowane testem na wstępie.
Analiza
wykazała, że 7 dziewcząt (na 9 badanych) co stanowi ok.
77% i 3 chłopców ( na 5 badanych) co stanowi 60% zna i potrafi
stosować własności działań na potęgach.
Dużo
lepiej wypadło zadanie sprawdzające umiejętność wykonywania działań na
pierwiastkach – 8 dziewczynek (ok. 88 % badanych) i i 3 chłopców (60% badanych) potrafi
bezbłędnie przekształcić i obliczyć wartość wyrażenia zawierającego
pierwiastki.
7
dziewcząt (ok.77% badanych) i 4 chłopców (80% badanych) potrafi wykonywać
działania na sumach algebraicznych i redukować wyrazy podobne.
Pojęcie procentu w zadaniach tekstowych bezbłędnie stosuje 6
dziewczynek (ok. 66% badanych)
i 3 chłopców (60% badanych).
W zadaniu dotyczącym zastosowania twierdzenia Pitagorasa – 8
dziewcząt (ok. 88% badanych)
i 4 chłopców (80% badanych) znało i potrafiło zastosować twierdzenie Pitagorasa
do obliczenia wskazanej długości odcinka.
Analizując wyniki testu otrzymałam informację
zwrotną nt. istniejących jeszcze braków w wiedzy i umiejętnościach
uczniów klasy III. W dalszym ciągu musimy pracować nad
wybranymi treściami podstawy programowej. Jedną z przyczyn nadal istniejących
braków w umiejętnościach jest niezadowalająca mnie frekwencja na zajęciach.
Muszę dołożyć wszelkich starań aby uczniowie
wykorzystywali każdą chwilę na uzupełnianie zaległości.
Załącznik 4 – test podsumowujący po I
semestrze w klasie III.
8.
Osiągnięte
rezultaty na tym etapie badania zgodnie z rezultatami twardymi
i miękkimi założonymi w projekcie (ilość i procent uczniów, którzy osiągnęli
dany rezultat)
W
klasie I w wyniku przeprowadzonych 38 godzin w tej grupie uczniowie osiągnęli
następujące rezultaty:
- 9
uczniów poprawiło wyniki nauczania
(75%)
- 4 uczniów
nadrobiło zaległości spowodowane chorobą
(33,3%)
- 7
uczniów prawidłowo posługuje się językiem matematycznym (58,3%)
- 10
uczniów zwiększyło aktywność na lekcjach
(83,3%)
- 5
uczniów wykazało większe zainteresowanie przedmiotem (41,6%)
- 8
uczniów przełamało niechęć do przedmiotu
( 66,6%)
- 9
uczniów utrwaliło materiał zgodny z podstawą programową (75%)
W
klasie III w wyniku przeprowadzonych 34 godzin w tej grupie uczniowie osiągnęli
następujące rezultaty:
-
13
uczniów poprawiło wyniki nauczania (92,8%)
- 11 uczniów prawidłowo
posługuje się językiem matematycznym
(78,5%)
- 11 uczniów zwiększyło
aktywność na lekcjach (78,5%)
- 9 uczniów przełamało niechęć do
przedmiotu (64,2%)
- 13 uczniów poprawnie
rozwiązuje podstawowe zadania rachunkowe
(92,8%)
- 13 uczniów utrwaliło
materiał zgodny z podstawą programową
(92,8%)
9.
Osiągnięte
sukcesy uczniów
Brak
10.
Uwagi i
sugestie dotyczące realizowanych zajęć.
Uczestniczący w zajęciach uczniowie, w rozmowie
z prowadzącym, wykazują chęć uczestnictwa w zajęciach w II semestrze. Należy
pamiętać, że wszyscy uczniowie wchodzący w skład grup mieli ogromne problemy z
opanowaniem materiału z matematyki. Uważają, że udział w zajęciach daje im
możliwość uzupełnienia braków w wiedzy i umiejętnościach z matematyki. Staram się
tak dostosowywać formy i metody pracy, aby mogli oni wykonywać zadania zgodnie
ze swoim tempem pracy. Staram się motywować uczniów do nauki matematyki,
poprzez dostrzeżenie ich drobnych sukcesów, aby uwierzyli we własne siły. Mam
nadzieje, że w czerwcu wszyscy uczniowie otrzymają z matematyki promocję do
klasy programowo wyższej.
Ewaluacji
dokonała prowadząca zajęcia - Edyta Kosińska.