Projekt
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego
Sprawozdanie ewaluacyjne z zajęć specjalistycznych
„Szkolny punkt diagnostyczno-konsultacyjny
–KID”
prowadzonych w ramach projektu: „ W stronę sukcesu”
za okres od 1 września 2010 r. do14 stycznia 2011r .
1.
Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.
Emilia Gural
2.
Ilość z
podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.
W
okresie od września 2010 do stycznia 2011 r. w projekcie udział wzięło 20
uczestników, w tym 11 chłopców i 9 dziewczynek.
3.
Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie
sprawozdawczym.
W danym okresie sprawozdawczym zrealizowano 69 godzin
( 63 w okresie od września do grudnia 2010, kolejnych 6 godzin w styczniu 2011
r. ).
4.
Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.
Frekwencja
na zajęciach zarówno w przypadku chłopców, jak i dziewczynek była
stuprocentowa, gdyż organizacja zajęć przewiduje jedną osobę do konsultacji na
tydzień.
5.
Stosowane metody i formy pracy zgodnie.
Do
punktu diagnostyczno - konsultacyjnego zostają zakwalifikowane osoby z
trudnościami
w nauce w postaci niskich wyników w nauce, zagrożeni brakiem promocji do
następnej klasy lub/i sprawiające trudności wychowawcze. Podstawowym celem
punktu jest zdiagnozowanie występujących trudności w celu wyrównania szans
edukacyjnych uczniów
z niezdiagnozowanymi deficytami oraz preorientacja zawodowa. W celu diagnozy
psycholog stosuje: rozmowę z uczniem, z wychowawcą, wywiad z rodzicem, analizę
wyników w nauce, uwagi dotyczące zachowania, w celu pogłębionej diagnozy
stosuje się specjalistyczne testy psychologiczne. Diagnoza w formie opinii
powinna zostać przekazana rodzicowi.
W przypadku deficytów wymagających
dalszych badań lub wydania odpowiednich dostosowań rodzic powinien dostarczyć
opinię psychologiczną do poradni specjalistycznej
( np. Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej) lub podjąć odpowiednie kroki w
celu poprawy funkcjonowania dziecka- uczestnika projektu. Forma zajęć jest
indywidualna – dziecko jest diagnozowane w obecności lub za zgodą rodzica.
6. Badanie wstępne oraz diagnoza końcowa uczestników
punktu konsultacyjnego.
Diagnozę wstępną przeprowadzono na podstawie kryterium
doboru dotyczącego wyników nauczania oraz rekomendacji nauczycieli –
wychowawców. Ponowną rekrutację do udziału w zajęciach przeprowadzono we
wrześniu spośród uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich . Z uwagi na dość
dużą dynamikę osiągnięć szkolnych uczniów rekrutacja zaplanowana jest na kilka
etapów-co 6 miesięcy, zgodnie z osiągnięciami semestralnymi uczniów. Podstawę
do zakwalifikowania ucznia do diagnozy stanowiła analiza protokołu rady
pedagogicznej na koniec roku szkolnego 2009/2010 ( uczniowie, którzy nie
uzyskali promocji do następnej klasy ), analiza wyników w nauce zawartych w
dziennikach zajęć lekcyjnych (oceny niedostateczne ) oraz ocen z
zachowania i opinii wychowawcy na temat ucznia, a także braku aktualnej
diagnozy przeprowadzonej przez specjalistyczną poradnię.
Liczba
uczestników w danym okresie sprawozdawczym objęła 20 osób, w tym 11 chłopców i
9 dziewczynek przejawiających trudności w nauce, sprawiających trudności
wychowawcze lub wymagających diagnozy w zakresie doradztwa zawodowego.
Ze
względu na trudność dotyczącą ujęcia liczbowego i procentowego opisywanych
działań, dokumentację jakościową stanowią indywidualne opinie psychologiczne,
będące wynikiem diagnozy uczestników zajęć w ramach punktu konsultacyjno –
diagnostycznego. W przypadku dziewięciorga uczniów klas trzecich opinie
psychologiczne stanowią formę ewaluacji końcowej.
Narzędzia
użyte do przeprowadzenia badań psychologicznych to testy psychologiczne.
Zastosowałam m. in. :
-
Skalę Inteligencji D. Wechslera Dla Dzieci – WISC-R
-Wielowymiarowy
Kwestionariusz Preferencji ( WKP ) oraz program komputerowy do obliczania
wyników badań
-
Wstępna Orientacja Zawodowa ( WOZ ) – program komputerowy diagnozujący
preferencje zawodowe
Ze względu
na ochronę prawną testów psychologicznych nie można zastosować ich jako
załącznik to sprawozdania.
7. Osiągnięte rezultaty na tym etapie badania
W wyniku przeprowadzonych badań,
porad i konsultacji w ramach Szkolnego Punktu Diagnostyczno- Konsultacyjnego:
- 20
uczniów ( od momentu rozpoczęcia projektu w sumie 33 uczniów ), którym
udzielono wsparcia w ramach wdrażania projektu
- w
przypadku 5 ( na 5 posiadających nieusprawiedliwione nieobecności ) uczniów
uzyskano poprawę frekwencji na zajęciach
- w
przypadku 14 ( 70 % ) uczestników nastąpił przyrost wiedzy i wzrost świadomości
na temat przyczyn posiadanych deficytów oraz potencjału, a także metod radzenia sobie z nimi w celu osiągania
lepszych rezultatów w nauce (zwiększenie zaufania we własne możliwości )
-
zwiększenie umiejętności planowania ścieżki zawodowej u 8 uczniów ( na 8 którzy
potrzebowali pomocy w zakresie wyboru kierunku kształcenia )
-w
przypadku 12 uczestników zdiagnozowano trudności w nauce ( na 12 badanych z tego
powodu )
-w
przypadku 19 uczniów zwiększono motywację do nauki ( 95 % )
- w
przypadku 14 uczniów zwiększono poziom umiejętności radzenia sobie ze stresem
(70 %)