Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Sprawozdanie ewaluacyjne z zajęć  specjalistycznych

„Szkolny punkt diagnostyczno-konsultacyjny –KID”
prowadzonych w ramach projektu: „ W stronę sukcesu”
za okres od 1 września 2010 r. do14 stycznia 2011r .

 

1.      Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.

Emilia Gural

2.      Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.

W okresie od września 2010 do stycznia 2011 r. w projekcie udział wzięło 20 uczestników, w tym 11 chłopców i 9 dziewczynek.

 

3.      Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie sprawozdawczym.

W danym okresie sprawozdawczym zrealizowano 69 godzin ( 63 w okresie od września do grudnia 2010, kolejnych 6 godzin w styczniu 2011 r. ).

 

4.      Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.

Frekwencja na zajęciach zarówno w przypadku chłopców, jak i dziewczynek była stuprocentowa, gdyż organizacja zajęć przewiduje jedną osobę do konsultacji na tydzień.

 

5.      Stosowane metody i formy pracy zgodnie.

Do punktu diagnostyczno - konsultacyjnego zostają zakwalifikowane osoby z trudnościami
w nauce w postaci niskich wyników w nauce, zagrożeni brakiem promocji do następnej klasy lub/i sprawiające trudności wychowawcze. Podstawowym celem punktu jest zdiagnozowanie występujących trudności w celu wyrównania szans edukacyjnych uczniów
z niezdiagnozowanymi deficytami oraz preorientacja zawodowa. W celu diagnozy psycholog stosuje: rozmowę z uczniem, z wychowawcą, wywiad z rodzicem, analizę wyników w nauce, uwagi dotyczące zachowania, w celu pogłębionej diagnozy stosuje się specjalistyczne testy psychologiczne. Diagnoza w formie opinii powinna zostać przekazana rodzicowi.
W  przypadku deficytów wymagających dalszych badań lub wydania odpowiednich dostosowań rodzic powinien dostarczyć opinię psychologiczną do poradni specjalistycznej
( np. Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej) lub podjąć odpowiednie kroki w celu poprawy funkcjonowania dziecka- uczestnika projektu. Forma zajęć jest indywidualna – dziecko jest diagnozowane w obecności lub za zgodą rodzica.

 

6.      Badanie wstępne oraz diagnoza końcowa uczestników punktu konsultacyjnego.

Diagnozę wstępną przeprowadzono na podstawie kryterium doboru dotyczącego wyników nauczania oraz rekomendacji nauczycieli – wychowawców. Ponowną rekrutację do udziału w zajęciach przeprowadzono we wrześniu spośród uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich . Z uwagi na dość dużą dynamikę osiągnięć szkolnych uczniów rekrutacja zaplanowana jest na kilka etapów-co 6 miesięcy, zgodnie z osiągnięciami semestralnymi uczniów. Podstawę do zakwalifikowania ucznia do diagnozy stanowiła analiza protokołu rady pedagogicznej na koniec roku szkolnego 2009/2010 ( uczniowie, którzy nie uzyskali promocji do następnej klasy ), analiza wyników w nauce zawartych w dziennikach zajęć lekcyjnych (oceny niedostateczne ) oraz  ocen  z zachowania i opinii wychowawcy na temat ucznia, a także braku aktualnej diagnozy przeprowadzonej przez specjalistyczną poradnię.

Liczba uczestników w danym okresie sprawozdawczym objęła 20 osób, w tym 11 chłopców i 9 dziewczynek przejawiających trudności w nauce, sprawiających trudności wychowawcze lub wymagających diagnozy w zakresie doradztwa zawodowego.

Ze względu na trudność dotyczącą ujęcia liczbowego i procentowego opisywanych działań, dokumentację jakościową stanowią indywidualne opinie psychologiczne, będące wynikiem diagnozy uczestników zajęć w ramach punktu konsultacyjno – diagnostycznego. W przypadku dziewięciorga uczniów klas trzecich opinie psychologiczne stanowią formę ewaluacji końcowej.

 

Narzędzia użyte do przeprowadzenia badań psychologicznych to testy psychologiczne. Zastosowałam m. in. :

- Skalę Inteligencji D. Wechslera Dla Dzieci – WISC-R

-Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji ( WKP ) oraz program komputerowy do obliczania wyników badań

- Wstępna Orientacja Zawodowa ( WOZ ) – program komputerowy diagnozujący preferencje zawodowe

Ze względu na ochronę prawną testów psychologicznych nie można zastosować ich jako załącznik to sprawozdania.

 

 

7.      Osiągnięte rezultaty na tym etapie badania

W wyniku przeprowadzonych badań, porad i konsultacji w ramach Szkolnego Punktu Diagnostyczno- Konsultacyjnego:

 

- 20 uczniów ( od momentu rozpoczęcia projektu w sumie 33 uczniów ), którym udzielono wsparcia w ramach wdrażania projektu

- w przypadku 5 ( na 5 posiadających nieusprawiedliwione nieobecności ) uczniów uzyskano poprawę frekwencji na zajęciach

- w przypadku 14 ( 70 % ) uczestników nastąpił przyrost wiedzy i wzrost świadomości na temat przyczyn posiadanych deficytów oraz potencjału, a także  metod radzenia sobie z nimi w celu osiągania lepszych rezultatów w nauce (zwiększenie zaufania we własne możliwości )

- zwiększenie umiejętności planowania ścieżki zawodowej u 8 uczniów ( na 8 którzy potrzebowali pomocy w zakresie wyboru kierunku kształcenia )

-w przypadku 12 uczestników zdiagnozowano trudności w nauce ( na 12 badanych z tego powodu )

-w przypadku 19 uczniów zwiększono motywację do nauki ( 95 % )

- w przypadku 14 uczniów zwiększono poziom umiejętności radzenia sobie ze stresem (70 %)