- Od ignoranta do eleganta
- Razem mamy siłę. Stop dyskryminacji!
- Sonda uliczna - Skąd się bierze jedzenie?
- Film - Od uprawy do potrawy
- 11 LISTOPADA
- Free as teenagers
- ALO niespelnione marzenia
- Nie bądź obojętny!
- Wyjazd integracyjny klas pierwszych 2010
- Ślubowanie 2011
- Eurovision Song Contest 2011
- Europejski Dzień Języków 2011
- Projekt uczniów klas II
- BARTEK GRYLS
- Dobre rady na elektroodpady
- Zachowaj Trzeźwy Umysł
Rozdział 4. Wewnątrzszkolny system oceniania
§ 25
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.
2. Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
1) informowanie ucznia o poziomie osiągnięć edukacyjnych i jego postępach w tym zakresie,
2) pomoc w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju ucznia i motywowanie go do dalszej pracy,
3) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach oraz trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
4) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie uczniów nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
2) terminy klasyfikacji śródrocznej (dwa semestry),
3) skalę i sposób formułowania ocen bieżących, śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych,
4) skalę i tryb ustalania oraz sposób formułowania oceny zachowania ucznia,
5) termin i formę informowania ucznia o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych,
6) tryb odwołania się od ustalonych ocen rocznych i formę sprawdzania zasadności odwołania,
7) tryb i formę egzaminów klasyfikacyjnych.
§ 26
1. Na początku każdego roku szkolnego uczniowie i rodzice informowani są:
1) przez nauczyciela – o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez niego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, a także o zasadach otrzymywania do wglądu sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych,
2) przez wychowawcę – o zasadach oceniania zachowania oraz o obowiązującej w Szkole skali ocen, o której mowa w § 28 ust. 2
2. Na podstawie opinii (publicznej lub niepublicznej) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym (publicznej lub niepublicznej) poradni specjalistycznej, nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
§ 27
Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się w styczniu a roczne w czerwcu.
§ 28
1. W Szkole obowiązuje następująca skala ocen bieżących i klasyfikacyjnych:
1) stopień celujący – 6,
2) stopień bardzo dobry – 5,
3) stopień dobry – 4,
4) stopień dostateczny – 3,
5) stopień dopuszczający – 2,
6) stopień niedostateczny – 1.
Warunki, jakie musi spełnić uczeń, aby uzyskać następujące stopnie:
Kryterium |
Poziom w stopniach |
Zakres wiadomości szerszy niż wymagania programowe; treści powiązane ze sobą w systematyczny układ; zgodne z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz; samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych; poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, wysoki stopień kondensacji wypowiedzi. |
6 |
Wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego; wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ; właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk bez ingerencji nauczyciela; umiejętne wykorzystywanie wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela; poprawny język, styl, poprawne posługiwanie się terminologią naukową, kondensacja wypowiedzi na zasadzie zgody z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania. |
5 |
Opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane związkami logicznymi; poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnianie zjawisk inspirowane przez nauczyciela; stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela; poprawność językowa, usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane w terminach naukowych, język umiarkowanie skondensowany. |
4 |
Zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu; wiadomości podstawowe połączone związkami logicznymi; dość poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela; stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela; niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazywane w języku zbliżonym do potocznego, mała kondensacja wypowiedzi |
3 |
Fragmentaryczne opanowanie podstawowego materiału programowego; wiadomości luźno zestawione; ograniczone rozumienie podstawowych uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk; ograniczona umiejętność stosowania wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela; liczne błędy, nieporadny styl, trudności w wysławianiu. |
2 |
Rażący brak wiadomości programowych i jedności logicznej między wiadomościami; zupełny brak rozumienia uogólnień oraz kompletna nieumiejętność wyjaśniania zjawisk; zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy; bardzo liczne i poważne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w mówieniu językiem potocznym. |
1 |
2. W Szkole obowiązuje następująca skala śródrocznych i rocznych ocen zachowania ucznia:
wzorowe - wz.
bardzo dobre - bdb.
dobre - db.
poprawne – pop.
nieodpowiednie - ndp.
naganne - ng.
Kryteria oceny zachowania:
WZOROWA
1. wzorowo wywiązuje się ze wszystkich obowiązków ucznia
2. systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział, nie ma nieusprawiedliwionych godzin i spóźnień
3. jest laureatem lub finalistą konkursów i olimpiad przedmiotowych lub zawodów sportowych
4. efektywnie pracuje w organizacjach szkolnych lub pozaszkolnych
5. wyróżnia się troską o mienie szkoły, klasy, kolegów
6. jest organizatorem akcji charytatywnych lub systematycznie pracuje jako wolontariusz (udokumentowana działalność)
7. jest inicjatorem imprez szkolnych lub środowiskowych
8. wyróżnia się kulturą osobistą, używa kulturalnego języka, jest koleżeński i życzliwy w stosunku do kolegów, słabszym pomaga w nauce, w rozwiązywaniu problemów
9. dba o estetyczny wygląd (swój i klasy)
10. nie unika zapowiedzianych sprawdzianów
11. wykazuje się dużą samodzielnością i innowacyjnością na wszystkich etapach realizacji projektu edukacyjnego, wspomaga członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań i wykazuje się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków
BARDZO DOBRA
1. wywiązuje się z obowiązków ucznia
2. systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział, nie ma godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień
3. osiąga maksymalne wyniki w nauce, na miarę swoich możliwości
4. zaległości w nauce spowodowane nieobecnością uzupełnia maksymalnie szybko
5. włącza się do imprez organizowanych na terenie szkoły
6. jest animatorem życia klasy
7. poszerza swoją wiedzę w szkolnych kołach zainteresowań, zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych
8. bierze udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych lub zawodach sportowych na różnych szczeblach
9. dba o mienie klasy, szkoły
10. wyróżnia się kulturą osobistą, używa kulturalnego języka, jest życzliwy dla kolegów
11. dba o estetyczny wygląd siebie samego
12. nie unika zapowiedzianych sprawdzianów
13. jest aktywnym członkiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu jest rzeczowa i nacechowana życzliwością
DOBRA
1. wywiązuje się z obowiązków ucznia
2. systematycznie uczęszcza na zajęcia i bierze w nich udział
3. osiąga wyniki w nauce na miarę swoich możliwości
4. chętnie podejmuje się pracy na rzecz klasy a nawet szkoły
5. dba o mienie klasy, szkoły
6. jest kulturalny, życzliwy i nie używa wulgarnych słów
7. bierze udział w konkursach i uroczystościach organizowanych na terenie szkoły
8. dba o estetyczny wygląd swój, klasy i szkoły
9. maksymalna liczba godzin nieusprawiedliwionych – 5
10. maksymalna liczba spóźnień – 3
11. aktywnie współpracuje w zespole realizującym projekt edukacyjny, wypełniając stawiane przez nim zadania
POPRAWNA
1. systematycznie uczęszcza na zajęcia, jest przygotowany do lekcji
2. prowadzi zeszyty przedmiotowe zgodnie z wymaganiami nauczycieli
3. podejmuje starania o poprawę swoich wyników w nauce
4. jest kulturalny w stosunku do kolegów i pracowników szkoły
5. przestrzega zasad higieny osobistej i higieny otoczenia
6. wywiązuje się z obowiązków dyżurnego klasowego, nie niszczy mienia szkoły i kolegów
7. nosi odpowiedni strój, nie ma makijażu
8. zdarza mu się nie mieć zeszytu korespondencji (maksymalnie 4 razy)
9. zdarza mu się nie mieć identyfikatora (maksymalnie 4 razy)
10. maksymalna liczba godzin nieusprawiedliwionych – 12
11. maksymalna liczba spóźnień – 9
12. współpracuje w zespole realizującym projekt edukacyjny, wypełniając stawiane przez nim zadania (sporadycznie nieterminowo)
NIEODPOWIEDNIA
1. często jest nieprzygotowany do lekcji, nie bierze w niej aktywnego udziału, utrudnia jej prowadzenia
2. nie uzupełnia zaległości w nauce
3. ma agresywny stosunek do kolegów i swoim zachowanie zagraża innym
4. używa wulgarnych słów, kłamie
5. nie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków
6. niszczy mienie kolegów, klasy, szkoły
7. pali papierosy lub e-papierosy, namawia do palenia lub towarzyszy palącym
8. samowolnie opuszcza teren szkoły w czasie przerw lub podczas lekcji
9. nie nosi odpowiedniego stroju
10. często nie ma zeszytu korespondencyjnego (powyżej 4 razy)
11. często nie ma identyfikatora (powyżej 4 razy)
12. liczba godzin nieusprawiedliwionych (powyżej 12)
13. liczba spóźnień (powyżej 9)
14. w czasie realizacji projektu edukacyjnego często zaniedbuje swoje obowiązki lub odmawia współpracy, co ma wpływ na przebieg przyjętego harmonogramu pracy i wiąże się ze zwiększeniem obowiązków innych członków zespołu projektowego
NAGANNA
1. wchodzi w kolizję z prawem
2. pije alkohol, używa lub rozprowadza środki odurzające
3. zdarzyło mu się wymuszenie pieniędzy lub kradzież
4. stosuje przemoc słowną lub fizyczną, zastrasza kolegów
5. arogancko lub wulgarnie odnosi się do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły
6. zdarzyło mu się sfałszować podpis lub zwolnienie
7. nie przystępuje do realizacji projektu edukacyjnego lub nie wywiązuje się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa jest lekceważąca
1. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej i postawie wobec otoczenia.
2. Ocenę zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii uczniów i nauczycieli uczących w danej klasie (karta obserwacji, karta oceny i samooceny ucznia).
3. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na stopnie z przedmiotów nauczania i promocję do następnej klasy lub ukończenia szkoły.
4. Zachowanie ucznia (zarówno pozytywne, jak i negatywne) notowane jest w specjalnie do tego przeznaczonym zeszycie uwag.
5. Ustalona przez wychowawcę ocena zachowania jest oceną ostateczną, jeśli została wystawiona zgodnie z przyjętymi w Szkole kryteriami i trybem wystawiania ocen zachowania ucznia.
6. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywaną roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania pod warunkiem, że:
a) proponowana ocena nie jest oceną naganną
b) 60% nauczycieli proponowało uczniowi wyższą ocenę
c) spełnia wymagania i kryteria na ocenę wyższą niż przewidywana
d) ewentualną zmianę oceny z przewidywanej na wyższą uzgadnia uczeń z wychowawcą klasy nie później niż na tydzień przed radą klasyfikacyjną
7. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora uchybień, co do trybu wystawienia oceny zachowania lub przestrzegania kryteriów, uczeń ma prawo odwołać się do dyrektora Szkoły, nie później jednak niż na siedem dni przed zakończeniem roku szkolnego.
§ 29
1. Oceny semestralne: śródroczne i roczne muszą być wyrażone w stopniach, ustalonych na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych.
2. Oceny bieżące, dotyczące poziomu wiedzy, o którym mowa w ust. 4, pkt. 1, wyrażone są w skali cyfrowej 1 – 6 bez „plusów” i „minusów”, oceny dotyczące innych aktywności i umiejętności uczniów ( ust. 4, pkt. 2) wyrażone mogą być „plusami” i „minusami” z przeliczeniem na ocenę albo bezpośrednio oceną.
1. 4 plusy – ocena bardzo dobra,
2. 3 plusy – ocena dobra,
3. 2 plusy – ocena dostateczna.
3. Osiągnięcia ucznia (wiedza i umiejętności) notowane będą w dzienniku lekcyjnym.
4. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna polegać będzie na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, z uwzględnieniem zarówno poziomu jego wiedzy jak i umiejętności.
1) poziom wiedzy ucznia obejmuje m.in.:
a) wypowiedzi ustne,
b) ćwiczenia na lekcji,
c) wypowiedzi pisemne,
d) sprawdziany wiadomości, których forma uzależniona jest od specyfiki przedmiotu.
2) poziom umiejętności i aktywności ucznia obejmuje m.in.:
a) udział w lekcji,
b) przygotowanie do zajęć, w tym umiejętność korzystania z dodatkowych źródeł,
c) umiejętność pracy zespołowej, posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami, kultura ich przekazywania itp. w zależności od specyfiki przedmiotu,
d) prace domowe,
e) prace nadobowiązkowe.
5. Dla ustalenia oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się następujące wagi ocen cząstkowych:
a) sprawdzian wiadomości i jego poprawa: 4
b) kartkówka: 3
c) odpowiedź ustna: 2
d) praca domowa: 1
e) realizacja projektu edukacyjnego: 3
f) uzyskanie tytułu laureata lub finalisty konkursów przedmiotowych lub interdyscyplinarnych: 5
g) sukces w konkursie o zasięgu co najmniej miejskim: 3
h) sukces w konkursie szkolnym: 2
i) pozostałe kategorie: 1
Wagę dodatkowych kategorii ocen wynikających ze specyfiki przedmiotu ustalają nauczyciele w zespołach przedmiotowych i ujmują w PSO.
6. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązujących zajęć edukacyjnych wystawiane są na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych według schematu:
- celujący : pow. 5,30
- bardzo dobry: 4,61-5,30
- dobry: 3,61 - 4,60
- dostateczny: 2,61 - 3,60
- dopuszczający: 1,61 - 2,60
- niedostateczny: 1,60 i mniej
Ocena roczna jest średnią ważoną za pierwszy i drugi semestr. Waga oceny za pierwszy semestr jest równa 1, a za drugi semestr jest równa 2.
7. Przy jednej godzinie lekcyjnej w tygodniu z danego przedmiotu, uczeń ma prawo jeden raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji. W przypadku stwierdzenia przez nauczyciela kolejnego nieprzygotowania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. Przy dwóch lub więcej godzinach lekcji w tygodniu z danego przedmiotu, uczeń może zgłosić dwa razy nieprzygotowanie w ciągu semestru. Kolejne nieprzygotowania są równoznaczne z ocenami niedostatecznymi.
8. Prace dodatkowe honorowane będą ocenami.
9. Sprawdziany wiadomości zapowiadane są najpóźniej na tydzień przed (nie dotyczy to kartkówek, będących sprawdzeniem wiadomości z ostatniego tematu lekcji).
10. W ciągu jednego dnia może być tylko jeden sprawdzian wiadomości, a w ciągu tygodnia tylko trzy ( nie dotyczy to prac przekładanych na prośbę samorządu klasowego).
11. Jeśli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać sprawdzianu w wyznaczonym terminie, ma obowiązek to uczynić w terminie dwutygodniowym od momentu powrotu do szkoły. Nie wywiązanie się z tego obowiązku w wyznaczonym terminie będzie brane pod uwagę przy wystawianiu oceny zachowania.
12. Poprawa ocen ze sprawdzianów wiadomości jest dobrowolna i musi nastąpić również w ciągu dwóch tygodni od rozdania prac. Dokładny termin i formę poprawy ustala nauczyciel. Przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej brane będą pod uwagę wszystkie oceny.
13. Ze sprawdzianów poprawiać można tylko ocenę niedostateczną i dopuszczającą.
14. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice mogą, na swoją prośbę, otrzymać do wglądu w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
§ 30
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
3. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
4. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego:
1) decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
2) w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
5. Na co najmniej miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej uczeń i jego rodzice informowani są o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, z tym, że:
1) nauczyciel przedmiotu ma obowiązek poinformować ucznia o przewidywanej rocznej ocenie z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania na miesiąc przed radą klasyfikacyjną,
2) wychowawca klasy ma obowiązek poinformować rodziców (opiekunów) ucznia o przewidywanych rocznych ocenach z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania na miesiąc przed radą klasyfikacyjną,
3) wychowawca wpisuje informacje o ocenach cząstkowych, semestralnych i przewidywanych rocznych oraz frekwencji na kartę obserwacji ucznia; rodzice, podczas zebrań lub spotkań indywidualnych, zapoznają się z kartą obserwacji ucznia; karta pozostaje u wychowawcy,
4) uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywaną roczną ocenę z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że:
1) zgłosi nauczycielowi chęć poprawienia oceny,
2) nauczyciel przedmiotu wyraża zgodę, jeśli uczeń spełnia następujące warunki:
- nie ma więcej niż 2 godziny nieusprawiedliwionej nieobecności na lekcjach z przedmiotu, którego ocenę chce poprawić (dla przedmiotów o tygodniowym wymiarze 3 godziny i więcej w semestrze)
- jeśli z danego przedmiotu tygodniowy wymiar wynosi 1 – 2 godziny wówczas może mieć tylko 1 godzinę nieusprawiedliwioną w semestrze
- suma godzin nieusprawiedliwionych w semestrze nie może przekroczyć 12, a liczba spóźnień 9
- w części „umiejętności” nie ma ocen niedostatecznych
3) tryb i formę poprawy uczeń ustala z nauczycielem przedmiotu,
4) poprawa jako egzamin sprawdzający nie może odbyć się później niż na jeden tydzień przed radą klasyfikacyjną
§ 31
1. Jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena roczna jest zdaniem ucznia lub jego rodziców zaniżona uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego.
2. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców, zgłoszoną do Dyrektora szkoły nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym. Termin przeprowadzenia egzaminu ustalony zostaje przez dyrektora szkoły w ciągu trzech dni.
3. Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład której wchodzą:
1) Dyrektor szkoły albo inny nauczyciel pełniący funkcję kierowniczą - jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel uczący danego przedmiotu – jako egzaminator,
3) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu albo wychowawca klasy jako członek komisji,
4) w egzaminie sprawdzającym może uczestniczyć także rodzic – jako obserwator.
4. Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
5. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje egzaminator a zatwierdza przewodniczący komisji w porozumieniu z członkiem komisji. Stopień trudności pytań (ćwiczeń, zadań praktycznych) musi odpowiadać kryterium stopnia, o który ubiega się uczeń.
6. Komisja może na podstawie przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego:
1) podwyższyć ocenę – w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu,
2) pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela – w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.
7. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz stopień ustalony przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne odpowiedzi ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół przechowywany jest w dokumentacji Szkoły, a arkuszu ocen wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień.
8. Dla ucznia, który z udokumentowanych przyczyn losowych nie mógł w wyznaczonym terminie przystąpić do egzaminu sprawdzającego, dyrektor szkoły może wyznaczyć dodatkowy termin.
9. Od stopnia ustalonego w wyniku egzaminu sprawdzającego odwołanie nie przysługuje.
§ 32
1. W przypadku braku podstaw do śródrocznego i rocznego klasyfikowania ucznia z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, z powodu nieobecności na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na nie w szkolnym planie nauczania, uczeń może przystąpić do egzaminu lub egzaminów klasyfikacyjnych.
2. Uprawnienie do egzaminu klasyfikacyjnego realizowane jest:
1) na skierowany do Dyrektora wniosek ucznia lub jego rodziców albo uzgodniony z uczniem i jego rodzicami wniosek nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, bądź wychowawcy – jeżeli nieobecność była usprawiedliwiona,
2) na prośbę ucznia lub jego rodziców i za zgodą Rady Pedagogicznej – jeżeli nieobecność była nieusprawiedliwiona.
3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a jeżeli jest to niemożliwe z powodu jego nieobecności, inny nauczyciel Szkoły posiadający kwalifikacje takie same lub uznane za zbliżone, wyznaczony przez Dyrektora (nauczyciel egzaminujący).
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest w formie ustnej i pisemnej.
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza Dyrektor w uzgodnieniu z nauczycielem egzaminującym, uczniem i jego rodzicami, nie później jednak niż trzy dni przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym, informując przy tej okazji ucznia o formie egzaminu.
§ 33
Przepisy paragrafu poprzedzającego stosuje się odpowiednio do egzaminu klasyfikacyjnego ucznia realizującego indywidualny tok lub program nauki albo spełniającego obowiązek nauki poza Szkołą, z tym, że termin egzaminu może być wyznaczany w ciągu całego roku szkolnego, nie później jednak niż na trzy dni przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym semestrze.
§ 34
1. Uczeń może zdawać egzamin poprawkowy z zajęcia edukacyjnego, z którego uzyskał niedostateczną roczną ocenę klasyfikacyjną, a w wyjątkowych wypadkach (stan zdrowia, losowa sytuacja rodzinna typu: rozwód rodziców, długotrwała choroba itp.) – z dwóch zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki (techniki) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:
a. dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
c. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora Szkoły.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia gimnazjum, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
§ 35
W klasie programowo najwyższej uczeń ma obowiązek przystąpić do egzaminu gimnazjalnego i wykazać się udziałem w realizacji co najmniej jednego, w całym cyklu kształcenia gimnazjalnego, projektu edukacyjnego.