Projekt
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego
Funduszu Społecznego
Sprawozdanie
ewaluacyjne z zajęć technicznych – bezpieczeństwo ruchu drogowego
prowadzonych w ramach projektu: „W stronę sukcesu „
za okres od 1wrześniaa 2010 do 22 grudnia 2010.
1.
Imię i nazwisko osoby prowadzącej zajęcia.
Ewa Zielewska
2.
Ilość z
podziałem na płeć i liczebność grup uczestniczących w zadaniu.
NAZWA
ZAJĘĆ |
LICZBA
UCZNIÓW |
DZIEWCZYNKI |
CHŁOPCY |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I |
13 |
6 |
7 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II |
12 |
7 |
5 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr.
III |
12 |
3 |
9 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV |
13 |
6 |
7 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V |
13 |
4 |
9 |
3.
Liczba zrealizowanych godzin w danym okresie
sprawozdawczym.
Bezpieczeństwo
ruchu drogowego – gr. I 20
Bezpieczeństwo
ruchu drogowego – gr. II 20
Bezpieczeństwo
ruchu drogowego – gr. III 19
Bezpieczeństwo
ruchu drogowego – gr. IV 21
Bezpieczeństwo
ruchu drogowego – gr. V 21
4.
Średnia frekwencja na zajęciach z podziałem na płeć.
NAZWA
ZAJĘĆ |
DZIEWCZYNKI |
CHŁOPCY |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I |
60% |
81% |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II |
80% |
57% |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr.
III |
89% |
51% |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV |
52% |
65% |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V |
82% |
68% |
5.
Stosowane metody i formy pracy zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie.
Metody pracy:
·
Ćwiczebne (karty pracy, nauka jazdy na skuterze)
·
Pokaz
·
Wykład
·
Pogadanka
·
Dyskusja
·
Metoda problemowa
Formy pracy:
·
Zbiorowa (jednolita)
·
Indywidualna
6.
Wstępne badanie / pomiar / wiedzy i umiejętności
uczestników ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie
z projektem ) oraz osiągniętych wyników.
NAZWA
ZAJĘĆ |
LICZBA
UCZNIÓW |
DZIEWCZYNKI |
CHŁOPCY |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I |
13 |
6 |
7 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II |
12 |
7 |
5 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr.
III |
12 |
3 |
9 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV |
13 |
6 |
7 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V |
13 |
4 |
9 |
Badanie wstępne
przeprowadzone zostało przez nauczyciela prowadzącego p. Ewę Zielewską na
podstawie testu pisemnego obejmującego 23 pytania dotyczące zasad udzielania
pierwszej pomocy, takich jak:
- zabezpieczenie miejsca
wypadku
- postępowanie podczas
udzielania pierwszej pomocy
- jak powinien wyglądać
masaż serca u dziecka i osoby dorosłej
- jak postępować z
poszkodowanym w przypadku urazu kręgosłupa, krwotoku, ran
- jak postępować z
poszkodowanym przytomnym i nieprzytomnym
Skala punktowa ocen:
20-23 pkt. bardzo dobry
17-19 pkt. dobry
14-16 pkt. dostateczny
11-13 pkt. dopuszczający
0-10 pkt. niedostateczny
Skala procentowa ocen:
90-100% bardzo dobry
75-89 % dobry
50-74% dostateczny
25-49% dopuszczający
0-24% niedostateczny
Wyniki badania wstępnego
przedstawiały się następująco.
Bardzo dobrą znajomością
zasad udzielania pierwszej pomocy wykazało się 4 uczniów, którzy otrzymali
ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 5 uczniów, 8 uczniów ocenę
dostateczną i 16 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 12 uczniów
otrzymało ocenę niedostateczną. W dniu przeprowadzenia testu wstępnego łącznie
w poszczególnych grupach 18 uczniów było nieobecnych.
Załączniki:
- Test
Badanie wiedzy i
umiejętności uczniów przeprowadzone zostało przez nauczyciela prowadzącego p.
Ewę Zielewską na podstawie testu pisemnego obejmującego 19 pytań dotyczących
motorowerzysty i motoroweru, takich jak:
- znajomość
obowiązkowego wyposażenia motoroweru
- zasad ruchu drogowego
obowiązujących motorowerzystę
- zasad wykonywania
manewrów przez motorowerzystę
- zachowanie
motorowerzysty wobec innych uczestników ruchu
- znajomość zasad ruchu
drogowego
Skala punktowa ocen:
17-19 pkt. bardzo dobry
14-16 pkt. dobry
11-13 pkt. dostateczny
8-10 pkt. dopuszczający
0-7 pkt. niedostateczny
Skala procentowa ocen:
90-100% bardzo dobry
75-89 % dobry
50-74% dostateczny
25-49% dopuszczający
0-24% niedostateczny
Dobrą znajomością zasad dotyczących
motorowerzysty wykazało się 4 uczniów, którzy otrzymali ocenę dobrą. Ocenę
dostateczną otrzymało 5 uczniów, 11 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą.
Niestety 27 uczniów otrzymało ocenę niedostateczną. W dniu przeprowadzenia
testu wstępnego łącznie w poszczególnych grupach 16 uczniów było nieobecnych.
Załączniki:
- Test
7.
Cząstkowe / semestralne badanie / pomiar /
wiedzy i umiejętności uczestników ze wskazaniem narzędzi ( zgodnie z projektem ) oraz osiągniętych wyników.
NAZWA
ZAJĘĆ |
LICZBA
UCZNIÓW |
DZIEWCZYNKI |
CHŁOPCY |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. I |
13 |
6 |
7 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. II |
12 |
7 |
5 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr.
III |
12 |
3 |
9 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. IV |
13 |
6 |
7 |
Bezpieczeństwo ruchu drogowego – gr. V |
13 |
4 |
9 |
Badanie wiedzy i
umiejętności uczniów z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy przeprowadzone
zostało przez nauczyciela prowadzącego p. Ewę Zielewską na podstawie testu
pisemnego składającego się z 23 pytań, które dotyczyły:
- zabezpieczenie miejsca
wypadku
- postępowanie podczas
udzielania pierwszej pomocy
- jak powinien wyglądać
masaż serca u dziecka i osoby dorosłej
- jak postępować z
poszkodowanym w przypadku urazu kręgosłupa, krwotoku, ran
- jak postępować z
poszkodowanym przytomnym i nieprzytomnym
Skala punktowa ocen:
20-23 pkt. bardzo dobry
17-19 pkt. dobry
14-16 pkt. dostateczny
11-13 pkt. dopuszczający
0-10 pkt. niedostateczny
Skala procentowa ocen:
90-100% bardzo dobry
75-89 % dobry
50-74% dostateczny
25-49% dopuszczający
0-24% niedostateczny
Wyniki badania
przedstawiały się następująco.
Bardzo dobrą znajomością
zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej wykazało się
22 uczniów, którzy
otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 15 uczniów, 7 uczniów ocenę
dostateczną i 7 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 3 uczniów
otrzymało ocenę niedostateczną. W dniu przeprowadzenia testu łącznie w
poszczególnych grupach 9 uczniów było nieobecnych. Oprócz testu pisemnego
uczniowie mieli ćwiczenia praktyczne z pierwszej pomocy. Każdy z uczniów
przeprowadzał akcję ratunkową na manekinie.
Załączniki:
- Test
Wyniki badania wiedzy uczniów
na temat zasad obowiązujących motorowerzystę przedstawiały się następująco.
Bardzo dobrą znajomością
zasad ruchu drogowego obowiązujących motorowerzystę wykazało 9 uczniów, którzy
otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 17 uczniów, 6 uczniów ocenę
dostateczną i 3 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 28 uczniów nie
pisało testu końcowego, gdyż byli nieobecni.
Załączniki:
- Test
Badanie wiedzy i
umiejętności uczniów przeprowadzone zostało przez nauczyciela prowadzącego p.
Ewę Zielewską na podstawie testu pisemnego obejmującego 25 pytań dotyczących
bezpieczeństwa ruchu drogowego, takich jak:
- znajomość znaków
drogowych
- rozstrzyganie
pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach
- znajomość zasad ruchu
drogowego
- zasad pierwszej pomocy
Skala punktowa ocen:
22-25 pkt. bardzo dobry
19-21 pkt. dobry
15-18 pkt. dostateczny
11-14 pkt. dopuszczający
0-10 pkt. niedostateczny
Skala procentowa ocen:
90-100% bardzo dobry
75-89 % dobry
50-74% dostateczny
25-49% dopuszczający
0-24% niedostateczny
Wyniki badania
cząstkowego, które zostało przeprowadzone w czerwcu przedstawiają się
następująco:
Bardzo dobrą znajomością
zasad ruchu drogowego w zakresie w/w zagadnień wykazało się
11 uczniów, którzy
otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 14 uczniów, 6 uczniów ocenę
dostateczną i 5 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 24 uczniów nie
pisało testu końcowego, gdyż byli nieobecni.
OCENY |
BADANIE WSTĘPNE |
BADANIE
CZĄSTKOWE |
BARDZO DOBRY |
4 |
11 |
DOBRY |
5 |
14 |
DOSTATECZNY |
9 |
6 |
DOPUSZCZAJĄCY |
16 |
5 |
NIEDOSTATECZNY |
11 |
0 |
NIEOBECNI |
15 |
24 |
Wyniki badania końcowego
przedstawiały się następująco.
Bardzo dobrą znajomością
zasad ruchu drogowego w zakresie w/w zagadnień wykazało się
21 uczniów, którzy
otrzymali ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą otrzymało 8 uczniów, 3 uczniów ocenę
dostateczną i 3 uczniów otrzymało ocenę dopuszczającą. Niestety 28 uczniów nie
pisało testu końcowego, gdyż byli nieobecni.
Wśród
21 uczniów, którzy zakończyli projekt z oceną bardzo dobrą i otrzymają kartę
motorowerową jest 7 dziewcząt i 14 chłopców. Uczniowie, którzy otrzymali ocenę
dobrą to 5 dziewcząt i 3 chłopców.
Załączniki:
- Test
8.
Osiągnięte rezultaty na tym etapie badania zgodnie z rezultatami twardymi
i miękkimi założonymi w projekcie ( ilość i procent uczniów, którzy osiągnęli
dany rezultat )
ZASADY PIERWSZEJ POMOCY
OCENY |
BADANIE WSTĘPNE |
BADANIE
CZĄSTKOWE |
BARDZO DOBRY |
4 |
22 |
DOBRY |
5 |
15 |
DOSTATECZNY |
8 |
7 |
DOPUSZCZAJĄCY |
16 |
7 |
NIEDOSTATECZNY |
12 |
3 |
NIEOBECNI |
18 |
9 |
ZASADY
RUCHU DROGOWEGO OBOWIĄZUJĄCE MOTOROWERZYSTĘ
OCENY |
BADANIE WSTĘPNE |
BADANIE
CZĄSTKOWE |
BARDZO DOBRY |
0 |
9 |
DOBRY |
4 |
17 |
DOSTATECZNY |
5 |
6 |
DOPUSZCZAJĄCY |
11 |
3 |
NIEDOSTATECZNY |
27 |
0 |
NIEOBECNI |
16 |
28 |
TEST
KOŃCOWY – BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
OCENY |
BADANIE WSTĘPNE |
BADANIE
CZĄSTKOWE |
BADANIE KOŃCOWE |
BARDZO DOBRY |
4 |
11 |
21 |
DOBRY |
5 |
14 |
8 |
DOSTATECZNY |
9 |
6 |
3 |
DOPUSZCZAJĄCY |
16 |
5 |
3 |
NIEDOSTATECZNY |
11 |
0 |
0 |
NIEOBECNI |
15 |
24 |
28 |
Wyniki badań cząstkowych
w porównaniu z wynikami badań wstępnych wykazują wzrost wiedzy uczniów o
zasadach ruchu drogowego, a także zasad udzielania pierwszej pomocy. Niestety
wyniki te nie są jednoznaczne, gdyż część uczniów była nieobecna podczas
pisania testu. Niska frekwencja pod koniec zajęć była spowodowana zbliżającemu
się końcowi pierwszego semestru roku szkolnego 2010/2011.
9.
Osiągnięte sukcesy uczniów ( uczestnictwo
uczniów w konkursach / wystawach prac
i osiągnięte wyniki).
Uczniowie nie brali w
tym półroczu udziału w konkursach.
10. Uwagi i
sugestie dotyczące realizowanych zajęć.
Na
podstawie obserwacji i wyników testów można stwierdzić, że uczniowie poszerzyli
wiedzę na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego tj. znajomość znaków drogowych,
zasad ruchu drogowego, pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach, budowy i
wyposażenia motoroweru, a także zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Uczniowie zapoznali się z budową, sposobem konserwacji motoroweru i jego
obsługą. Ćwiczenia praktyczne, czyli jazda na motorowerze cieszyły się dużym
zainteresowaniem. Uczniowie ćwiczyli jak powinno wyglądać prawidłowe udzielanie
pierwszej pomocy na fantomach, czyli resuscytację. Na zajęciach uczniowie
uczyli się także opatrywania ran.
Wyniki
badań przedstawiają się następująco, gdyż znaczna ilość uczniów była nieobecna
na zajęciach, a w szczególności podczas pisania testu końcowego Zainteresowanie
zajęciami wśród uczniów było bardzo duże. Podczas rekrutacji wyłoniłam 60
uczniów zgodnie z
założeniami projektu. W miesiącu wrześniu 2010 roku dołączyło 3 uczniów. W
czasie trwania zajęć pojawił się problem z frekwencją uczniów. Test końcowy na
ocenę dobrą i bardzo dobrą napisało 29 uczniów,
którzy w miesiącu marcu otrzymają kartę motorowerową.
Dzięki
pomocą dydaktycznym zajęcia stały się atrakcyjniejsze dla uczniów. Rowery,
motorower i fantom są niezbędnymi narzędziami do zajęć praktycznych. Filmy
edukacyjne przedstawiały różne niebezpieczne sytuacje na drogach oraz jak ich
unikać. Co należy zrobić, gdy jest się świadkiem wypadku i jakie czynności
powinniśmy po kolei zrobić. Projekcja filmów na zajęciach uświadomiła uczniom
jak należy zachowywać się na drogach oraz skutki nie przestrzegania zasad ruchu
drogowego. We wrześniu 2010 roku został zakupiony skuter. W okresie październik
– listopad uczniowie ćwiczyli na placyku szkolnym technikę jazdy. Niestety
nagła zmiana warunków pogodowych (deszcze, śnieg) uniemożliwiła przeprowadzenie
egzaminu praktycznego. Odbędzie się on w jak najszybszym terminie (miesiąc
marzec 2011 roku), jeśli tylko będzie odpowiednia pogoda. Podczas zajęć
obserwowałam uczniów i uważam, że większość z nich bardzo dobrze opanowała
jazdę na skuterze. Nie mają problemów z uruchomieniem skutera, utrzymaniem
równowagi podczas jazdy czy używaniem kierunkowskazów. Największym problemem
dla dziewcząt jest postawienie skutera na stopce, gdyż ta czynność wymaga od
nich sporo wysiłku. Uczniowie podczas praktycznej nauki jazdy zachowywali
wszystkie niezbędne zasady bezpieczeństwa. Każdy z uczniów biorący udział w
projekcie ma szansę na przystąpienie do napisania testu poprawkowego, który
odbędzie się w miesiącu lutym 2011 roku.
Trzech
uczniów, którzy dołączyli do projektu w miesiącu wrześniu 2010 roku będzie
kontynuować udział do czerwca 2011 roku. W lutym 2011 roku będzie
przeprowadzona kolejna rekrutacja i w projekcie weźmie udział kolejna grupa 60
uczniów gimnazjum.
W
kolejnym etapie projektu, w którym wezmą udział nowi uczniowie postaram się,
aby egzamin praktyczny został przeprowadzony na przełomie września i
października 2011 roku. W ten sposób mam nadzieję zapobiec sytuacji, która
miała miejsce w tym roku. Natomiast po egzaminie praktycznym będziemy uczyć się
zasad pierwszej pomocy i powtórzymy materiał do egzaminu końcowego.