Projekt
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego
Sprawozdanie
ewaluacyjne z zajęć wyrównawczych z chemii dla klas 1,2 i 3
prowadzonych w ramach projektu: „ W
stronę sukcesu „
za okres od 01 września 2010r. do 31
stycznia 2011r. .
1.
Imię i
nazwisko osoby prowadzącej zajęcia: Urszula Jeżak
2. Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup
uczestniczących w zadaniu.
Nazwa
zajęć |
liczba uczniów |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia wyrównawcze z chemii dla klas 1 |
15 |
4 |
11 |
Zajęcia wyrównawcze z chemii dla klas 2 |
15 |
4 |
11 |
Zajęcia
wyrównawcze z chemii dla klas 3 |
15 |
12 |
3 |
3. Liczba zrealizowanych godzin w danym
okresie sprawozdawczym.
Zajęcia wyrównawcze dla
klas 1: 20 godzin
Zajęcia wyrównawcze dla
klas 2: 22 godziny
Zajęcia wyrównawcze dla
klas 3: 22 godzin
4. Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem
na płeć.
Nazwa
zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia wyrównawcze dla klas
1 |
62,5% |
89% |
Zajęcia wyrównawcze dla klas 2 |
83% |
94% |
Zajęcia wyrównawcze dla klas
3 |
91% |
82% |
5. Stosowane metody i formy pracy zgodnie z
założeniami zawartymi w projekcie.
Metody pracy:
·
ćwiczeniowe
·
laboratoryjne
·
problemowo - aktywizujące
Formy pracy:
·
zbiorowa (jednolita)
·
indywidualna
6. Wstępne badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności
uczestników ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych
wyników.
Dane
dotyczące wstępnego pomiaru wiedzy:
Liczba uczestników
objętych badaniem z podziałem na płeć:
Nazwa
zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia wyrównawcze dla klas
1 |
4 |
11 |
Wstępne badanie
przeprowadziłam na pierwszych zajęciach i dotyczyło ono tylko uczniów klas I.
Diagnoza wstępna opierała się na odpowiedziach ustnych w oparciu o lekcje przyrody z zakresu szkoły
podstawowej. Dla tych uczniów chemia jest nowym przedmiotem a do tej pory
spotykali się tylko z jej elementami.
Nowymi uczestnikami jest
również dwoje uczniów z klasy III. którzy rozpoczęli udział w projekcie w
miejsce osób, które zmieniły szkołę. Wybierając te osoby sugerowałam się
słabymi ocenami na koniec roku szkolnego 2009/2010.
Pozostali uczestnicy to
uczniowie którzy kontynuują uczestnictwo w projekcie.
7. Cząstkowe / semestralne badanie / pomiar /
wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem
) oraz osiągniętych wyników.
ZAJĘCIA
WYRÓWNAWCZE DLA KLAS I
Liczba
uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:
Nazwa
zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia wyrównawcze dla klas
1 |
4 |
11 |
Skala procentowa ocen:
ocena bardzo dobra – 91%-100%
ocena dobra- 75%-90%
ocena dostateczna- 60%-74%
ocena dopuszczająca - 31%-59%
ocena niedostateczna- 0%-30%
Wyniki
badania w ujęciu ilościowym i procentowym ( ilość a zarazem procent uczniów,
którzy osiągnęli dany wynik / ocenę przeprowadzonego badania );
Uczniowie klas I podczas
zajęć wyrównawczych z chemii doskonalili umiejętności obserwacji i opisu
przemian chemicznych, posługiwania się terminologią chemiczną, wyszukiwania i
wykorzystywania informacji, rozwiązywania zadań rachunkowych.
- potrafią posługiwać się sprzętem laboratoryjnym
- potrafią posługiwać się terminologią
chemiczną
- potrafią określić właściwości różnych
substancji
- wiedzą jaka jest różnica między zjawiskiem
fizycznym a reakcją chemiczną
- potrafią sporządzać i rozdzielać mieszaniny
- znają symbole pierwiastków chemicznych
- wiedzą jak odróżnić metal od niemetalu
- potrafią wymienić główne składniki powietrza
- wiedzą jaka jest rola w przyrodzie tlenku
węgla (IV)
- wiedzą co to są reakcje utleniania – redukcji
(redox)
- wiedzą jaką rolę pełni utleniacz a jaką
reduktor
- wiedzą jak zbudowany jest atom
- potrafią obliczać masy cząsteczkowe prostych
związków chemicznych
- wiedzą co to są izotopy i jaką pełnią rolę w
naszym życiu
|
Liczba
badanych uczniów |
Bdb |
db |
dst |
dop |
ndst |
||||||
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
|||
Znajomość
sprzętu laboratoryjnego |
ilościowo: |
|||||||||||
15 |
0 |
1 |
2 |
2 |
0 |
2 |
2 |
6 |
0 |
0 |
||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||
4(27%) |
11(73%) |
|
6,7 |
13,3 |
13,3 |
|
13,3 |
13,3 |
40 |
|
|
|
Znajomość
symboli pierwiastków |
ilościowo: |
|||||||||||
14 |
0 |
0 |
2 |
3 |
2 |
5 |
0 |
2 |
0 |
0 |
||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||
4(28,6%) |
10(71,4%) |
|
|
14,3 |
21,4 |
14,3 |
35,7 |
|
14,3 |
|
|
|
Substancje
chemiczne i ich przemiany |
ilościowo: |
|||||||||||
12 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
5 |
1 |
1 |
||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||
2(16,7%) |
10(83,3%) |
|
|
|
8,3 |
|
8,3 |
8,3 |
41,7 |
8,3 |
8,3 |
|
Redox |
ilościowo: |
|||||||||||
11 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
3 |
2 |
2 |
0 |
2 |
||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||
2(18,2%) |
9(81,8%) |
|
|
|
18,2 |
|
27,3 |
18,2 |
18,2 |
|
18,2 |
|
Obliczanie
mas cząsteczkowych |
ilościowo: |
|||||||||||
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
6 |
||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||
4(30,8%) |
9(69,2%) |
|
|
|
|
7,7 |
15,4 |
7,7 |
15,4 |
7,7 |
46,2 |
Tabela przedstawia
wyniki sprawdzianów i testów przeprowadzonych w okresie od 01. września 2010 r.
do 31. stycznia 2011 r. Najgorzej wypadła kartkówka z obliczania mas
cząsteczkowych. Na tak niski wynik mogło mieć wpływ to, że w tego typu zadaniach uczeń musi
wykazać się umiejętnością biegłego liczenia. Nie wystarczy tu umiejętność
odczytywania z układu okresowego mas atomowych ale należy poprawnie zaokrąglać
liczby do całości i znać kolejność wykonywanych działań. Przeciętnie wypadł
sprawdzian z „ Substancji chemicznych i ich przemian”. Przyczyną takiego wyniku
mógł być fakt, że dwoje uczniów bardzo nieregularnie uczęszczało na zajęcia, a
jeden uczeń był tylko raz. Uczeń ten opuszczał również zajęcia wynikające z
planu lekcji, skutkiem czego jest nieklasyfikowany prawie ze wszystkich
przedmiotów. Wyniki tych dwóch sprawdzianów wykazały, że nadal musimy pracować
nad tymi tematami i cały czas utrwalać wiedzę i umiejętności.
Załączniki:
- substancje chemiczne i ich przemiany (
test)
- redox
(kartkówka)
- masy cząsteczkowe (kartkówka)
ZAJĘCIA
WYRÓWNAWCZE DLA KLAS II
Liczba
uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:
Nazwa
zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia wyrównawcze dla klas 2 |
4 |
11 |
Skala procentowa ocen:
ocena bardzo dobra – 91%-100%
ocena dobra- 75%-90%
ocena dostateczna- 60%-74%
ocena dopuszczająca - 31%-59%
ocena niedostateczna- 0%-30%
Wyniki
badania w ujęciu ilościowym i procentowym ( ilość a zarazem procent uczniów,
którzy osiągnęli dany wynik / ocenę przeprowadzonego badania );
Uczniowie klas II
podczas zajęć wyrównawczych z chemii doskonalili umiejętności obserwacji i
opisu przemian chemicznych, posługiwania się terminologią chemiczną,
wyszukiwania i wykorzystywania informacji, rozwijania zdolności dostrzegania
związków przyczynowo – skutkowych i rozwiązywania zadań rachunkowych.
- potrafią posługiwać się terminologią
chemiczną
- znają symbole pierwiastków chemicznych
- wiedzą co to są wiązania chemiczne
- potrafią określać rodzaj wiązania w
cząsteczkach związków chemicznych
- wiedzą jak korzystać z wartościowości
- potrafią ustalać wzory sumaryczne i
strukturalne
- wiedzą czego dotyczy prawo stałości składu i
prawo zachowania masy
- potrafią pisać proste równania chemiczne
- potrafią stosować obliczenia stechiometryczne
w oparciu o równania reakcji
- znają budowę cząsteczki wody i jej rolę w
przyrodzie
- wiedzą co to jest rozpuszczalność
- potrafią odczytywać rozpuszczalność z
wykresów rozpuszczalności i wykorzystać tę umiejętność do rozwiązywania zadań
|
Liczba
badanych uczniów |
Bdb |
db |
dst |
dop |
ndst |
||||||||
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
|||||
Wiąza -nia chemicz-ne |
ilościowo: |
|||||||||||||
12 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
3 |
1 |
3 |
1 |
2 |
||||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||||
3(25%) |
9(75%) |
|
|
|
8,3 |
8,3 |
25 |
8,3 |
25 |
8,3 |
16,7 |
|||
Równa-nia reakcji |
ilościowo: |
|||||||||||||
15 |
0 |
1 |
0 |
2 |
2 |
3 |
1 |
3 |
1 |
2 |
||||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||||
4(27%) |
11(73% |
|
7 |
|
13 |
13 |
20 |
7 |
20 |
7 |
13 |
|||
stechiometria |
ilościowo: |
|||||||||||||
14 |
0 |
0 |
0 |
2 |
1 |
3 |
1 |
4 |
2 |
1 |
||||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||||
4(29%) |
10(71% |
|
|
|
14 |
7 |
21 |
7 |
29 |
14 |
7 |
|||
Roztwory
wodne |
ilościowo: |
|||||||||||||
10 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
3 |
1 |
3 |
0 |
1 |
||||
dz |
ch |
procentowo: |
||||||||||||
2(20%) |
8(80%) |
|
|
|
10 |
10 |
30 |
10 |
30 |
|
10 |
|||
Tabela przedstawia
wyniki sprawdzianów przeprowadzonych w okresie od 01. września 2010 r. do 31.
stycznia 2011 r. Najgorzej wypadł sprawdzian z obliczeń stechiometrycznych. Na
ten wynik mogło mieć wpływ to, że w tego
typu zadaniach uczeń musi wykazać się umiejętnością pisania równań reakcji
chemicznych i na podstawie tych równań wykonywać obliczenia. Wynik tego
sprawdzianu wskazał, że nadal musimy pracować nad tymi tematami i cały czas
utrwalać wiedzę i umiejętności. Załączniki:
- wiązania chemiczne ( kartkówka)
- równania reakcji (kartkówka)
- obliczenia stechiometryczne (sprawdzian)
- roztwory wodne ( sprawdzian)
ZAJĘCIA
WYRÓWNAWCZE DLA KLAS III
Liczba
uczestników objętych badaniem z podziałem na płeć:
Nazwa
zajęć |
dziewczynki |
chłopcy |
Zajęcia wyrównawcze dla klas
3 |
12 |
3 |
Skala procentowa ocen:
ocena bardzo dobra – 91%-100%
ocena dobra- 75%-90%
ocena dostateczna- 60%-74%
ocena dopuszczająca - 31%-59%
ocena niedostateczna- 0%-30%
Wyniki
badania w ujęciu ilościowym i procentowym ( ilość a zarazem procent uczniów,
którzy osiągnęli dany wynik / ocenę przeprowadzonego badania );
Uczniowie klas III
podczas zajęć wyrównawczych z chemii doskonalili umiejętności obserwacji i
opisu przemian chemicznych, posługiwania się terminologią chemiczną,
wyszukiwania i wykorzystywania informacji, rozwijania zdolności dostrzegania
związków przyczynowo – skutkowych i rozwiązywania zadań rachunkowych.
- wiedzą co to jest alotropia
- znają odmiany alotropowe węgla
- wiedzą co to są węglowodory
- potrafią odróżnić alkany od alkenów i alkinów
- wiedzą co to jest szereg homologiczny
- potrafią wymienić właściwości alkanów,
alkenów i alkinów
- potrafią pisać równania reakcji opisujące
właściwości chemiczne węglowodorów
- znają wzory i nazwy alkoholi
- wiedzą jakimi właściwościami charakteryzuje
się metanol i etanol
- znają negatywne skutki działania alkoholu na
organizm ludzki
- wiedzą co to są alkohole polihydroksylowe
|
Liczba
badanych uczniów |
Bdb |
db |
dst |
dop |
ndst |
|||||||||
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
dz |
ch |
||||||
Alkany |
ilościowo: |
||||||||||||||
15 |
4 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
3 |
5 |
0 |
|||||
dz |
ch |
procentowo: |
|||||||||||||
12(80%) |
3(20%) |
27 |
|
|
20 |
|
|
20 |
33 |
|
|||||
Węglowo-dory |
ilościowo: |
||||||||||||||
15 |
0 |
0 |
1 |
1 |
8 |
2 |
3 |
0 |
0 |
0 |
|||||
dz |
ch |
procentowo: |
|||||||||||||
12(80%) |
3(20%) |
|
|
7 |
7 |
53 |
13 |
20 |
|
|
|
||||
Alkohole
|
ilościowo: |
||||||||||||||
10 |
0 |
0 |
1 |
1 |
3 |
1 |
4 |
0 |
0 |
0 |
|||||
dz |
ch |
procentowo: |
|||||||||||||
8(80%) |
2(20%) |
|
|
10 |
10 |
30 |
10 |
40 |
|
|
|
||||
Tabela przedstawia
wyniki sprawdzianów przeprowadzonych w okresie od 01. września 2010 r. do 31.
stycznia 2011 r. Najgorzej wypadła kartkówka ze znajomości alkanów. Powodem
niskiego wyniku było to, że uczniowie
nie nauczyli się wzorów alkanów o czym zawsze na zajęciach informowałam. Sprawdzian
podsumowujący węglowodory wypadł już dużo lepiej, uczniowie przekonali się, że
bez znajomości wzorów i nazw podstawowych węglowodorów nie napiszą żadnego
równania dotyczącego tego tematu. W następnej kartkówce z „alkoholi” gdzie
również wykorzystuje się znajomość tych związków, jak widać z tabeli wzory były
opanowane i wynik dużo lepszy. Nie było również żadnej oceny niedostatecznej.
Załączniki:
-
alkany – kartkówka
-
węglowodory - sprawdzian
-
alkohole – kartkówka
8. Osiągnięte rezultaty na tym etapie badania
zgodnie z rezultatami twardymi
i miękkimi założonymi w projekcie ( ilość i procent uczniów, którzy osiągnęli
dany rezultat )
GRUPA
KLAS I
W
wyniku przeprowadzonych 20 godzin w tej grupie uczniowie osiągnęli następujące
rezultaty:
- 15 uczniów potrafi posługiwać się sprzętem
laboratoryjnym (100%)
- 14 uczniów prawidłowo posługuje się
terminologią chemiczną (93%)
- 12 uczniów potrafi określić właściwości
różnych substancji (80%)
- 12 uczniów potrafi sporządzać i rozdzielać
mieszaniny (80%)
- 12 uczniów wie co to są reakcje utleniania –
redukcji (redox)
(80%)
- 7 uczniów potrafi obliczać masy cząsteczkowe
związków chemicznych (47%)
- 3 uczniów nadrobiło zaległości spowodowane
chorobą (20%)
- 10
uczniów zwiększyło aktywność na lekcjach
(66,7%)
- 5
uczniów wykazało większe zainteresowanie przedmiotem (33,3%)
- 14
uczniów utrwaliło materiał zgodny z podstawą programową (100%)
GRUPA
KLAS II
W
wyniku przeprowadzonych 22 godzin w tej grupie uczniowie osiągnęli następujące
rezultaty:
- 15
uczniów potrafi posługiwać się terminologią chemiczną (100%)
- 15
uczniów zna symbole pierwiastków chemicznych
(100%)
- 12
uczniów potrafi określać rodzaj wiązania w cząsteczkach związków chemicznych (
80%)
- 13
uczniów potrafi ustalać wzory sumaryczne i strukturalne (87%)
- 12
uczniów potrafi pisać proste równania chemiczne (80%)
- 12 uczniów potrafi stosować obliczenia
stechiometryczne w oparciu o równania reakcji (80%)
- 13
uczniów potrafi odczytywać rozpuszczalność z wykresów rozpuszczalności i wykorzystać tę umiejętność do
rozwiązywania zadań (87%)
-
10
uczniów poprawiło wyniki nauczania (67%)
- 15 uczniów poprawnie
uzupełnia równania reakcji chemicznych
(100%)
- 10 uczniów zwiększyło
aktywność na lekcjach (67%)
- 9 uczniów przełamało
niechęć do przedmiotu (60%)
- 12 uczniów poprawnie
rozwiązuje podstawowe zadania rachunkowe
(80%)
- 15 uczniów utrwaliło
materiał zgodny z podstawą programową
(100%)
GRUPA
KLAS III
W
wyniku przeprowadzonych 22 godzin w tej grupie uczniowie osiągnęli następujące
rezultaty:
- 15 uczniów potrafi odróżnić alkany od alkenów
i alkinów (100%)
- 15 uczniów poprawiło
wyniki nauczania (100%)
- 15 uczniów prawidłowo
posługuje się terminologią chemiczną
(100%)
- 15 uczniów poprawnie
pisze i uzupełnia równania reakcji chemicznych
(100%)
- 5 uczniów nadrobiło
zaległości spowodowane chorobą (33,3%)
- 10 uczniów zwiększyło
aktywność na lekcjach (66,7%)
- 15 uczniów prawidłowo
zapisuje i odczytuje wzory związków chemicznych
(100%)
- 9 uczniów przełamało
niechęć do przedmiotu (60%)
- 15 uczniów zna
negatywne skutki działania alkoholu
(100%)
- 15 uczniów utrwaliło
materiał zgodny z podstawą programową
(100%)
9. Osiągnięte sukcesy uczniów
Brak
10. Uwagi i sugestie dotyczące realizowanych
zajęć.
Zajęcia wyrównawcze trwają
dopiero drugi semestr a już mogę zauważyć, że w grupie klas trzecich odnoszą
bardzo korzystne rezultaty. Uczniowie aktywnie i chętnie uczestniczą w tych
zajęciach, podejmują się rozwiązywania zadań o coraz wyższym stopniu trudności
i nie zniechęcają się przy pierwszej porażce. Stanowią zgrany zespół, pomagają
sobie nawzajem i widać, że bardzo chcą poprawiać swoje wyniki. W grupie klas
pierwszych pomimo, że jest to dla nich nowy przedmiot, trudno było zachęcić
uczniów do tych zajęć. Wykonywane doświadczenia, wykorzystywane inne pomoce
naukowe dopiero po kilku zajęciach zainteresowały uczniów. Wszyscy uczniowie
wchodzący w skład tej grupy mieli ogromne problemy z opanowaniem materiału. Małymi
kroczkami pokonywaliśmy trudności i mam nadzieję, że dalsze zajęcia tak
zainteresują uczniów, że przyniosą oczekiwane rezultaty. W grupie klas drugich
może nie ma jeszcze rewelacyjnych sukcesów, ale chciałam podkreślić, że
materiał obowiązujący na tym poziomie edukacji jest najtrudniejszy w całym
cyklu gimnazjalnym. Mam nadzieję, że teraz
kiedy dysponujemy odpowiednim sprzętem i pomocami dydaktycznych, zgodnie z
projektem, jeszcze bardziej zainteresuję młodzież i przełamię niechęć do
przedmiotu.
ZAŁĄCZNIKI
SUBSTANCJE
CHEMICZNE I ICH PRZEMIANY
Każde
twierdzenie lub pytanie ma tylko jedną prawidłową odpowiedź.
1.
Badano
substancję, która jest związkiem chemicznym. Substancją tą może być:
a.)
powietrze
b.)
tlen
c.)
tlenek
żelaza
d.)
żelazo
2.
Uczeń
badał właściwości: siarki, miedzi, węgla, cyny, mosiądzu, magnezu. Zadanie
wykonał poprawnie, jeśli do metali zaliczył:
a.)
siarkę,
węgiel, magnez
b.)
siarkę,
miedź, magnez
c.)
mosiądz,
magnez, cynę
d.)
miedź,
magnez, cynę
3.
Zjawiskiem
fizycznym jest:
a.)
rdzewienie
żelaza
b.)
kwaśnienie
mleka
c.)
topnienie
lodu
d.)
spalanie
magnezu
4.
Aby
dokładnie rozdzielić na składniki mieszaninę soli kuchennej i piasku, należy:
a.)
dodać
wody i przesączyć
b.)
dodać
wody i mocno ogrzać
c.)
dodać
wody i przesączyć, a przesącz odparować
d.)
dodać
wody i oziębić
5.
Pierwiastek
chemiczny jest to:
a.)
każda
substancja w stanie stałym
b.)
substancja
prosta, której nie można rozłożyć na prostsze
c.)
substancja,
która powstaje w wyniku reakcji chemicznych
d.)
substancja,
którą można rozłożyć na prostsze
6.
Który
proces jest reakcją łączenia (syntezy)?
a.)
ogrzewanie
tlenku rtęci
b.)
spalanie
siarki w tlenie
c.)
spalanie
magnezu w parze wodnej
d.)
spalanie
magnezu w dwutlenku węgla
7.
Przebieg
pewnej reakcji jest następujący:
magnez +
dwutlenek węgla → tlenek magnezu +
węgiel
Produktami
tej reakcji są:
a.)
magnez
i tlenek magnezu
b.)
dwutlenek
węgla i węgiel
c.)
magnez
i dwutlenek węgla
d.)
tlenek
magnezu i węgiel
8.
Dwie
substancje chemiczne mają wspólne następujące właściwości chemiczne: są to
pierwiastki niemetaliczne, łączą się z niemetalami. Substancjami tymi mogą być:
a.)
woda
i wodór
b.)
wodór
i tlen
c.)
tlen
i tlenek węgla
d.)
magnez
i tlen
9.
Otrzymany
gaz zmieszany z powietrzem zapala się wybuchowo. Gazem tym może być:
a.)
wodór
b.)
azot
c.)
tlen
d.)
żaden
z wymienionych gazów
10.
Reakcja
rozkładu (analizy) jest to:
a.)
reakcja
chemiczna polegająca na przyłączeniu tlenu do pierwiastka
b.)
reakcja
chemiczna, w czasie której z jednego substratu powstaje kilka produktów
c.)
reakcja
chemiczna, w czasie której z kilku substratów powstaje jeden produkt
d.)
poprawna
jest odpowiedź a.) i b.)
11.
Która
z podanych właściwości tlenu określa jego właściwości fizyczne?
a.)
jest
pierwiastkiem
b.)
jest
gazem
c.)
łączy
się z innymi pierwiastkami, dając tlenki
d.)
jest
niemetalem
12.
Woda
jest to:
a.)
mieszanina
tlenu i wodoru
b.)
związek
chemiczny tlenu i wodoru
c.)
tlenek
wodoru
d.)
odpowiedzi
b.) i c.) są poprawne
13.
W
którym przypadku tlen jest składnikiem mieszaniny jednorodnej?
a.)
w
tlenku wodoru
b.)
w
parze wodnej
c.)
w
powietrzu
d.)
w
dwutlenku węgla
14.
Produktami
pewnej reakcji są tlen i wodór. Substratem tej reakcji jest:
a.)
tlenek
wodoru
b.)
woda
c.)
odpowiedzi
a.) i b.) są poprawne
d.)
żadna
odpowiedź nie jest poprawna
15.
Poprawny
zapis reakcji wymiany to:
a.)
tlenek
miedzi + wodór → tlenek wodoru + miedź
b.)
tlen
+ miedź → tlenek miedzi
c.)
woda
→ wodór + tlen
d.)
żaden
z podanych przykładów nie jest reakcją wymiany
16.
Objętość
tlenu w Sali o wymiarach: 10m x 5m x 3m wynosi około:
a.)
30m3
b.)
150m3
c.)
20m3
d.)
nie
można obliczyć
17.
W
skład powietrza wchodzą:
a.)
tylko
pierwiastki
b.)
tylko
związki chemiczne
c.)
substancje
proste i złożone
d.)
żadna
odpowiedź nie jest poprawna
18.
Która
z podanych informacji dotyczących reakcji chemicznej jest prawdziwa:
a.)
substraty
są to inne substancje niż produkty
b.)
substraty
są zawsze substancjami gazowymi
c.)
produkty
są zawsze substancjami gazowymi
d.)
w
czasie reakcji chemicznej zmienia się stan skupienia substancji
19.
Spalając
magnez w parze wodnej, otrzymamy:
a.)
tlenek
magnezu i wodór
b.)
magnez
i wodę
c.)
reakcja
nie zajdzie
d.)
wodór
i magnez
20.
Po
przeprowadzeniu pewnej reakcji zauważono, że na dnie probówki powstała
metaliczna miedź, a na ściankach probówki skropliła się para wodna. Substratami
tej reakcji były:
a.)
tlen
i tlenek miedzi
b.)
woda
i tlenek miedzi
c.)
wodór
i tlenek miedzi
d.)
dwutlenek
węgla i tlenek miedzi
Skala
ocen: bdb – (20 – 18,5 pkt); db
– (18 – 15,5pkt); dst – (15 – 12pkt); dop
– (11,5 – 6,5pkt), ndst – (6 – 0pkt)
REDOX ( kartkówka)
Zadanie
1. (10pkt)
Przepisz i
uzupełnij poniższe zapisy i wykaż, że należą one do reakcji utleniania –
redukcji. Wskaż utleniacz, reduktor, proces utleniania i proces redukcji.
a.)
…………….. +
wodór → miedź
+ …………….
b.)
magnez +
…………….. → ……………..
+ węgiel
Zadanie 2.
(1pkt)
Podaj
definicję utleniacza
Zadanie 3.
(4pkt)
Wyjaśnij
jaka to jest reakcja egzoenergetyczna i podaj dwa przykłady tej reakcji.
Skala
ocen: bdb – (15 – 14 pkt); db
– (13,5 – 11,5pkt); dst – (11 – 9,5pkt); dop – (9 – 5pkt),
ndst – (4,5 – 0pkt)
MASA
CZĄSTECZKOWA (kartkówka)
Drogi
Uczniu!
Za
poprawne rozwiązanie zadania 1 otrzymasz ocenę dostateczną, rozwiązanie zadania
2 podwyższy ocenę do dobrej, za rozwiązanie prawidłowe wszystkich zadań
otrzymasz ocenę bardzo dobrą.
1.
Oblicz
masy cząsteczkowe następujących związków chemicznych:
a.)
CO2
b.)
H2SO4
c.)
Fe2(SO3)3
2.
Oblicz
wartość indeksu stechiometrycznego x w związku chemicznym KxPO4
wiedząc, że masa cząsteczkowa tego związku wynosi 134u. Przedstaw sposób
rozwiązania.
3.
Jakim
symbolem pierwiastka należy zastąpić E we wzorze E2O3 aby
był to wzór związku chemicznego o masie cząsteczkowej 102u. Przedstaw sposób
rozwiązania.
WIĄZANIA CHEMICZNE
Zadanie 1. (7 pkt)
Narysuj
schemat powstawania wiązania chemicznego zachodzącego podczas łączenia się:
a)
azotu i wodoru
b)
magnezu i chloru
Określ
rodzaj każdego wiązania.
Zadanie 2. (4 pkt)
Podaj, ile
atomów poszczególnych pierwiastków znajduje się w następujących zapisach:
a.)
3CO2
b.)
2N2O5
c.)
5Cu2O
d.)
4CaO
Zadanie 3. (4 pkt)
Oblicz
wartościowość drugiego pierwiastka w związkach z tlenem:
a)
Al2O3
b)
PbO2
c)
Na2O
d)
MgO
Zadanie 4. ( 4 pkt)
Podaj
wzory sumaryczne i narysuj wzory strukturalne związków o następujących nazwach:
a)
tlenek
żelaza (II)
b)
siarczek
potasu (I)
c)
tlenek
siarki (VI)
d)
wodorek
fosforu (III)
Zadanie 5. (4 pkt)
Podaj
stosunek atomowy, masowy i skład procentowy dla Fe2O3
Skala
ocen: bdb – (23 – 22 pkt); db
– (21 – 18pkt); dst – (16 – 13pkt); dop – (12 – 7pkt), ndst – (6 – 0pkt)
RÓWNANIA REAKCJI
CHEMICZNYCH
Napisz
równania reakcji chemicznych następujących przemian stosując odpowiednie
symbole i wzory:
1.)
sód
+ tlen →
2.)
węgiel
+ wodór →
3.)
fosfor(III)
+ tlen →
4.)
tlenek
srebra (I) →
5.)
tlenek
miedzi (II) + wodór →
Każde poprawnie napisane równanie to 1 punkt. Za
5 punktów otrzymujesz ocenę bdb, za 4 pkt ocena db, 3 pkt to dostateczny, 2 pkt to dopuszczający a 1 pkt
ocena niedostateczna.
STECHIOMETRIA I PRAWO
ZACHOWANIA MASY
Zadanie 1 ( na
ocenę dopuszczającą)
Oblicz,
ile gramów magnezu uległo spaleniu w
Zadanie 2. ( na
ocenę dostateczną)
Termiczny
rozkład
Zadanie 3. ( na
ocenę dobrą)
Oblicz,
ile gramów żelaza zużyto w reakcji syntezy do otrzymania
Zadanie 4. ( na
ocenę bardzo dobrą)
Oblicz,
czy
WODA
I ROZTWORY WODNE
Zadanie
1. (
2,5 punktu)
Uzupełnij
zdania:
Roztwór otrzymuje się podczas ………………………
substancji w …………………… W alkoholowym
roztworze jodu substancją rozpuszczoną jest ……………………………….., a rozpuszczalnikiem
…………………….. Zawiesina jest to
…………………………………
………………………………………………………………………………………………….
Zadanie
2. (
1,5 punktu)
Korzystając ze schematu, podaj nazwy procesów związanych ze
zmianami stanów skupienia wody:
para
wodna
lód woda
Zadanie
3. (
2 punkty)
Wpisz w odpowiednich miejscach grafu określenia: roztwór nasycony, roztwór nienasycony,
roztwór stężony, roztwór rozcieńczony.
roztwór
właściwy
……………… ……………………
……………… ……………..
Zadanie
4. ( 4 punkty)
Korzystając
z dołączonego wykresu rozpuszczalności odczytaj:
a.)
Rozpuszczalność
chlorku potasu w temperaturze
b.)
Temperaturę,
w której rozpuszczalność chlorku potasu wynosi 44g ……………….
Zadanie
5. (
3 punkty)
Podaj trzy sposoby przyspieszania rozpuszczania:
…………………………………………………………………………………………………..
Zadanie
6. (
2 punkty)
Wymień
dwa sposoby aby dokonać zmiany roztworu nasyconego w roztwór nienasycony:
………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………..
Zadanie
7. (
4 punkty)
Korzystając
z wykresu rozpuszczalności, uzupełnij zdania:
a.)
W
100g wody w temperaturze 40° C znajduje się ………g azotanu(V) sodu
b.)
Jest
to roztwór ……………………………………….
c.)
Jeśli
roztwór ten ogrzejemy do 80° C, będzie to roztwór………………………
d.)
Jeśli
roztwór składający się ze 100g wody i 100g azotanu sodu oziębimy z 30° C do 10°
C, to ……………………………………………………………………………
Zadanie
8. (
4 punkty)
Korzystając z wykresu oblicz, w jakiej ilości wody należy
rozpuścić 60g siarczanu miedzi, aby otrzymać roztwór nasycony w temperaturze 300 C?
Zadanie
9. ( 4 punkty)
Oblicz rozpuszczalność substancji, wiedząc, że do nasycenia
350g wody w temperaturze
20° C zużyto 126g substancji.
Zadanie
10. (
4 punkty)
Oblicz, ile gramów soli potrzeba do sporządzenia 250g
wodnego roztworu, nasyconego w temperaturze 30° C, jeżeli rozpuszczalność tej
soli w tej temperaturze wynosi 37g.
Zadanie
11. na ocenę celującą:
Oblicz, ile g wody należy dodać do 100g roztworu azotanu
sodu, nasyconego w temperaturze 60° C, aby po oziębieniu do temperatury 20° C
sól rozpuściła się całkowicie i utworzyła roztwór nasycony.
Skala ocen:
0 –
9 pkt ocena niedostateczna
10 – 17
pkt ocena dopuszczająca
18 – 22
pkt ocena dostateczna
23 – 27
pkt ocena dobra
28 – 31
pkt ocena bardzo dobra
minimum 29 pkt + zadanie 11 -
ocena celująca
ALKANY ( kartkówka)
Zadanie 1. ( 4 pkt)
Podaj wzór
sumaryczny, strukturalny lub grupowy dla następujących związków:
a.)
etanu
b.)
pentanu
c.)
heksanu
d.)
oktanu
Zadanie 2. ( 4 pkt)
Oblicz
zawartość % węgla i wodoru w propanie.
Zadanie 3. ( 6 pkt)
Napisz
równania reakcji spalania dla:
a.)
metanu
b.)
butanu
Skala
ocen: bdb – (10 – 9 pkt); db
– (8 – 7pkt); dst – (6 – 5pkt); dop
– (4 – 3pkt), ndst – (2 – 0pkt)
Węgiel i węglowodory
Sprawdzian
składa się z 20 zadań zamkniętych i 4 zadań otwartych. W zadaniach zamkniętych
każde pytanie lub twierdzenie ma tylko jedną poprawną odpowiedź za 1
punkt i należy ją wskazać. W zadaniach otwartych udziel poprawnej odpowiedzi.
1.
Znając położenie pierwiastka węgla w układzie okresowym,
można określić, że:
a.)
atom
węgla ma 12 elektronów, 4 powłoki elektronowe i 2 elektrony walencyjne;
b.)
atom
węgla ma 6 elektronów, 2 powłoki elektronowe i 4 elektrony walencyjne;
c.)
atom
węgla ma 6 elektronów, 4 powłoki elektronowe i 2 elektrony walencyjne;
d.)
atom
węgla ma 12 elektronów, 2 powłoki elektronowe i 4 elektrony walencyjne;
2. Odmiany
alotropowe węgla to:
a.) diament, grafit, antracyt;
b.) diament, fullereny, grafit;
c.) grafit, fullereny, torf;
d.) diament, grafit, torf.
3. Węglowodory są głównymi składnikami:
a.)
wszystkich związków organicznych;
b.)
gazu ziemnego;
c.)
ropy naftowej;
d.)
odpowiedzi b.) i c.) są poprawne.
4. Które z
poniższych zdań jest prawdziwe:
a.) w
cząsteczkach alkenów między atomami węgla występuje jedno wiązanie podwójne;
b.)
w cząsteczkach alkenów między atomami węgla występują tylko wiązania
podwójne;
c.)
w cząsteczkach alkinów między atomami węgla występują tylko wiązania
potrójne;
d.)
w cząsteczkach alkanów między atomami węgla występuje jedno wiązanie pojedyncze.
5. Pewien
węglowodór nasycony jest gazem bezbarwnym, bez zapachu, słabo rozpuszczalnym w
wodzie. Węglowodorem tym może być:
a.)
oktan
b.)
eten,
c.)
etan, ,
d.)
każdy węglowodór nasycony.
6. Które z
poniższych zdań jest prawdziwe:
a.)
metan jest aktywniejszy chemicznie niż acetylen,
b.)
etan i acetylen wykazują taką samą aktywność chemiczną.
c.)
metan i acetylen wykazują taką samą aktywność chemiczną,
d.)
acetylen jest aktywniejszy chemicznie niż metan,
7. Na
podstawie wzoru ogólnego napisano wzór sumaryczny alkanu o 10 atomach węgla w
cząsteczce. Wzór ten ma postać:
a.)
C10H22
b.)
C10H18
c.) C10H20
d.)
C10H10
8. Jeżeli
produktami spalenia węglowodoru są sadza i woda, to zaszła reakcja:
a.)
spalania całkowitego,
b.)
półspalania,
c.)
produkty spalenia nie świadczą o rodzaju reakcji spalania.
d.)
spalania niecałkowitego,
9.
Probówkę zawierającą grudkę białego sera ogrzewano w płomieniu palnika i
zauważono, że ser uległ zwęgleniu. Na tej podstawie można sądzić, że:
a.)
ser zawiera węgiel
b.)
ser reaguje z węglem,
c.)
ser jest substancją organiczną,
d.)
odpowiedzi a.) i c.) są poprawne
10. Który zestaw węglowodorów zawiera tylko alkiny:
a.) H
H H
│ │ │
H − C − C −
H H
─ C ≡ C ─ C ─ H H
─ C ≡ C ─ H
│ │ │
H H H
b.) H
H
│ │
H ─ C ≡ C ─
H H ─ C
≡ C ─ C ≡ C ─ H
C ═ C ═ C
│ │
H
H
c.)
H H H
│ │ │
H ─ C ≡ C ─ H H ─
C ≡ C ─ C ─ H
H ─ C ≡ C ─ C ─ C
─ H
│
│ │
H H H
d.)
H
H H
H
│
│
│
│
C ═ C ─ C ─ H H
─ C ≡ C ─ H
H ─ C ≡ C ─ C ─ H
│ │ │
H H
H
11.
Węglowodór, którego wzór sumaryczny ma postać C3H6
to:
a.)
propen,
b.)
propyn,
c.)
propan
d.)
na podstawie wzoru sumarycznego nie można podać nazwy węglowodoru.
12. Acetylen
jest stosowany do spawania i cięcia metali, gdyż:
a.)
ulega polimeryzacji,
b.)
ma niską temperaturę spalania,
c.)
jest węglowodorem nienasyconym,
d.)
ma bardzo wysoką temperaturę spalania.
13. Spalanie
całkowite etanu przedstawia poprawnie równanie reakcji:
a.)
C2H4 + 2 O2 →
2 CO + 2 H2O
b.)
2 C2H6
+ 5 O2 →
4 CO + 6 H2O
c.)
2 C2H6
+ 7 O2 →
4 CO2 + 6 H2O
d.)
2 C2H2
+ 5 O2 →
4 CO2 + 2 H2O
14. Które z poniższych równań reakcji poprawnie
przedstawia powstawanie czadu podczas spalania metanu?
a.)
2 CH4 + 3 O2 →
2 CO + 4 H2O
b.)
CH4 + 2 O2 →
CO2 + 2 H2O
c.)
CH4 + O2
→ CO + 2 H2O
d.)
2 CH4 + 2 O2 →
2 CO + 4 H2O
15. Który zestaw węglowodorów zawiera tylko
alkeny?
a.) C2H4 ; C5H12 ; C8H18
b.) C2H4 ; C5H10 ; C8H16
c.) C2H6 ; C5H10 ; C8H14
d.)
C2H6
; C5H8 ; C8H16
16. Wzór sumaryczny alkinu, którego cząsteczka zawiera 12 atomów wodoru, ma
postać:
a.) C9H12
b.) C7H12
c.) C8H12
d.) C6H12
17. W wyniku
reakcji pewnego alkenu z wodorem powstał propan. Alkenem tym był:
a.) propen,
b.) eten,
c.) buten,
d.)
dowolny alken
18. Produktami spalania
całkowitego 1 cząsteczki pewnego węglowodoru są 3 cząsteczki tlenku węgla(IV) i
2 cząsteczki wody. Węglowodorem tym jest:
a.)
propan,
b.)
propyn,
c.)
propen,
d.)
na podstawie podanych informacji nie można określić, jaki węglowodór
uległ spaleniu.
19.
Procentowa zawartość węgla w metanie wynosi ( C = 12u ; H = 1u) :
a.)
16%
b.)
12%
c.)
75%
d.)
25%
20. Ogólne
równanie reakcji spalania całkowitego dowolnego alkinu
ma postać:
a.)
CnH2n - 2
+ ( 3n – 1) O2 →
CO2 + (2n – 2) H2O
b.)
2 CnH2n - 2
+ ( 4n – 2) O2 →
2n CO2 + (4n – 2) H2O
c.)
CnH2n - 2
+ ( 4n – 2) O2 →
n CO2 + (4n – 2) H2O
d.)
2 CnH2n - 2
+ ( 3n – 1) O2 →
2n CO2 + (2n – 2) H2O
Zadania otwarte.
Zadanie
1. ( 3 pkt)
Ułóż równania spalania
dla węglowodoru z szeregu alkenów o 6 atomach węgla w cząsteczce.
Zadanie
2. ( 4 pkt)
Posługując się wzorami grupowymi zapisz
równania reakcji przyłączania:
a.)
bromu do propenu,
b.)
chlorowodoru do heptenu
Podaj
nazwy produktów.
Zadanie
3. ( 2 pkt)
Narysuj wzór związku o następującej
nazwie: 3,3 – dibromo
– 4 – chlorobutyn.
Zadanie
4. ( 2 pkt)
Podaj wzór i nazwę
węglowodoru, którego masa cząsteczkowa wynosi 110 u. ( C - 12u ; H – 1u)
Skala ocen: 31 pkt – celujący; 30 – 27 pkt
bardzo dobry; 26 – 21 pkt dobry; 20 – 15 pkt dostateczny; 14 – 9 pkt
dopuszczający; 8 – 0 pkt niedostateczny.
ALKOHOLE ( kartkówka)
Zadanie 1. ( 3 pkt)
Podaj wzór
sumaryczny, strukturalny lub grupowy dla następujących związków:
a.)
heksanolu
b.)
nonanolu
c.)
butanolu
Zadanie 2. ( 4 pkt)
Oblicz
zawartość % węgla i tlenu w propanolu.
Zadanie 3. ( 3 pkt)
Napisz
równania reakcji spalania dla oktanolu.
Skala
ocen: bdb – (10 – 9 pkt); db
– (8 – 7pkt); dst – (6 – 5pkt); dop
– (4 – 3pkt), ndst – (2 – 0pkt)