Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach                           Europejskiego Funduszu Społecznego

 

Sprawozdanie ewaluacyjne z zajęć technicznych – bezpieczeństwo ruchu drogowego
prowadzonych w ramach projektu: „W stronę sukcesu „
za okres od 1wrześniaa 2010 do 22 grudnia 2010.

 

1.      Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.

Ewa Zielewska

2.      Ilość z podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.

NAZWA ZAJĘĆ

LICZBA UCZNIÓW

DZIEWCZYNKI

CHŁOPCY

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I

13

6

7

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II

12

7

5

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. III

12

3

9

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV

13

6

7

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V

13

4

9

 

3.      Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie sprawozdawczym.

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I             20       

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II                       20       

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. III                      19

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV                      21

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V                       21

4.      Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.

NAZWA ZAJĘĆ

DZIEWCZYNKI

CHŁOPCY

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I

60%

81%

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II

80%

57%

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. III

89%

51%

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV

52%

65%

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V

82%

68%

 

5.      Stosowane metody i formy pracy zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie.

Metody pracy:

·         Ćwiczebne (karty pracy, nauka jazdy na skuterze)

·         Pokaz

·         Wykład

·         Pogadanka

·         Dyskusja

·         Metoda problemowa

Formy pracy:

·         Zbiorowa (jednolita)

·         Indywidualna

 

6.      Wstępne badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.

NAZWA ZAJĘĆ

LICZBA UCZNIÓW

DZIEWCZYNKI

CHŁOPCY

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I

13

6

7

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II

12

7

5

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. III

12

3

9

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV

13

6

7

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V

13

4

9

Badanie wstępne przeprowadzone zostało przez nauczyciela prowadzącego p. Ewę Zielewską na podstawie testu pisemnego obejmującego 23 pytania dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy, takich jak:

- zabezpieczenie miejsca wypadku

- postępowanie podczas udzielania pierwszej pomocy

- jak powinien wyglądać masaż serca u dziecka i osoby dorosłej

- jak postępować z poszkodowanym w przypadku urazu kręgosłupa, krwotoku, ran

- jak postępować z poszkodowanym przytomnym i nieprzytomnym

 

Skala punktowa ocen:

20-23 pkt. bardzo dobry

17-19 pkt. dobry

14-16 pkt. dostateczny

11-13 pkt. dopuszczający

0-10  pkt. niedostateczny

 

Skala procentowa ocen:

90-100% bardzo dobry

75-89 % dobry

50-74% dostateczny

25-49% dopuszczający

0-24% niedostateczny

 

Wyniki badania wstępnego przedstawiały się następująco.

Bardzo dobrą znajomością zasad udzielania pierwszej pomocy wykazało się 4 uczniów, którzy otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 5 uczniów, 8 uczniów ocenę dostateczną i 16 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 12 uczniów otrzymało ocenę niedostateczną. W dniu przeprowadzenia testu wstępnego łącznie w poszczególnych grupach 18 uczniów było nieobecnych.

 Załączniki:

- Test

Badanie wiedzy i umiejętności uczniów przeprowadzone zostało przez nauczyciela prowadzącego p. Ewę Zielewską na podstawie testu pisemnego obejmującego 19 pytań dotyczących motorowerzysty i motoroweru, takich jak:

- znajomość obowiązkowego wyposażenia motoroweru

- zasad ruchu drogowego obowiązujących motorowerzystę

- zasad wykonywania manewrów przez motorowerzystę

- zachowanie motorowerzysty wobec innych uczestników ruchu

- znajomość zasad ruchu drogowego

 

Skala punktowa ocen:

17-19 pkt. bardzo dobry

14-16 pkt. dobry

11-13 pkt. dostateczny

8-10 pkt. dopuszczający

0-7 pkt. niedostateczny

 

Skala procentowa ocen:

90-100% bardzo dobry

75-89 % dobry

50-74% dostateczny

25-49% dopuszczający

0-24% niedostateczny

 

Dobrą znajomością zasad dotyczących motorowerzysty wykazało się 4 uczniów, którzy otrzymali ocenę dobrą. Ocenę dostateczną otrzymało 5 uczniów, 11 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 27 uczniów otrzymało ocenę niedostateczną. W dniu przeprowadzenia testu wstępnego łącznie w poszczególnych grupach 16 uczniów było nieobecnych.

Załączniki:

- Test

 

 

7.      Cząstkowe / semestralne badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.

NAZWA ZAJĘĆ

LICZBA UCZNIÓW

DZIEWCZYNKI

CHŁOPCY

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I

13

6

7

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II

12

7

5

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. III

12

3

9

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV

13

6

7

Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V

13

4

9

 

Badanie wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy przeprowadzone zostało przez nauczyciela prowadzącego p. Ewę Zielewską na podstawie testu pisemnego składającego się z 23 pytań, które dotyczyły:

- zabezpieczenie miejsca wypadku

- postępowanie podczas udzielania pierwszej pomocy

- jak powinien wyglądać masaż serca u dziecka i osoby dorosłej

- jak postępować z poszkodowanym w przypadku urazu kręgosłupa, krwotoku, ran

- jak postępować z poszkodowanym przytomnym i nieprzytomnym

 

Skala punktowa ocen:

20-23 pkt. bardzo dobry

17-19 pkt. dobry

14-16 pkt. dostateczny

11-13 pkt. dopuszczający

0-10  pkt. niedostateczny

 

Skala procentowa ocen:

90-100% bardzo dobry

75-89 % dobry

50-74% dostateczny

25-49% dopuszczający

0-24% niedostateczny

 

Wyniki badania przedstawiały się następująco.

Bardzo dobrą znajomością zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej wykazało się

22 uczniów, którzy otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 15 uczniów,                      7 uczniów ocenę dostateczną i 7 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety                      3 uczniów otrzymało ocenę niedostateczną. W dniu przeprowadzenia testu łącznie w poszczególnych grupach 9 uczniów było nieobecnych. Oprócz testu pisemnego uczniowie mieli ćwiczenia praktyczne z pierwszej pomocy. Każdy z uczniów przeprowadzał akcję ratunkową na manekinie.

 Załączniki:

- Test

 

Wyniki badania wiedzy uczniów na temat zasad obowiązujących motorowerzystę przedstawiały się następująco.

Bardzo dobrą znajomością zasad ruchu drogowego obowiązujących motorowerzystę wykazało 9 uczniów, którzy otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 17 uczniów, 6 uczniów ocenę dostateczną i 3 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 28 uczniów nie pisało testu końcowego, gdyż byli nieobecni.

Załączniki:

- Test

 

Badanie wiedzy i umiejętności uczniów przeprowadzone zostało przez nauczyciela prowadzącego p. Ewę Zielewską na podstawie testu pisemnego obejmującego 25 pytań dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, takich jak:

- znajomość znaków drogowych

- rozstrzyganie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach

- znajomość zasad ruchu drogowego

- zasad pierwszej pomocy

 

Skala punktowa ocen:

22-25 pkt. bardzo dobry

19-21 pkt. dobry

15-18 pkt. dostateczny

11-14 pkt. dopuszczający

0-10 pkt. niedostateczny

 

Skala procentowa ocen:

90-100% bardzo dobry

75-89 % dobry

50-74% dostateczny

25-49% dopuszczający

0-24% niedostateczny

 

Wyniki badania cząstkowego, które zostało przeprowadzone w czerwcu przedstawiają się następująco:

Bardzo dobrą znajomością zasad ruchu drogowego w zakresie w/w zagadnień wykazało się

11 uczniów, którzy otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 14 uczniów, 6 uczniów ocenę dostateczną i 5 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 24 uczniów nie pisało testu końcowego, gdyż byli nieobecni.

 

OCENY

BADANIE

 WSTĘPNE

BADANIE

CZĄSTKOWE

BARDZO DOBRY

4

11

DOBRY

5

14

DOSTATECZNY

9

6

DOPUSZCZAJĄCY

16

5

NIEDOSTATECZNY

11

0

NIEOBECNI

15

24

 

Wyniki badania końcowego przedstawiały się następująco.

Bardzo dobrą znajomością zasad ruchu drogowego w zakresie w/w zagadnień wykazało się

21 uczniów, którzy otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 8 uczniów, 3 uczniów ocenę dostateczną i 3 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 28 uczniów nie pisało testu końcowego, gdyż byli nieobecni.

Wśród 21 uczniów, którzy zakończyli projekt z oceną bardzo dobrą i otrzymają kartę motorowerową jest 7 dziewcząt i 14 chłopców. Uczniowie, którzy otrzymali ocenę dobrą to 5 dziewcząt i 3 chłopców.

 Załączniki:

- Test

 

8.      Osiągnięte rezultaty na tym etapie badania zgodnie z rezultatami twardymi
i miękkimi założonymi w projekcie
( ilość i procent uczniów, którzy osiągnęli dany rezultat )

 

ZASADY PIERWSZEJ POMOCY

 

OCENY

BADANIE

 WSTĘPNE

BADANIE

CZĄSTKOWE

BARDZO DOBRY

4

22

DOBRY

5

15

DOSTATECZNY

8

7

DOPUSZCZAJĄCY

16

7

NIEDOSTATECZNY

12

3

NIEOBECNI

18

9

 

 

ZASADY RUCHU DROGOWEGO OBOWIĄZUJĄCE MOTOROWERZYSTĘ

 

OCENY

BADANIE

 WSTĘPNE

BADANIE

CZĄSTKOWE

BARDZO DOBRY

0

9

DOBRY

4

17

DOSTATECZNY

5

6

DOPUSZCZAJĄCY

11

3

NIEDOSTATECZNY

27

0

NIEOBECNI

16

28

 

TEST KOŃCOWY – BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO

 

OCENY

BADANIE

 WSTĘPNE

BADANIE

CZĄSTKOWE

BADANIE

KOŃCOWE

BARDZO DOBRY

4

11

21

DOBRY

5

14

8

DOSTATECZNY

9

6

3

DOPUSZCZAJĄCY

16

5

3

NIEDOSTATECZNY

11

0

0

NIEOBECNI

15

24

28

 

Wyniki badań cząstkowych w porównaniu z wynikami badań wstępnych wykazują wzrost wiedzy uczniów o zasadach ruchu drogowego, a także zasad udzielania pierwszej pomocy. Niestety wyniki te nie są jednoznaczne, gdyż część uczniów była nieobecna podczas pisania testu. Niska frekwencja pod koniec zajęć była spowodowana zbliżającemu się końcowi pierwszego semestru roku szkolnego 2010/2011.

 

9.      Osiągnięte sukcesy uczniów ( uczestnictwo uczniów w konkursach / wystawach prac
i osiągnięte wyniki).

Uczniowie nie brali w tym półroczu udziału w konkursach.

 

10.  Uwagi i sugestie dotyczące realizowanych zajęć.

Na podstawie obserwacji i wyników testów można stwierdzić, że uczniowie poszerzyli wiedzę na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego tj. znajomość znaków drogowych, zasad ruchu drogowego, pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach, budowy i wyposażenia motoroweru, a także zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczniowie zapoznali się z budową, sposobem konserwacji motoroweru i jego obsługą. Ćwiczenia praktyczne, czyli jazda na motorowerze cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczniowie ćwiczyli jak powinno wyglądać prawidłowe udzielanie pierwszej pomocy na fantomach, czyli resuscytację. Na zajęciach uczniowie uczyli się także opatrywania ran.

Wyniki badań przedstawiają się następująco, gdyż znaczna ilość uczniów była nieobecna na zajęciach, a w szczególności podczas pisania testu końcowego Zainteresowanie zajęciami wśród uczniów było bardzo duże. Podczas rekrutacji wyłoniłam 60 uczniów zgodnie                     z założeniami projektu. W miesiącu wrześniu 2010 roku dołączyło 3 uczniów. W czasie trwania zajęć pojawił się problem z frekwencją uczniów. Test końcowy na ocenę dobrą                      i bardzo dobrą napisało 29 uczniów, którzy w miesiącu marcu otrzymają kartę motorowerową.

Dzięki pomocą dydaktycznym zajęcia stały się atrakcyjniejsze dla uczniów. Rowery, motorower i fantom są niezbędnymi narzędziami do zajęć praktycznych. Filmy edukacyjne przedstawiały różne niebezpieczne sytuacje na drogach oraz jak ich unikać. Co należy zrobić, gdy jest się świadkiem wypadku i jakie czynności powinniśmy po kolei zrobić. Projekcja filmów na zajęciach uświadomiła uczniom jak należy zachowywać się na drogach oraz skutki nie przestrzegania zasad ruchu drogowego. We wrześniu 2010 roku został zakupiony skuter. W okresie październik – listopad uczniowie ćwiczyli na placyku szkolnym technikę jazdy. Niestety nagła zmiana warunków pogodowych (deszcze, śnieg) uniemożliwiła przeprowadzenie egzaminu praktycznego. Odbędzie się on w jak najszybszym terminie (miesiąc marzec 2011 roku), jeśli tylko będzie odpowiednia pogoda. Podczas zajęć obserwowałam uczniów i uważam, że większość z nich bardzo dobrze opanowała jazdę na skuterze. Nie mają problemów z uruchomieniem skutera, utrzymaniem równowagi podczas jazdy czy używaniem kierunkowskazów. Największym problemem dla dziewcząt jest postawienie skutera na stopce, gdyż ta czynność wymaga od nich sporo wysiłku. Uczniowie podczas praktycznej nauki jazdy zachowywali wszystkie niezbędne zasady bezpieczeństwa. Każdy z uczniów biorący udział w projekcie ma szansę na przystąpienie do napisania testu poprawkowego, który odbędzie się w miesiącu lutym 2011 roku.

Trzech uczniów, którzy dołączyli do projektu w miesiącu wrześniu 2010 roku będzie kontynuować udział do czerwca 2011 roku. W lutym 2011 roku będzie przeprowadzona kolejna rekrutacja i w projekcie weźmie udział kolejna grupa 60 uczniów gimnazjum.

W kolejnym etapie projektu, w którym wezmą udział nowi uczniowie postaram się, aby egzamin praktyczny został przeprowadzony na przełomie września i października 2011 roku. W ten sposób mam nadzieję zapobiec sytuacji, która miała miejsce w tym roku. Natomiast po egzaminie praktycznym będziemy uczyć się zasad pierwszej pomocy i powtórzymy materiał do egzaminu końcowego.